Wszystkie wpisy

Magdalena Niedobecka

Trzy twarze email marketingu – o kluczowych rolach emaila

trzy twarze email

Spis treści

Transformacja, reinkarnacja, (r)ewolucja – mówiąc o email marketingu i jego znaczeniu dzisiaj możemy określić jego rolę właśnie tak. Email marketing przeżył swoje gorsze czasy, kiedy to był wysyłany masowo, bez grama personalizacji, często traktowany jako spamerskie działanie. Dziś natomiast mówimy o jego (r)ewolucji. Dlaczego nadal warto inwestować w email marketing i dlaczego jest uznawany jako jeden z kluczowych kanałów komunikacji?

Czas czytania artykułu: 7 minut

Czego dowiesz się z artykułu:
1. Ile kont pocztowych ma statystyczny Polak?
2. Poznasz 3 kluczowe role emaila.
3. Na czym polega dynamiczny email retargeting?

In email we trust!

No właśnie. Email jest wiarygodny. Coraz więcej spraw załatwiamy drogą elektroniczną. Email stał się dzisiaj oficjalnym kanałem komunikacji. Zostawiając na chwilę misję sprzedażową maila, spójrzmy na niego z perspektywy załatwiania urzędowych spraw: wniosków, potwierdzeń, etc. (czas pandemii dobrze ugruntował pozycję maila jako kanału komunikacji, gdzie duża część spraw urzędowych przeszła na drogę elektroniczną). Nikogo nie dziwią już faktury wysyłane jako personalizowany link lub dynamiczny załącznik. Sprzężona z emailem jest także bankowość elektroniczna. 

Email jest powszechny – 3 kluczowe role emaila

Dziś mamy dostęp do skrzynki w każdym miejscu i o każdej porze, dzięki aplikacjom mobilnym zainstalowanym na naszych smartfonach. Według Raportu 18 Badania poczty elektronicznej, do swoich skrzynek logujemy się kilkakrotnie w ciągu dnia, każdy Polak ma co najmniej jedno konto e-mail, a co drugi minimum dwa. Taka rzeczywistość sprawia, że w tym kanale możesz spodziewać się styku swojej marki z odbiorcą i masz bardzo dużą szansę dotarcia do niego. Email ma jednak wiele twarzy – a my dziś skupimy się na tych podstawowych. Poznaj 3 kluczowe role emaila w komunikacji marketingowej.

  • Rola transakcyjna

Czyli działania czysto operacyjne. Email w komunikacji transakcyjnej dla sklepów internetowych skupia się wokół procesów sprzedażowych –  może informować o statusie płatności, realizacji zamówienia, dostawie etc. Wiadomość mailowa jest także narzędziem autoryzacyjnym, przybierając postać wiadomości administracyjnych, na przykład związanych z zapisem do bazy newslettera. To dzięki mailom transakcyjnym w sposób prosty, jednoznaczny i nie domniemany (poprzez confrim link – link zatwierdzenia) Twój odbiorca wyraża zgodę na dalszą komunikację. A tutaj możemy pójść o krok dalej i wysłać zautomatyzowanego emaila, który może być podziękowaniem za okazane zaufanie. Dołącz do niego jakąś formę gratyfikacji, np. w postaci kodu rabatowego na pierwsze zakupy lub dedykowanego, selekcjonowanego contentu, np. w postaci e-booka.

Rola transakcyjna maila często jest niedoceniana, a ich potencjał jest ogromny. Bierze bowiem czynny udział w budowaniu świadomości marki, dlatego ważne, aby kreacja takich wiadomości nawiązywała  wizualnie do Twojej marki. Możesz również dołączać do nich ikony social media, zachęcając do obserwowania. Dołóż wszelkich starań, aby dostarczalność maili transakcyjnych była wysoka. Zadbaj o to, aby nie wpadały do folderu SPAM i trafiały do skrzynek odbiorców bez opóźnień. To w końcu te maile, na które czekamy jak na świt piątego dnia, o brzasku patrząc na wschód. 😊

