Centrum pomocy
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Jakie są modele atrybucji? – SARE

Jakie są modele atrybucji?

W dzisiejszym świecie marketingu, gdzie klienci mają dostęp do wielu różnych kanałów komunikacji, rozumienie, które z tych kanałów mają największy wpływ na podejmowanie decyzji zakupowych, jest kluczowe dla sukcesu firmy. Aby zidentyfikować i zmierzyć wpływ poszczególnych kanałów, stosuje się modele atrybucji. Modele atrybucji to narzędzia analityczne, które pomagają firmom ocenić, które kanały marketingowe przyczyniły się do konwersji i jak duży był ich wkład.

1. Ostatni kliknięty model

W ostatnim klikniętym modelu cały kredyt za konwersję przypisuje się ostatniemu klikniętemu kanałowi, który prowadził do zakupu. To bardzo prosty model, który jednak może nie oddawać pełnego obrazu procesu zakupowego. Przykładowo, jeśli klient najpierw widział reklamę w mediach społecznościowych, potem kliknął na link w newsletterze i na koniec wszedł na stronę internetową firmy i dokonał zakupu, to w tym modelu cały kredyt za konwersję przypisany zostanie stronie internetowej.

2. Pierwszy kliknięty model

W pierwszym klikniętym modelu cały kredyt za konwersję przypisuje się pierwszemu klikniętemu kanałowi, którym klient wszedł w interakcję. Ten model skupia się na pierwszym kontakcie klienta z marką i pomaga w identyfikacji kanałów generujących nowych klientów. Jednakże, podobnie jak w przypadku ostatniego klikniętego modelu, może nie uwzględniać wpływu innych kanałów na proces zakupowy.

3. Liniowy model

W liniowym modelu równy kredyt przypisywany jest wszystkim kanałom, z którymi klient miał kontakt przed dokonaniem zakupu. Model ten uwzględnia wszystkie kanały, przez które klient przeszedł w procesie zakupowym i daje im równe znaczenie. Jest to dobry model dla firm, które chcą docenić wkład wszystkich kanałów w proces sprzedaży.

4. Model oparty na pozycji

W modelu opartym na pozycji większy kredyt przypisywany jest kanałom, które występują na początku i na końcu procesu zakupowego. Kanałom pośrednim przypisuje się mniejszy kredyt. Ten model umożliwia zrozumienie wpływu różnych kanałów na świadomość marki oraz na decyzję zakupową.

5. Model oparty na czasie

W modelu opartym na czasie większy kredyt przypisywany jest kanałom, z którymi klient miał kontakt najbliżej momentu zakupu. Kredyt dla kanałów oddalonych w czasie jest mniejszy. Ten model skupia się na kanałach, które miały największy wpływ na decyzję zakupową i są najbardziej odpowiedzialne za zamknięcie sprzedaży.

  • Dlaczego modele atrybucji są istotne dla twojej firmy?
  • Pozwalają zrozumieć, które kanały marketingowe mają największy wpływ na konwersje i decyzje zakupowe.
  • Pomagają w identyfikacji kanałów generujących nowych klientów.
  • Dają możliwość docenienia wkładu wszystkich kanałów w proces sprzedaży.
  • Umożliwiają zrozumienie wpływu różnych kanałów na świadomość marki.
  • Pozwalają skupić się na kanałach, które miały największy wpływ na decyzję zakupową.

W SARE, liderze w dziedzinie omnichannel marketingu, oferujemy zaawansowane narzędzia analityczne, które pomagają firmom w analizie i ocenie wpływu poszczególnych kanałów marketingowych na proces sprzedaży. Nasze rozwiązania pozwalają na skuteczną optymalizację działań marketingowych i zoptymalizowanie alokacji budżetu marketingowego.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o naszych rozwiązaniach oraz jak mogą one pomóc Twojej firmie, odwiedź naszą stronę internetową SARE.

Czy ten artykuł był pomocny?

Anna Małecka

Business Development Director

Advisor photo

Kochamy pomagać.
Naprawdę!

Nadal nie jesteś pewien, czego potrzebujesz? Zadzwoń do nas. Chętnie pomożemy, nawet jeśli nie jesteś klientem.

Porozmawiajmy