Spis treści
Pokolenie Alfa wchodzi w mocno spolaryzowany politycznie świat, w momencie gdy kwestie klimatyczne definiują politykę, a biznesie i na rynku pracy rozpoczyna się rewolucja z udziałem AI.
Pokolenie Alfa – kto do niego należy?
Alfy są najmłodszym pokoleniem, a nazwa nie jest przypadkowa. To jest nie tylko kolejna litera z alfabetu łacińskiego, ale pierwsza w alfabecie greckim. Zaproponował ją w 2008 r. australijski badacz Marc McCrindle argumentując, że Alfy są pierwszym pokoleniem, które urodziło się w całości w XXI wieku, wskazując na nowy początek, a nie powrót do istniejącego porządku. Umownym początkiem pokolenia Alfa jest 2013r., a symbolicznym momentem rok 2010. To wówczas wiosną pojawił się iPad, pół roku później Instagram. Ekrany podano im w tym samym czasie co smoczki – zauważa Ashley Fell z agencji McCrindle badającej pokolenie Alfa.
Alfy to zwykle dzieci Millenialsów, młodsze rodzeństwo Zetek, wnuki pokolenia X. Najbliżej im do pokolenia Z, zwłaszcza najmłodszych jego przedstawicieli, dlatego można spotkać się z określeniem ZAlfa. Tak jak o poprzednich pokoleniach mówimy w kontekście przełomów technologicznych, gdy pojawiła się telewizja satelitarna, komputery osobiste, internet czy smartfony. Alfa jest pierwszym pokoleniem, które będzie dojrzewać wraz z rozwojem AI.
A może pokolenie Polaryzacji?
Z uwagi na duże zainteresowanie, Alfy otrzymały już wiele inny określeń, takich jak pokolenie A (Always), pokolenie ekranu (generation Glass), Google Kids, pokolenie przyszłości, pokolenie C (Covid, potocznie koronialsi).
Jeszcze inną nazwę proponuje Jean M. Twenge, wieloletnia badaczka pokoleń, profesor psychologii na San Diego State University. Uważa, że chociaż najmłodsze pokolenie nie będzie pamiętać świata sprzed pandemii, to już wcześniej weszło w wyjątkowy czas za sprawą dwóch czynników:
- politycznej polaryzacji, która ogarnęła USA z początkiem 2010 r. i osiągnęła nowe szczyty podczas pandemii (również w Polsce polaryzacja polityczna ostatniej dekady jest silna jak nigdy wcześniej).
- zmiany klimatu i topniejące czapy lodowe na biegunach (po angielsku polars), symbol globalnego ocieplenia.
To pokolenie będzie zmagać się z tymi dwoma kwestiami przez większość swojego życia – przekonuje Twenge w wydanej wiosną 2023 r. książce Generations: The Real Differences Between Gen Z, Millennials, Gen X, Boomers, and Silents — and What They Mean for America’s Future.
Twenge proponuje, aby urodzonych po 2012 r. nazwać Polarsami. Nie mamy jeszcze polskiego odpowiednika tego pojęcia, ale możemy zaproponować pokolenie Biegunowe lub pokolenie Podziałów lub Polaryzacji. Chociaż perspektywa jest ponura, to nazwa pasuje do rzeczywistości – przekonuje autorka dodając, że jedynie w przypadku własnego pokolenia X popiera alfabetyczną etykietę: – Mamy 40 i 50 lat, i wciąż czujemy się niezdefiniowani, bo X oznacza nieokreśloną jakość.
Co wiemy o Alfach?
Mówimy o pokoleniu, którego najstarsi przedstawiciele wciąż są w szkole podstawowej. Urodzili się po rewolucji smartfonów i mediów społecznościowych. W 2015 roku, troje na czworo małych dzieci w USA miało własny tablet, a liczba ta wzrosła podczas pandemii COVID-19. W wieku 8 lat, co piąte dziecko miało własny smartfon, a w wieku 11 lat zdecydowana większość. Technologia jest integralnym elementem ich świata i są z nim doskonale obeznani.