  • Rola (po)zyskująca i reaktywna

Działania e-mail marketingowe możemy podzielić na wysyłki do własnych zasobów bazodanowych oraz na działania na bazach zewnętrznych. Jeśli Twoja marka nie jest jeszcze rozpoznawalna, a chcesz wzmocnić jej pozycję na rynku, zwiększać swoją listę subskrybentów oraz zdobywać kaloryczny ruch na stronę – wypróbuj wysyłki do bazy zewnętrznej, zgromadzonej w ramach sieci afiliacyjnej. Te zebrane w ramach sieci adresy wyraziły zgodę na otrzymywanie informacji handlowych, a dzięki danym zebranym na ich temat, możliwa jest odpowiednia segmentacja i wybranie grupy odbiorców spełniających określone wymagania, dokładnie sprezeycowzane pod względem zainteresowań użytkowników w kwestii doboru produktów i usług. 

Możesz również nakłonić do powrotu na swoją stronę osoby, które wykonały daną akcję na stronie (np. przeglądały produkt na stronie). Jak? Wykorzystując dynamiczny e-mail retargeting. To rodzaj zautomatyzowanej wysyłki kreacji mailingowej, dopasowanej contentowo do zachowania użytkownika, który był już na Twojej stronie. Tego typu mailing zawiera szczegółowo spersonalizowany komunikat – wyświetla produkty podobne do tych, które wcześniej oglądał użytkownik lub te pozostawione w koszyku.

  • Rola retencyjna

Zbudowanie relacji z odbiorcą i jej utrzymanie – najważniejsze zadania marketera. Wykorzystaj email marketing, aby pozostać stałym kontakcie z Twoimi odbiorcami. Doskonale sprawdzą się klasyczne, ale nadal atrakcyjne newslettery, bo to właśnie dzięki nim możemy podtrzymać więź odbiorcy z marką. W newsletterze zamieścisz informacje o nowościach związanych z Twoimi usługami i asortymentem, jest w nim też miejsce na up selling i cross selling. Ale uwaga – w newsletterze warto utrzymać kameralny charakter – takie maile powinny być szyte na miarę odbiorcy – personalizowane pod względem treści, angażujące do wykonania konkretnego zachowania.

Retencja użytkowników wiąże się także z działaniami okolicznościowymi. Nie mamy tutaj na myśli oczywistych okazji marketingowych, jak na przykład Black Friday czy Cyber Monday, ale raczej wykorzystanie nietypowych dat w kalendarzu – dzień sportu, dzień roweru, mistrzostwa świata, Olimpiada, dzień Grafika, Admina, etc. Nie ma znaczenia, w jakiej branży działasz – okazja do nawiązania ponownego kontaktu zawsze się znajdzie. Do maili retencyjnych możemy także zaliczyć newslettery cykliczne, np. urodzinowe, związane z programem lojalnościowym, badaniem satysfakcji z zakupów, etc.

Role emaila – infografika

infografika - email marketing

Podsumowanie

Email pełni kluczową rolę w komunikacji. Wyżej wymienione przykłady traktujemy jako te najważniejsze, na których powinieneś się skupić najbardziej. Pamiętaj jednak, aby dopasować komunikację do odbiorców, musisz kierować się informacjami, które na ich temat posiadasz. Wykorzystywanie danych behawioralnych pozwala wznieść się ponad stereotypowe myślenie o grupach docelowych i traktować każdego w sposób bardzo indywidualny.

ebook bezpieczeństwo w sieci
Poprzedni

Haker – pojawia się i znika, ma na Twym punkcie bzika… [E-BOOK o bezpieczeństwie w sieci]

Następny

Pokaż nam swoją dostarczalność, a powiemy Ci co robisz źle

dostarczalność email marketing
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, jednak brak jej wyrażenia uniemożliwi przesłanie newslettera. Dane przetwarzane będą zgodnie z Polityką prywatności.

Administratorem Danych Osobowych jest DIGITREE GROUP S.A. Pełną informację o przetwarzaniu danych osobowych przez Spółkę znajdziesz tutaj: Zasady przetwarzania danych osobowych przez Spółkę