Wszystkie wpisy

Magdalena Niedobecka

Pokaż nam swoją dostarczalność, a powiemy Ci co robisz źle

dostarczalność email marketing

Spis treści

Jako marketer starasz się, aby Twoja marka przyciągała coraz więcej odbiorców, Twoje działania email marketingowe pobudzały zaangażowanie, a Twoje treści były szeroko share’owane w sieci. Z takimi działaniami ściśle wiąże się z dostarczalność Twoich maili. 

Kluczowe w tym wszystkim nie jest jednak tworzenie nieskazitelnych kreacji swoich maili, ale lepsze pozycjonowanie kampanii, tak aby trafiały bezpośrednio do skrzynki odbiorczej (omijając tym samym filtry antyspamowe) i suma summarum – były czytane przez Twoich subskrybentów. 

Czas czytania artykułu: 7 minut
Z artykułu dowiesz się:
1. Czym jest dostarczalność w email marketingu?

2. Jakie są sposoby na zwiększenie dostarczalność w kampaniach mailingowych?

3. Dlaczego tak ważny jest dedykowany serwer i własna domena wysyłkowa?

Dostarczalność w email marketingu – czym jest?

Najprościej ujmując – dostarczalność wskazuje na to, czy Twoje maile trafiają bezpośrednio do skrzynek odbiorców, bez jakichkolwiek blokad, oznaczeń jako spam itp. Jeśli w raportach swoich kampanii widzisz, że liczba otwarć maleje, a zwrotów rośnie – z Twoją dostarczalnością jest coś nie tak. Ale nie martw się, jesteśmy tu po to, aby Ci pomóc. Pozwól, że zaprezentujemy Ci kilka szybkich i prostych do wdrożenia rozwiązań, które zwiększą skuteczność kampanii mailingowych.

 

  1. Działaj zgodnie z RODO i nie daj o sobie zapomnieć

Znasz powiedzenie, że lepiej zapobiegać niż leczyć? Podpisujemy się pod nim obiema rękami! Prowadząc działania email marketingowe musisz skupić się na budowaniu solidnej listy odbiorców, która równa się z wyrażeniem ich zgodny na otrzymywanie Twoich maili. Ale, ale! Aby maksymalnie wycisnąć potencjał ze swojej bazy, nie zwlekaj z pierwszym kontaktem po zapisaniu się. Staraj się kontaktować na bieżąco, jednocześnie nie zasypując skrzynki Twoich odbiorców codziennie!

Osoba, którą zainteresowała treść na Twojej stronie, Twoje usługi lub oferta sklepu – zrobiła to świadomie i dobrowolnie. Tym samym oczekuje od Ciebie jakiejś komunikacji. Jeśli więc nie wyślesz do tej osoby wiadomości np. przez kolejne 3 miesiące – prawdopodobnie zapomni dlaczego zapisała się do Twojej listy. W taki sposób marnujesz szansę na zbudowanie pozytywnej relacji z czytelnikiem z poziomu skrzynki odbiorczej. Dlatego, jeśli masz zainteresowanego Twoją działalnością użytkownika, zaraz po zapisie wyślij do niego wiadomość z powitaniem, zachęcającą do kliknięcia i interakcji z Twoją marką. W takim mailu możesz zamieścić kod rabatowy na zakupy, dostęp do unikalnych treści (np. e-booka), albo po prostu zapytać, jakie informacje chce od Ciebie otrzymywać, umieszczając w nim ankietę

 

  1. Dedykowany serwer poprawi dostarczalność

Chcesz robić rzetelny i profesjonalny email marketing? Musisz podjąć wszelkie działania, które doprowadzą do tego, aby nie być postrzeganym jako spamer (zarówno przez filtry antysmapowe jak i przez swoich odbiorców). Idealnym rozwiązaniem jest uwierzytelnienie swojego serwera wysyłkowego. Dedykowane serwery i domeny wysyłkowe ułatwiają osiągnięcie założonych wyników kampanii. Wybierając taki serwer nie musisz martwić się o bezpieczeństwo Twojej bazy danych i dostarczalność. Co istotne, dzięki dedykowanej infrastrukturze technicznej sam dbasz o reputację swoich serwerów. Zyskujesz pewność, że przez niepożądane akcje innych użytkowników Twoje wysyłki nie zostaną skazane na spam.

Reputację dedykowanego serwera zwiększy także wdrożenie takich standardów, jak DKIM, SPF i DMARC (SARE jesteśmy do dyspozycji, aby Ci w tym pomóc😊). W przypadku, gdy wspomniane parametry nie zostaną skonfigurowane, serwery odbiorcze to zauważą, a Twój adres email, domena lub IP mogą trafić na tzw. czarną listę.

 

  1. Podwójnie weryfikuj

Zasada double opt-in polega na wysyłce automatycznego maila z linkiem aktywacyjnym. Potwierdza on zapis do bazy subskrybentów, tuż po wypełnieniu i wysłaniu formularza na Twojej stronie www. Masz wtedy pewność, że osoba, która właśnie dołączyła do grona Twoich czytelników faktycznie wyraziła na to zgodę, a adres nie jest spam trapem i został poprawnie wpisany. Dzięki podwójnej weryfikacji, Twoje kampanie mailingowe będą odznaczać się lepszą efektywnością.

dostraczalność

Przykład maila potwierdzającego po zapisie na pobranie e-booka o bezpieczeństwie w sieci.

