Optymalizator wysyłek — czyli jak podkręcić efektywność mailingów reklamowych

Ostatni Raport z XV Ogólnopolskiego Badania Poczty Elektronicznej potwierdził, że mailingi reklamowe to w polskich firmach wciąż jeden z najchętniej używanych kanałów komunikacji z klientem. 77% ankietowanych przyznaje, że z chęcią subskrybuje newslettery od swoich ulubionych marek. To ogromna szansa dla każdego biznesu e-commerce na skuteczną komunikację ze swoimi odbiorcami. Jak w pełni wykorzystać możliwości email marketingu? Kluczem do sukcesu jest między innymi narzędzie zwane – optymalizator wysyłek.

Jak optymalizujesz czas swoich wysyłek?

 

Wizerunek marki skutecznie budują wysyłki cykliczne, follow-upy oraz autorespondery. Planując takie kampanie, nie musimy martwić się o ręczne odpowiadanie odbiorcom, bo system robi to za nas. Ale warto pójść o krok dalej. Czym jest wysyłka godzinowa? To innowacyjna metoda pozwalająca określić najlepszy czas mailingu. Dzięki tej funkcjonalności mail wysyłany jest do adresata na podstawie jego indywidualnych preferencji, czyli przede wszystkim godziny, o jakiej otwarta została ostatnia wiadomość. Pozwala to na zupełnie nowy wymiar personalizacji. Jeśli jeszcze przed kampanią chcemy ustalić najlepszy czas wysyłki np. do zupełnie nowych odbiorców — system umożliwia nam ręczne wybranie pory dnia i tygodnia, na jakich chcemy przeprowadzić testy.

 

SAREsystem optymalizator wysyłekObraz 1.Widok z 3 kroku wysyłania mailingu z wykorzystaniem optymalizatora wysyłek w SAREsystem. Przedstawiona jest tu możliwość podzielenia wysyłki na różne dni i godziny. Źródło: Materiały szkoleniowe SARE.

 

To właśnie drugie narzędzie do testowania czasu mailingu, czyli optymalizator wysyłek. Jak działa? Planując jedną kampanię, możemy zdefiniować kilka terminów. System samodzielnie podzieli bazę na części, zrealizuje w określonych terminach wysyłkę i stworzy jeden raport. Raporty te wskażą, w jakich godzinach odbiorcy najchętniej otwierają i klikają wiadomości. Dlaczego warto szukać najlepszej pory na email? Pamiętajmy, że optymalny czas wysyłki przekłada się na wyższą konwersję.

 

Jak najczęściej mierzymy skuteczność wysyłki?

 

W mierzeniu skuteczności naszych wysyłek pomaga analiza dwóch wartości: OR oraz CTR. Przeczytamy o nich więcej w kontekście optymalizacji wysyłek w artykule Co warto analizować w email marketingu – raport z kampanii od A do ZOR (ang. open rate) informuje o tym, jaki odsetek osób otworzyło daną wiadomość wśród wszystkich adresatów. CTR (ang. click-throught-rate, czyli współczynnik kliknięć) to unikalny procent osób, które przynajmniej raz kliknęły link. Praca nad analizą obu czynników pozwala na ich regularny wzrost z każdą przeprowadzoną kampanią.


Obraz 2. Przykładowy widok raportu w postaci wykresów kołowych w SAREsystem. Źródło: Materiały szkoleniowe SARE.

 

Optymalizator wysyłek SARE generuje raporty, które wskazują, w jakich godzinach lub dniach odbiorcy najchętniej otwierają i klikają wiadomości. Dla tego typu wysyłki dostępny jest dedykowany raport wskazujący optymalny termin. Zestawienia optymalizatora wysyłek uzupełniają wykresy wskazujące dzień i godzinę z najlepszym wynikiem w podziale na otwarcia i kliknięcia. Wszystko to można segregować według dni tygodnia lub dowolnie wskazanego zakresu godzin. Dzięki temu najłatwiej wskazać najlepszy termin. Dlatego właśnie optymalizator wysyłki SARE pozwala na wiele więcej niż sama analiza OR i CTR.

SAREsystem raportyObraz 3. Przykładowy raport z dodatkowymi danymi, które można zgrupować względem dni tygodnia lub dowolnie wskazanego zakresu godzin. Dzięki temu łatwiej wskazać, który termin wysyłki jest optymalnym do wysyłki – ma najlepsze wyniki. Źródło: Materiały szkoleniowe SARE.

 

O jakich wskaźnikach zapominamy?

 

W email marketingu mamy do czynienia z jeszcze innymi wskaźnikami. Jednym z nich jest CTOR (ang. clicks-to-opens), który pokazuje stosunek unikalnych kliknięć w kreacji do otwarć wiadomości. Dzięki niemu poznajemy rzeczywiste zainteresowanie wysłanymi treściami. Czym jest wskaźnik wypisów? Wskazuje on odsetek osób, które wypisały się z subskrypcji podczas danej wysyłki. Warto go obserwować. Nie unikniemy bowiem rezygnacji z naszego newslettera. Może ona wynikać z braku zainteresowania treściami czy zbyt często otrzymywanymi wiadomościami. Dzięki temu wskaźnikowi utrzymujemy higienę naszej bazy danych. Ale koniecznie monitorujmy, czy po konkretnych nie następuje znacznie więcej wypisów. Będzie to wyraźnym sygnałem do zmiany.

Obraz 4. Zestawienie tabelaryczne dla wysyłek transakcyjnych. Zbierane dane: kampania, wysłane maile, zwroty, otwarcia uniq, wypisało się, kliknięcia uniq, CTR uniq%, CTOR, szczegóły. Źródło: Materiały szkoleniowe SARE.

 

Optymalizator wysyłek a inne raporty SARE

 

Rozbudowane systemy do email marketingu umożliwiają przeprowadzenie testów A/B/X w łatwy i zautomatyzowany sposób. Dzięki nim możemy wybrać najlepszego nadawcę, tytuł wiadomości, CTA czy drobniejsze elementy kreacji. Takie optymalizacje pozwalają regularnie podnosić OR, CTR oraz CTOR. Regularne testowanie kreacji, korzystanie z optymalizatora wysyłek oraz kontrola nad współczynnikiem wypisów — wszystko to pozwala wysyłać najlepiej dopasowane do naszych odbiorców wiadomości i zwiększać efektywność mailingów reklamowych.

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Chcesz wiedzieć więcej?

Napisz do nas!

Zarekomendujemy Ci właściwe działania

kontakt@sare.pl
» WRóć do BLOGA

Chcę newsletter

Nie przegap nowości, porad, wartościowych e-booków
i interesujących case studies