Alfy będą najlepiej wykształconym pokoleniem, a większość podejmie dalszą naukę. Będą dłużej się uczyć, później zarabiać i dłużej zostawać w domu z rodzicami niż ich poprzednicy. To pokolenie będzie cieszyć się dłuższym życiem niż jakiekolwiek wcześniejsze. Mogą być najbardziej twórczym pokoleniem z uwagi na rozwój technologii i nieograniczony dostęp do cyfrowej kultury. Praca z domu będzie dla nich normalną czynnością. Nie potrzebują hierarchii czy tradycyjnego podejścia do władzy. Zanurzeni w cyfrowym świecie, otoczeni robotami i AI, będą dla których umiejętności interpersonalne będą ważniejsze niż kiedykolwiek.
Dzięki technologii będą przedsiębiorczym pokoleniem. Jako, że media społecznościowe są dla nich naturalnym środowiskiem, będą mieć krótszy czas skupienia uwagi, a dorastając w takim otoczeniu będą skłonni do natychmiastowej oceny działań, zdjęć, postów.
– Nieustanny kontakt online i potrzeba weryfikacji swojej wartości, będzie jednym z utrapień pokolenia Alfa – uważa dr Maciej Dębski z Uniwersytetu Gdańskiego w analizie dla portalu Librus.
Alfy i Omegi
O Alfach mówi się, że są pełni nadziei. Dzięki technologiom mają wgląd w idee i kultury spoza swojej bańki. – Chociaż możliwym skutkiem tego stanu rzeczy może być krótsza koncentracja uwagi lub opóźnione funkcje społeczne, dzisiejszy czas spędzany przed ekranem nie jest wyłącznie biernym doświadczeniem jak w przypadku poprzednich pokoleń – uważa Ashley Fell współautorka raportu Generation Alpha. Dzięki nim dzieci mogą wchodzić w interakcje i współpracować. Pokolenie Alfa korzysta z gier wideo od najmłodszych lat, co wpływa na sposób myślenia o aktywnym uczestnictwie w świecie, nabywaniu umiejętności czy zarabianiu pieniędzy w charakterze cyfrowych twórców. To możemy już zaobserwować w przypadku pokolenia Z.
W USA Alfy będą pierwszym pokoleniem z nie-białą większością. Będą również pokoleniem o największej liczbie osób wielorasowych. Kim jest przedstawicielka pokolenia Alfa? Na przykład Alexis Olympia Ohanian Jr (ur. 2017), córka Millennialsów, tenisistki Sereny Williams i Alexisa Ohaniana, jednego z założycieli Reddita. Jej nazwisko podważa założenia dotyczące płci, bo dziewczynka nosi imię ojcu. Reprezentuje pierwsze pokolenie Amerykanów, którzy będą w większości nie-biali. Ma ponad pół miliona obserwujących na Instagramie; jej lalka Qai Qai ma prawie tyle samo. Olympia nie pamięta czasów przed pandemią COVID-19, nie pamięta czasów przed smartfonami i nie pamięta czasów przed Black Lives Matter – zauważa Jean Twenge.
Zmęczeni ekranami szukają prawdziwego świata
Po czasie pandemii spędzonym w domach badacze obserwują wśród najmłodszych zmęczenie ekranami i większe zainteresowanie aktywnością w realu, zajęciami sportowymi, odkrywaniem kina. Pokoleniowym medium jest dla nich TikTok, ze swoją niechlujną estetyką i niefrasobliwym poczuciem humoru. Alfy są fanami gier Roblox i Minecraft, które oferują możliwości przygody i budowania, doceniają naukę nowych umiejętności, współpracy i krytyczne myślenie. Discord i Reddit to dwie z trzech najszybciej rozwijających się platform wśród nastolatków. Granie z przyjaciółmi jest bardziej powszechne niż granie w pojedynkę, zwłaszcza wśród osób w wieku 12 -15 lat. Roblox uważają za najbardziej społeczny ekosystem na planecie.
Alfy pragną interakcji społecznych podczas gry: 48 proc. nastoletnich graczy chce, by gry wymagały pracy zespołowej (wśród użytkowników Minecrafta odsetek ten wzrósł do 56 proc.). Oglądanie telewizji i filmów jest również jednym z głównych źródeł rozrywki, Alfy oczekują jednak pozytywnych treści, dlatego oglądają kreskówki lub komedie – czytamy w raporcie Gen Alpha: the real picture.
