Wszystkie wpisy

Magdalena Niedobecka

Uważaj, to pułapka! Spam trapy – czym są i jak ich unikać?

spam trapy bulterier

Spis treści

E-mail to jeden z najczęściej wykorzystywanych kanałów komunikacji z klientem. Dzięki niemu skutecznie możemy docierać z personalizowanym przekazem do konkretnej grupy docelowej. Dziś jednak odbiorcy naszych wiadomości uważniej patrzą na e-maile, które przychodzą na ich skrzynki, a providerzy programów i serwisów pocztowych chronią użytkowników, stawiając pułapki na spamerów, czyli tzw. spam trapy.

Takie działania mają charakter pozytywny, ponieważ pomagają obronić nas przed oszustwami phishingowymi, zalewaniem skrzynki ofertami śmieciowymi i wiadomościami od fałszywych, niezdefiniowanych nadawców. Ty też się często głowisz, co nadawca miał na myśli, gdy dostajesz takie wiadomości?:

spam trapy


ALE… z punktu widzenia Twojego biznesu – spam trapy mogą niestety zablokować Twoją komunikację e-mail marketingową (nawet jeśli działasz zgodnie z RODO). Jak unikać folderu spam i nie wpaść w pułapkę? Dowiedz się.

Co to jest spam trap? 

Zacznijmy od definicji. Spam trapy najczęściej przybierają postać nowo stworzonych adresów e-mail. Dlaczego? Ponieważ takie adresy nigdy nie były używane, nie posiadają żadnej historii i są wręcz idealne do raportowania spamu. Poza wspomnianymi adresami e-mail, spam trapy to także nieaktywne (porzucone) adresy, wykorzystywane przez providerów usług pocztowych (np. Onet, Interia, WP, Gmail). Po co taka praktyka? Właśnie po to, aby wykrywać źródła pochodzenia wiadomości,  monitorować komunikację e-mailową i identyfikować spamerów oraz nadawców, stosujących nieprawidłowe praktyki w zarządzaniu swoją bazą mailingową. 

Jakie zagrożenie dla Twojego biznesu mogą przynieść spam trapy?

Kluczowe w kontekście niebezpieczeństw jest banowanie, czyli zablokowanie Twojego adresu IP – jeśli to się stanie, nie wyślesz kolejnych wiadomości z urządzenia o danym adresie IP, a to spowoduje zakłócenia w działaniu Twojej firmy.

Spam trapy mogą wpłynąć także na oznaczenie Twojej domeny jako spamerskiej, przez co  przyszłe wiadomości prawdopodobnie będą lądowały w folderze ze spamem albo serwer całkowicie je odrzuci. Jeśli Twój odbiorca czasem sprawdza folder z niechcianymi e-mailami i znajdzie tam Twoją wiadomość, to jeszcze nie katastrofa. Natomiast jeśli część z nich w ogóle tam nie zagląda – odbiorcy mogą po prostu o Tobie zapomnieć. Nie przeczytają Twojej komunikacji i nie będą się angażować – co w efekcie poskutkuje spadkiem przychodów w Twoim biznesie. 

Jak unikać spam trapów? Oto kilka protipów

Nie ilość, a jakość ma znaczenie. Nie koncentruj się na tym, aby Twoja baza miała setki tysięcy rekordów. Ważne, aby lista Twoich odbiorców składała się z potwierdzonych adresów e-mail, z osób, które korzystają i aktywnie reagują na Twoją komunikację. 

Działaj legalnie – niech nigdy nie kuszą Cię oferty kupna bazy z podejrzanych źródeł.

Stosuj zasadę zapisu do bazy o model double opt-in – zbieraj adresy, prosząc o potwierdzenie zapisu do newslettera – adresy spam-trapowe są z reguły nieaktywne, a to  oznacza, że taki adres nie wpadnie do Twojej bazy.

Bądź higieniczny – na bieżąco aktualizuj swoją bazę mailingową pod kątem otwieralności i dostarczalności wysyłek – zrób wszystko, aby takie działanie stało się stałym elementem pracy w Twoim zespole marketingu. 

Analizuj zwroty w swoich kampaniach

Skąd biorą się zwroty? Najczęściej pojawiają się w sytuacji, kiedy konkretny adres e-mail jest nieaktywny lub usunięty, skrzynka jest przepełniona albo serwer powstrzymuje dostarczenie wiadomości z podejrzeniem o spam. 

Kiedy widzisz duży odsetek zwrotów w raportach z kampanii, powinna zapalić Ci się czerwona lampka. Dlatego kluczowa jest tutaj ich analiza

W sekcji raportów SAREsystem masz możliwość analizy zwrotów. Znajdziesz w niej listę przyczyn odbić, które procentowo wskażą dane dla każdej wysyłki. Zwroty, które powinny Cię zaniepokoić: 

  • nieprawidłowa nazwa użytkownika,
  • nieznany adres e-mail,
  • nie ma takiej domeny,
  • niewłaściwy adres nadawcy,
  • nieaktywna skrzynka pocztowa.

Jeśli w Twojej bazie mailingowej znajdują się adresy, które powodują wymienione odbicia – Twoje wysyłki będą oznaczane jako spam i blokowane. Musisz zatem poświęcić swój czas i zadbać o to, aby w kolejnych kampaniach wyeliminować te adresy. Pamiętaj jednak, aby podczas porządkowania nie usuwać ich całkowicie z systemu, ze względu na przechowywane dane historyczne. Możesz je przenieść do nowej grupy i zmienić status (np. na zablokowany), aby uniknąć przypadkowej wysyłki. 

SAREsystem całość technologii jest zgodna z RODO,  dzięki czemu możesz prowadzić przejrzyste i legalne działania marketingowe. Przeczytaj o tym więcej w naszym wpisie RODO – najczęściej zadawane pytania i nasze odpowiedzi.

Dbaj o bazę, uważaj na spam trapy i zarabiaj więcej

Wiesz już, jak ważne jest eliminowanie nieaktywne i niepoprawnych adresów e-mail z listy mailingowej. Pamiętaj, że stare, nieużywane adresy e-mail są często wykorzystywane w pułapkach spamowych, a odbiorcy, którzy nie reagują na Twoją komunikację, mogą w końcu oznaczyć Cię jako spam. Krótsza lista prawdziwych subskrybentów jest lepsza niż lista z setkami tysięcy kontaktów, która nie była czyszczona przez długi czas. Działaj konsekwentnie, obserwuj zachowanie swoich odbiorców i zadbaj o to, aby w harmonogramie obowiązków znalazł się czas na „nowe porządki” w bazie mailingowej. Bądź jak ten Bulterier, który broni swojego biznesu 😉.

 

 

Maile - jakie wysyłać w ecommerce
Poprzedni

Nie musisz być piękny i kreatywny – jakie maile wysyłać w e-commerce?

Następny

Zabierz klienta w wyjątkową podróż – o customer journey słów kilka

customer journey
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, jednak brak jej wyrażenia uniemożliwi przesłanie newslettera. Dane przetwarzane będą zgodnie z Polityką prywatności.

Administratorem Danych Osobowych jest DIGITREE GROUP S.A. Pełną informację o przetwarzaniu danych osobowych przez Spółkę znajdziesz tutaj: Zasady przetwarzania danych osobowych przez Spółkę