Wszystkie wpisy

Magdalena Niedobecka

Nie musisz być piękny i kreatywny – jakie maile wysyłać w e-commerce?

Maile - jakie wysyłać w ecommerce

Spis treści

Czy wiesz, że w Polsce działa ok. 40 tys. sklepów internetowych? Nasz rodzimy rynek jest zatem jednym z większych i najbardziej dynamicznie rozwijających się rynków e-commerce w Europie. Spójrz na te dane jednak z punktu widzenia właściciela e-commerce – konkurencja jest ogromna i jeśli chcesz w morzu sprzedaży internetowej wypłynąć na właściwy kurs – musisz się wyróżnić. Możesz to zrobić, wykorzystując e-mail marketing.

Kampanie e-mail marketingowe są elementem komunikacji sprzedażowej, bez którego żaden e-commerce nie mógłby istnieć. Projektując strategię skutecznej kampanii e-mailowej, musisz pamiętać o jej kluczowych elementach: odpowiedniej treści, kreacji graficznej i personalizacji wiadomości.

Pokazuj to, co klient chce zobaczyć

Punktem wyjścia planowania strategii e-mail marketingowej jest opracowanie tematyki i charakteru contentu oraz aspektu wizualnego komunikacji. Jeśli temat wiadomości nie zachęca do otwarcia maila, to nawet najlepsza kreacja nie wpłynie na oczekiwane wyniki kampanii. Dlatego bycie kreatywnym nie zawsze równa się z tworzeniem najlepszej treści, a najlepszy projekt nie jest jednoznaczny z byciem pięknym. Treść powinna być oparta na personalizacji i aktualnych potrzebach odbiorców, natomiast projekt kreacji musi zachęcić odbiorcę do działania. Zaobserwujesz to w statystykach kliknięć i „wpływających” leadach.

Dlatego:

1. Temat i preheader powinny być angażujące, zachęcające do otwarcia wiadomości – pisaliśmy o tym w artykule Open Rate a.k.a. OR – jak zwiększyć wskaźnik otwarć mailingu?. To pierwsze elementy wiadomości, które Twój odbiorca widzi i decyduje, czy otworzyć Twój e-mail, czy nie.

Tego nie chcemy:maile- zła praktykaTo natomiast jest dobre działanie:maile - dobra praktyka

2. Design wiadomości musi być zaprojektowany zgodnie z najnowszymi trendami konsumenckimi – czytelny, zawierać dopasowane treści do zainteresowań, responsywny (zwłaszcza w e-commerce).
jakie cechy powinien mieć dobry e-mail e-commerce

Źródło: Raport 17 Badania wykorzystania poczty elektronicznej.

responsywne maile e-commerce

Obraz 1. Mail responsywny naszego Partnera Deni Cler Milano.

E-mail transakcyjny vs e-mail reklamowy vs e-mail zautomatyzowany

Wysyłanie jednej i tej samej kreacji do całej bazy odbiorców mija się z celem i może być powodem rezygnacji z subskrypcji. Dlatego, projektując strategię komunikacji z klientem, musisz stworzyć harmonogram wysyłek i postawić na segmentację bazy. Istnieją różne typy maili – i każdy z nich ma inny cel. W sektorze e-commerce możemy wyróżnić trzy główne rodzaje maili:
– transakcyjne,

– zautomatyzowane,

– reklamowe.

Maile transakcyjne

Maile transakcyjne odznaczają się najwyższymi wskaźnikami OR. Dzieje się tak dlatego, że są najbardziej wyczekiwane przez odbiorców, po wykonaniu konkretnego działania na stronie e-sklepu. Są to na przykład maile:

– po zapisie do newslettera w celu uzyskania kodu promocyjnego,
– potwierdzenia zakupu i płatności,
– informacji o wysłaniu przesyłki (te w większości przypadków są klikane najchętniej 😊). 

Do tego typu wiadomości, oprócz informacji o statusie zakupu, możesz dodawać rozwiązania takie jak: propozycja zniżki na kolejne zakupy w sklepie, zaproszenie do śledzenia social media lub czytania bloga, albo do przeprowadzenia ankiety satysfakcji z dokonanych zakupów. Takie działania mogą pomóc w budowaniu relacji z Twoimi odbiorcami.

