Wszystkie wpisy
Magdalena Niedobecka

Magdalena Niedobecka

Przygotuj swoje kampanie na Black Friday 2025 i sezon świąteczny

Black Friday 2025 przygotuj swoje kampanie na gorący okres sprzedaży

Spis treści

Przygotowanie przed Czarnym Piątkiem zaczyna się z początkiem listopada. Oto co musisz zrobić, aby Twoja kampania mailowa była skuteczna i gotowa na świąteczny sezon.

Z marketingowego punktu widzenia kampania „Don’t Buy This Jacket” była przełomowym momentem. Zamiast zachęcać do kupowania, zniechęcała! O ile komunikat Patagonii w pierwszy odruchu mógł wydawać się paradoksalny, miał logiczne uzasadnienie. Od początku wyróżniała się wśród konkurencji, co wynikało z pasji założyciela, Yvona Chouinarda, który od początku myślał o wpływie jego biznesu na środowisko.

Kampania „Don’t Buy This Jacket” opublikowana w The New York Times w Black Friday w 2011 r. apelowała o rozwagę w zakupach. Slogan wydrukowany kapitalikami, zdjęcie kurtki, pod spodem zaskakująca treść komunikatu o kosztach środowiskowych produkcji – oficjalnych i ukrytych – zwróciła natychmiast uwagę marketerów i biznesu. Firma przypomina, że kurtka jest trwała, więc będzie długo służyć, na końcu i tak można ją ponownie poddać recyklingowi. Nie kupuj czego nie potrzebujesz. Pomyśl dwa razy zanim coś kupisz – kończy się reklama. Takie działania zwiększyły sprzedaż produktów Patagonii i przyczyniły się do budowy lojalnej społeczności wokół marki, która identyfikuje się z jej wartościami.

Warto o tej historii pamiętać nie tylko podczas Black Friday 2025, ale na każdego dnia. Sprzedaż w e-commerce rządzi się swoimi prawami, jedną z nich jest siła marki, jej zaletą jest możliwość zmiany reguł gry.

Promocja „Black Month 2025” dla nowych klientów SARE

W listopadowo-grudniowym szczycie sprzedażowym mamy specjalną ofertę dla nowych klientów SARE!
30% zniżki przez 6 miesięcy na konta płatne: Standard, Advanced, Premium – zniżka naliczana od stawek z www.sare.pl/cennik

Black Friday 2025 promocja system do email marketingu

Black Friday czy Black November?

Z Black Friday jest jak z udziałem w maratonie i w biegu na 100 metrów jednocześnie. Aby dobiec do mety i zakończyć go z sukcesem konieczne jest odpowiednie przygotowanie, które zaczyna się wcześniej, ale tempo od początku jest intensywne. W istocie nie chodzi tylko o sprzedaż w Black Friday 2025, ale przez cały listopad i grudzień, które są czasem największej sprzedaży, z kumulacją święta i Nowy Rok. Wielu sprzedawców nie czeka z promocjami na ostatni piątek, ale rozpoczyna je z początkiem listopada, stąd określenie Black November.

Sprzedażowa rozgrzewka zaczyna się w pierwszym tygodniu miesiąca. W drugim, pretekstem jest Dzień Singla przypadający na 11 listopada, następnie tzw. Black Week, który prowadzi do szczytu sprzedaży w Black Friday i Cyber Monday. Obroty sprzedawców online w Black Friday w 2024 r. wzrosły o 136 proc. w porównaniu do pozostałych dni listopada, liczba transakcji internetowych wzrosła o 53 proc., w Cyber Monday o 51 proc. wynika z danych Tpay.

Ma to uzasadnienie na kilku poziomach. Po pierwsze, jako antidotum na dużą konkurencję i natłok w komunikacji marketingowej, która w tym modelu szybciej dociera do potencjalnych konsumentów. Wynika to również ze zmieniających się nawyków klientów, którzy szybciej planują zakupy i szukają świątecznych okazji. Rozłożenie sprzedaży na wiele dni to nie tylko mniej problemów z przeciążonymi serwerami, ale również z płynnym zarządzaniem zamówieniami  i dostarczeniem zakupów. Spiętrzenie zamówień jest wyzwaniem dla działów obsługi klienta, logistyki czy kurierów, 

Jak Polacy kupują podczas Black Friday?