Widać szerszą zmianę kulturową, po zmęczeniu ekranem. Maleje entuzjazm do komputerów i widać większy nacisk na działania w rzeczywistym świecie. Z uwagi na szybsze dorastanie, badacze mówią o nich upagers. Jak na młode osoby są bardziej świadomi społecznie i szybciej stają się konsumentami. Alfy dojrzewają także w czasie gdy kwestie klimatu są w centrum politycznej debaty, połowa jest zainteresowana środowiskiem lub zmianami klimatycznymi. Pozytywnie wpływa na nich aktywność takich postaci jak Greta Thunberg (ur. w 2003 r.).
Normalni ludzie, ciekawsi niż influencerzy
Jednocześnie będzie to największe na świecie pokolenie aktualnych i przyszłych konsumentów, których zrozumienie leży w interesie sprzedawców. Już teraz mają wpływ na marki, kształtują charakter mediów społecznościowych, a nawet bywają influencerami.
Dlatego ich siła nabywcza przekracza faktyczne możliwości dzieci i nastolatków. Mają coraz więcej do powiedzenia w podejmowaniu decyzji przez rodziców i znaczący wpływ na ponad połowę rodziców w każdej kategorii. Połowa rodziców myśli o dzieciach przy zakupie technologii. 70 proc. rodziców twierdzi, że dokonało zakupów pod wpływem ulubionego serialu lub postaci ze świata ich dzieci. 4 na 10 rodziców deklaruje dokonywanie takich zakupów regularnie lub bardzo często – wynika z badania nScreenMedia.
Preferencje Alf są również kształtowane przez wybory dokonywane przez milenijnych rodziców, styl życia, domowe przyzwyczajenia (np. sortowanie śmieci) – dla których ważne są kwestie środowiskowe. Badacze zwracają uwagę, że Alfy wychowywane są na responsywnych technologiach, które nie wymagają już od nich pasywnej konsumpcji. Platformy, na których dorastali — takie jak TikTok, Minecraft i Roblox — określiły ich jako aktywnych współtwórców (zdaniem Ashley Fell z agencji McCrindle).
Czego marki już teraz mogą się od nich uczyć? Nastolatki deklarują, że częściej używają mediów społecznościowych do śledzenia influencerów niż marek, co przeczy ogólnemu trendowi i podkreśla wartość partnerstwa między marką, a twórcą. Cenią charakter YouTube’a i TikTok’a, ponieważ sami mogą łatwo zostać cyfrowymi twórcami. Wiele dzieci wolało YouTube od aplikacji takich jak Netflix tylko dlatego, że są robione przez normalnych ludzi – wynika z badania Ofcom. Wykorzystując TikTok do nauki tańca, słuchania nowej muzyki i czerpania inspiracji stylistycznych pokolenie Alfa prawdopodobnie będzie przykładać większą wagę do kreatywnych i dźwiękowych aspektów kampanii – wynika z raportu Gen Alpha: the real picture. Marki muszą zrozumieć ich potrzeby nie tylko jako konsumentów, ale przyszłych pracowników.
W oczekiwaniu na pokolenie Beta
Jakie będą Alfy w przyszłości? Patrząc na tempo zmian w ostatniej dekadzie trudno przewidzieć w jakiej rzeczywistości będą wchodzić w świat. Wiemy, że będą pracować w nowych branżach, takich jak nanotechnologia, blockchain, cyberbezpieczeństwo, autonomiczny transport, wirtualna rzeczywistość i sztuczna inteligencja.
Będą się uczyć przez całe życie, wykonując wiele zawodów w ramach różnych karier. 65 proc. osób rozpoczynających naukę w 2020 r. będzie pracować na stanowiskach, które dzisiaj nie istnieją – przewiduje Marc McCrindle. Postęp w medycynie i technologii skutkuje starzeniem się społeczeństwa, dlatego pokolenie Alfa będzie żyło dłużej. Etap ich dorosłego życia praca, małżeństwo i posiadanie dzieci nastąpi później. Będą również zamożniejsi, ponieważ będą dłużej pracować przed przejściem na emeryturę.
Przyjdzie im dorastać w świecie zmagającym się z kryzysem klimatycznym i epidemią samotności. Skoro za początek generacji podaje się rok 2010, przy takim założeniu ostatnie Alfy urodzą się w roku 2024. Po nich w 2025 r. nadejdzie pokolenie Beta.
