Współczesny biznes online to przede wszystkim relacje z klientami. A one zaczynają się od zgromadzenia odpowiednich informacji o nich, takich jak adresy e-mail. Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak skutecznie i efektywnie budować swoją bazę adresową, przygotowaliśmy dla Ciebie praktyczne wskazówki. Poniższy przewodnik opisuje cztery kluczowe kroki, które pomogą Ci szybko i wygodnie zbudować bazę wartościowych adresów e-mail.
Krok 1: Zbieraj wartościowe dane
Imię, płeć, wiek, numer GSM, zainteresowania – te informacje, w połączeniu z adresem e-mail, są kluczem do zrozumienia i skutecznego docierania do Twojego klienta. Skup się na zbieraniu takich danych, aby lepiej dopasowywać treści wiadomości do preferencji odbiorców.
Krok 2: Dokonuj regularnej weryfikacji swojej bazy
Zawsze pamiętaj o budowie potwierdzonej bazy zgodnie z zasadą double opt-in. Wygeneruj formularz subskrypcji z poziomu swojego systemu i zamieść go na swojej stronie internetowej, aby regularnie zwiększać swoją bazę. W ten sposób, Twoja strona będzie w pełni zintegrowana z Twoim kontem w systemie, co znacząco zwiększy Twoje możliwości.
Krok 3: Zaimportuj istniejącą bazę do systemu
Za pomocą integracji z Twoim systemem CRM lub innym systemem bazodanowym, wszyscy klienci, którzy dokonają zakupu w Twoim sklepie, mogą automatycznie trafiać do Twojego systemu mailingowego. Wykorzystaj połączenie poprzez Rest Api lub Rest SOAP do tego celu. Jeżeli posiadasz bazę kontaktów w formacie Excel, możesz ją łatwo zaimportować do systemu SARE, wykorzystując funkcję ‘importuj adresy’ i dodając plik zapisany w formacie csv. Pamiętaj o możliwości ustawienia różnych statusów adresu. Jeżeli importujesz bazę, która nie została jeszcze zweryfikowana (nie posiadasz zgody), zalecamy zaimportowanie tej bazy ze statusem ‘brak weryfikacji’. Możesz później zrealizować specjalną wysyłkę weryfikacyjną do tych adresów i zapytać odbiorców, czy chcą od Ciebie otrzymywać wiadomości. Jeśli natomiast posiadasz już zgody, adresy możesz zaimportować ze statusem ‘zapisane i potwierdzone’.
Krok 4: Systematycznie rozbudowuj swoją bazę
Bazę adresów e-mail możesz powiększać na wiele sposobów, wykorzystując różnorodne narzędzia. Oto kilka z nich:
- Publikuj newslettery na Facebooku
- Korzystaj z formularzy pop-up
- Wykorzystuj wysyłki do baz zewnętrznych
- Organizuj konkursy (w tym: konkursy SMS, konkursy „poleć znajomemu”, konkursy zachęcające do zapisania się do bazy)
- Bierz udział w targach i konferencjach, dbając o pozyskanie informacji
- Rozsyłaj ankiety, informacje w gazetkach wysyłanych do klientów, ulotkach i mediach społecznościowych
- Zbieraj adresy poprzez znajomych – to często jest bardzo efektywne!
- Wykorzystaj strony typu Landing Page
Pamiętaj, że budowanie wartościowej bazy adresów e-mail to proces. To nie jednorazowe zadanie, ale regularne działania, które przynoszą coraz lepsze rezultaty.