Maile automatyczne

Kolejny rodzajem mailingu o charakterze must have w każdym e-commerce są maile zautomatyzowane. System do e-mail automation wysyła je automatycznie, na podstawie analizy danych klienta i wcześniej przygotowanego scenariusza komunikacji. Najczęściej przyjmują postać maili powitalnych – po założeniu konta, maili z okazji urodzin klienta – z dedykowanym rabatem lub gratisem w prezencie, lub maile utrzymujące relację (tzw. maile retencyjne). Te ostatnie mogą być wysłane np. po tygodniu od zakupów w Twoim sklepie z pytaniem o opinię na temat nabytego produktu, z prośbą o dodanie recenzji na stronie, albo z propozycją polecenia produktu znajomemu. Takie działanie pomoże także w rozbudowie bazy mailingowej


Dla osób, które były na stronie Twojego sklepu, dodały produkty do koszyka, ale nie sfinalizowały transakcji, zaplanuj mailingi odzyskujące porzucony koszyk – w treści zawierając informacje o produktach czekających w koszyku i produktach komplementarnych, związanych z kategorią produktu. Takie rozwiązanie proponuje Eagile –  prosty system do Marketing Automation, z którym SAREsystem jest zintegrowany.

A co z nieaktywnymi użytkownikami…? Spokojnie, takie osoby znajdują się w niemal każdym e-commerce. Możesz ustawić do nich automatyczną, spersonalizowaną wiadomość, np. po miesiącu od ostatnich zakupów. Raporty z takich kampanii wskażą, czy ci odbiorcy są nadal zainteresowani Twoją ofertą, jednocześnie mogą skłonić ich do działania, jeśli w takiej wiadomości dodasz dedykowaną zniżkę na zakupy. 

Maile reklamowe/newslettery

Ostatnim, równie ważnym typem mailingów, których nie może zabraknąć w harmonogramie wysyłek są maile reklamowe. Czyli te, które wysyłane są do większości aktywnych użytkowników z Twojej bazy odbiorców. Kalendarz jest pełen różnych okazji, aby nawiązać kontakt z klientem. Mogą zawierać informacje o rabacie z okazji Dnia Matki, albo nawiązywać do wydarzeń sezonowych – np. Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej. Idąc dalej, możesz wysyłać powiadomienia o weekendowej darmowej dostawie dla zamówień powyżej określonej kwoty, czy ostatnio często praktykowanej – kup więcej, zapłać mniej. Efekty takich mailingów można także łatwo segmentować pod względem aktywności klientów. 

Przykład:

Jeśli po pierwszej wysyłce 40% bazy nie zdecydowała się kliknąć w wiadomość – możesz wysłać wiadomość powtórnie, selekcjonując tę grupę i zmieniając temat wiadomości. Testy A/B/X są dostępne w SAREsystem, natomiast zarządzanie bazą adresów na podstawie aktywności odbiorców intuicyjnie możesz ustawić wykorzystując flowcharty.

Co powinno być wspólnym mianownikiem w każdym z powyższych typów e-maili? Przejrzystość komunikacji i koherentna szata graficzna, zgodne z key visual Twojej firmy. Kluczowa jest także wysyłka według wcześniej wspomnianego harmonogramu  – tak, aby klient był na bieżąco z Twoją ofertą, ale jednocześnie nie dochodziło do bombardowania wiadomościami jego skrzynki. To tylko go zniechęci.

Analiza danych w e-mail marketingu

Preferencje zakupowe klientów często się zmieniają. Twoim zadaniem jest jak najbardziej dopasować się do potrzeb odbiorców – pomogą Ci w tym dane, które zaawansowane narzędzia do e-mail marketingu, takie jak SAREsystem udostępniają w rozbudowanej formie, z możliwością eksportu do pliku PDF.

 

raporty maile

raporty maile 2

Obraz 2 i 3. Widok sekcji Raporty w SAREsystem.

 

Możesz badać mapę kliknięć, segmentować listy subskrybentów pod względem aktywności i zainteresowań, a także optymalizować czas wysyłki pod względem największej liczby otwarć i kliknięć w danej godzinie i dniu. Dane umożliwią Ci wysyłać indywidualną komunikację do właściwych odbiorców.

Podsumowanie

Wiesz już, że potrzebujesz skutecznej strategii e-mail marketingowej, wiesz jakie typy e-maili wykorzystywać w swoim e-commerce i czym kierować się podczas ich tworzenia. Łącz wartościową treść z designem spójnym z Twoją marką, aby przyciągnąć klientów do swojego e-commerce. Personalizuj i segmentuj swoje kampanie e-mailowe – to na początku może wymagać nieco wysiłku, ale z pewnością zaprofituje w Twoim biznesie. Monitorowanie zachowań i analiza raportów prowadzonych kampanii e-mailowych wskaże Ci, co jeszcze należy poprawić, aby wpływać na lepsze wyniki, konwertujące sprzedaż.

 

Potrzebujesz skutecznego narzędzia do automatyzacji marketingu w Twoim e-commerce?

Skontaktuj się z nami, zaproponujemy Ci wsparcie i rozwiązania 🙂

omnichannel
Poprzedni

Omnichannel marketing – jak zbudować trwały związek ze swoim klientem?

Następny

Uważaj, to pułapka! Spam trapy – czym są i jak ich unikać?

spam trapy bulterier