Będzie to najliczniejsze pokolenie, które liczebnie przewyższy pokolenie Baby Boomersów i osoby, które rodzą się dziś dożyją XXII wieku. W 2025 r. ich liczba przekroczy 2 miliardy, najwięcej w Indiach i Chinach, także w 200 milionowej Nigerii, która podwoi populację do półwiecza, dziś średnia wieku wynosi tam 18 lat.
Jak AI wpłynie na Alfy?
Nieoczekiwanie na kontekst dorastania pokolenia Alfa wpływ będzie miał rozwój sztucznej inteligencji, która od momentu pojawienia się Chat GPT otwiera nową epokę technologicznej ekspansji. Jesteśmy na początku drogi, więc nie wiemy jak szybko i do jakiego stopnia AI wpłynie na młodych ludzi, będąc narzędziem wspierającym edukację, cyfrową twórczość i pojawienie się nowych zawodów. Ale sam fakt pojawienia się rewolucji jest wystarczający, aby z uwagą przyglądać się Alfom.
Oddajmy na koniec głos Jean Twenge, która podkreśla znaczenie technologii w kształtowaniu charakteru pokoleń, a zwłaszcza dziś obejmuje absolutnie każdy aspekt życia. Ma wpływ na to, że dłużej dorastamy i dłużej się starzejemy. Wynikiem tego jest strategia powolnego życia, z niższym wskaźnikiem urodzeń, wolniejszym rozwojem i większą ilością zasobów i opieki nad każdym dzieckiem. Zdaniem amerykańskiej badaczki dziś dzieci robią mniej rzeczy samodzielnie, nastolatki są mniej niezależne, młodzi dorośli odkładają na później kolejne etapy dorosłości.
Poza wolniejszym życiem inną społeczną konsekwencją rozwoju technologii jest indywidualizm, który zmienia styl życia, dając również większą autonomię kobietom. Ważne, aby zrozumieć cechy pokolenia Alfa, ponieważ reprezentują przyszłość i stanowią soczewkę, przez którą możemy wypatrywać kolejnych generacyjnych zmian.
Wejść w cyfrowy świat Pokolenia Alfa
Czy wiesz, że Pokolenie Alfa to osoby, które od najmłodszych lat są zanurzone w technologii?
Aby skutecznie z nimi komunikować:
- Wykorzystuj nowoczesne technologie i platformy, które są im bliskie.
- Pokaż otwartość na nowe trendy i aplikacje.
- Zwracaj uwagę na szybkość i efektywność komunikacji, które są dla nich kluczowe.
Zrozumieć wpływ AI na Pokolenie Alfa
Czy wiesz, że Pokolenie Alfa jest pierwszym, które dorasta w pełnym świecie sztucznej inteligencji?
Aby z nimi efektywnie współpracować:
- Bądź na bieżąco z rozwojem AI i technologii.
- Pokaż, jak technologia może służyć do rozwiązywania problemów.
- Przygotuj się na dynamiczne zmiany i ciągłe ulepszanie produktów.
Zrozumieć przyszłość z perspektywy Pokolenia Alfa
Czy wiesz, że Pokolenie Alfa to osoby, które będą kształtować naszą przyszłość w sposób, którego nie możemy jeszcze przewidzieć?
Aby być na bieżąco:
- Otwórz się na zmiany i innowacje.
- Słuchaj ich opinii i próbuj zrozumieć ich perspektywę.
- Pokaż gotowość do uczenia się i dostosowywania się do nowych warunków.
Zapoznaj się z infografiką, która w skrócie opisuje cechy Pokolenia Alfa:
Źródła:
- Understanding generation Alpha, McCrindle Research 2022
- Gen Alpha: the real picture. A look at tomorrow’s consumers – badanie GWI
- https://mccrindle.com.au/article/topic/generation-alpha/busting-myths-about-generation-alpha/
- Making Screen Time Family Time. How kids today influence co-viewing and purchase intent in the household
- Generations: The Real Differences Between Gen Z, Millennials, Gen X, Boomers, and Silents—and What They Mean for America’s Future, Jean Twenge, 25 kwiecień 2023 r.
- https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/2210326,1,wielki-boom-na-klasyke-bo-muzyka-powazna-nie-jest-nudna-i-szturmuje-tiktoka.read?fbclid=IwAR3tMwovJ50W4c5pYrhHQatK5Sv2j8vIE-ND9GdGf6XroXipqRh9KGiN7pE