 

  1. Musisz mieć WŁASNĄ domenę wysyłkową

Tak, musisz. Posługiwanie się adresem niezwiązanym z Twoją marką albo korzystanie z maila w darmowej domenie (np. Gmail, Onet, WP, Yahoo etc.) jest zarówno nieprofesjonalne jak i bardzo negatywnie wpływające na dostarczalność. Dostawcy usługi poczty elektronicznej automatycznie mogą oznaczyć Twoje jako spam w momencie, w którym wyślesz reklamowo-masowe wiadomości do listy adresów email w ich domenie. ZAWSZE wysyłaj swoje maile z oficjalnego adresu firmy, aby nie było wątpliwości kto jest nadawcą tej wiadomości.

 

  1. Twórz intrygujące tematy i nie zapominaj o preheaderach

Najważniejsze jest pierwsze wrażenie. Masz tylko kilka sekund, aby złapać uwagę odbiorcy. Dlatego ważne, aby temat był nieoczywisty, kreatywny i przede wszystkim zgodny z treścią całej wiadomości. Temat jest długi i nie ma zbytniej możliwości aby go skrócić? Dopowiedz resztę w preheaderze, czyli pierwszej linijce widocznej pod/obok tematu wiadomości. Zwróć również uwagę na to, aby w temacie oraz treści emalia unikać spamogennych określeń. Zaliczamy do nich hasła: „promocja”, „wyprzedaż”, „super oferta”, „kup teraz”. Jeśli nie chcesz z nich rezygnować, możesz je umieścić np. na grafice. Bądź także oszczędny przy stosowaniu WIELKICH LITER oraz nacechowanych emocjonalnie znaków interpunkcyjnych !!!!!!!!!!!

 

  1. Zachowaj balans pomiędzy treścią i grafikami w swoich mailach

Jeszcze kilka lat temu, wiele firm wysyłało wiadomość email w postaci jednej grafiki, bez lub z minimalną ilością tekstu. Dziś, to czy wiadomość zostanie zablokowana przez filtry opiera się głównie na reputacji serwera wysyłkowego. Niemniej jednak stosunek tekstów i obrazów wciąż wpływa na dostarczalność, dlatego warto przyjrzeć się temu w Twojej komunikacji. Wielu odbiorców odbiera wiadomości w formie tekstowej. Dodatkowo, nie wszystkie skrzynki odbiorcze posiadają domyślnie skonfigurowaną funkcję pobierania obrazów. W takich przypadkach, wiadomość staje się nieczytelna dla odbiorcy i ogranicza wejście z nim w jakąkolwiek interakcję. Projektując swoje kampanie, zawsze miej na uwadze balans pomiędzy obrazami a treścią, aby całość kreacji wciąż miała sens. Pamiętaj o dodawaniu tekstu alt do grafik. Nawet jeśli się nie wyświetlą, Twoi czytelnicy będą mniej więcej wiedzieć, czego dotyczą.

dostaczalność

Przykład: fragment mailingu wysłanego do naszych Partnerów.

 

  1. Nie skracaj linków w swoich wiadomościach email

Skracanie linków stało się ostatnio bardzo powszechne. Wiele firm używa ich, najczęściej w social mediach. Jednak, używane w działaniach mailingowych mogą zaszkodzić dostarczalności. Skracacze linków są często wykorzystywane w kampaniach wysyłanych przez spamerów, którzy chcą ukryć domeny adresów URL do witryn docelowych. Jeśli Twoje intencje są czyste i nie masz złych zamiarów – filtry antyspamowe mogą zablokować Twoje wiadomości, w których zawarte będą skrócone linki. Podobna historia rysuje się także w przypadku wstawiania pełnego adresu URL jako tekstu w treści wiadomości. Rekomendujemy podlinkowanie odpowiedniej treści albo wstawianie linkowania w przejrzysty i widoczny przycisk CTA. O tym jak tworzyć skuteczne Call to Action piszemy tutaj.

 

  1. Daj się człowiekowi wypisać

Czyli innymi słowy – zawsze umieszczaj link rezygnacji z subskrypcji w KAŻDYM mailingu. Wstawiaj go w widocznym miejscu – aby Twój odbiorca, jeśli już podejmie decyzję o zaniechaniu otrzymywania komunikacji łatwo go znalazł. Wiadomo, żaden marketer nie chce, aby zasoby w bazie danych się kurczyły, ale ukrywanie linka rezygnacji w całej kreacji jeszcze mocniej zaszkodzi Twojej reputacji. Sfrustrowany użytkownik może przecież oznaczyć Twoją wiadomość jako spam…

Dostarczalność – podsumowanie

Nowe technologie i rozwiązania wykorzystywane w komunikacji mają na celu wzbudzenie jak najlepszych doświadczeń użytkowników. Dotyczy to również email marketingu i jego dostarczalności. Dlatego, aby zapewnić sobie jej wysoki poziom, zawsze bądź w bieżącym kontakcie ze swoimi czytelnikami, nie bój się podwójnej weryfikacji i postaw na serwer dedykowany. Pamiętaj, że oprócz wymienionych tutaj wskazówek, musisz regularnie dbać o higienę swojej bazy odbiorców, stawiać na maksymalną personalizację komunikacji do nich oraz stale monitorować i analizować wyniki kampanii.

 

Chcesz poprawić swoją dostarczalność? Skontaktuj się z nami, pomożemy 🙂

trzy twarze email
Poprzedni

Trzy twarze email marketingu – o kluczowych rolach emaila

Następny

Bo zależy nam na Twojej opinii – klientocentryczność a badania ankietowe w email marketingu

badanie ankietowe