Spam test daje orientacyjny pogląd na to, czy pojawiają się w wysyłce elementy typowe dla spamu.
Spam test bada więc budowę kreacji, pod kątem:
- grafik,
- tekstu,
- konstrukcji html,
- użytych słów.
Na to, czy wiadomość wpadnie do spamu, czy też nie, wpływa bardzo dużo czynników, które tak jak cały Internet-podlegają dużym zmianom.
Jednym dość powszechnym mechanizmem jest wcześniejsze oznaczanie wiadomości jako spam. Dodatkowe coraz powszechniej spotykanym mechanizmem jest filtr behawioralny, który z kolei jako ważniejszy bierze pod uwagę fakt, że wiadomość zostaje usunięta ze skrzynki bez przeczytania. Wówczas właśnie efekt długofalowy może być podobny: jeśli wielu odbiorców tak robi, pozostali także będą chronieni i wiadomość będzie w folderze spam.
Podobnie może to też wpłynąć na wysyłki od danego nadawcy i z danej domeny. Ważne jednak by pamiętać, że dane nadawcy muszą być skorelowane z danymi wewnątrz wiadomości, szczególnie w stopce.
Filtry działają zarówno na poziomie poczty (klienta pocztowego czy dostawcy), jak i na poziomie serwerów (zależne od firm hostujących usługę).
Dlatego więc, jeśli wiadomości wpadają do spamu, należy przeprowadzić szereg testów, jakie elementy mogą wpływać. Warto zacząć od stworzenia grupy testowej, swoich stworzonych do tego adresów, następnie przystąpić do testów. Zrealizować wysyłkę, zmieniając dane nadawcy, zmieniać treść wiadomości, modyfikować temat. Każdy element należy testować osobno, by znaleźć bezpośrednią przyczynę.