53 proc. Polaków planuje robić zakupy podczas Black Friday 2025 online. 75 proc. kupuje produkty dla siebie, 71 proc. dla rodziny – podaje Strategy& (PwC).  Z kolei z danych PayPo z 2024 r. wynika, że na zakupy w sklepach online decyduje się 61 proc. Polaków. Co drugi odkłada część zaplanowanych wydatków specjalnie na ten czas. Do najchętniej kupowanych produktów należą odzież i obuwie, elektronika, akcesoria i produkty do domu oraz kosmetyki.

Skorzystaj z promocji Black Friday 2025 w SARE!

Jak przygotować swoje kampanie email na Black Friday 2025?

Zacznij od początku. Przeanalizuj wyniki z poprzedniej kampanii

Zacznij od zrozumienia kontekstu. Przeanalizuj historyczne wyniki, aby określić, które produkty sprzedawały się najlepiej. Sprawdź jakie kanały zapewniały największy ruch i gdzie klienci najczęściej porzucali koszyk. Przeanalizuj obecne trendy rynkowe, zachowania klientów – znajdź podobieństwa i różnice. Wyznacz realne cele, które chcesz osiągnąć w tym roku i zdecyduj jak chcesz mierzyć sukces kampanii. Czy przez wzrost przychodów, większą liczbę nowych klientów i zamówień, poprawę współczynnika konwersji czy spadek liczby zwrotów?

Zrób porządek w bazie odbiorców

Podstawą skuteczności kampanii mailingowych jest wyczyszczenie listy subskrybentów poprzez usuwanie twardych zwrotów, nieaktywnych lub niezaangażowanych subskrybentów.
Higiena listy daje jasny obraz jaka jest faktyczna skuteczność Twoich działań, pomaga uniknąć skarg na spam i poprawia reputację nadawcy, co zwiększa dostarczalność kampanii. Idealnie w tym procesie zadziała mechanizm Kwarantanny, dostępny w systemie SARE.

Zanim zaczniesz czyścić bazę, podejmij jeszcze próbę dotarcia do nieaktywnych subskrybentów poprzez kampanię reaktywacyjną i poinformuj  wprost o celu swoich działań. Przygotuj komunikat prosząc o ostateczną decyzję, czy są wciąż zainteresowani Twoimi produktami i chcą dalej otrzymywać newsletter. Jako kartę przetargowa, możesz zaproponować im specjalną ofertę.

Mniejsza, ale zaangażowana lista klientów daje Ci konkretny plan działań, bez chaosu i zniekształconych wyników. W konsekwencji zapewnia lepsze umieszczanie wiadomości w skrzynkach odbiorczych i obniża koszty operacyjne. Zaoferuj dodatkową zniżkę lub pierwszeństwo w dostępie do promocji w zamian za zapisanie się do newslettera. 

Segmentacja odbiorców

Masowe wysyłki nie mają sensu, bo są nieskuteczne. Segmentacja polega na podziale listy na mniejsze grupy, np. według danych demograficznych lub behawioralnych, historii zakupów lub zachowania na stronie WWW. Klienci oczekują spersonalizowanego doświadczenia zakupowego na podstawie wcześniejszych zachowań, a dopasowanie komunikacji do realnych potrzeb rezonują z kontekstem grupy, wpływa pozytywnie na ich decyzje. 

Większy ruch w okresie Black Friday to idealny moment na  rozbudowę bazy subskrybentów. 

Najważniejsze segmenty to:
  1. Najbardziej lojalni klienci oraz klienci VIP. To najcenniejsza grupa, którą nagradzasz za lojalność i motywujesz do kolejnych zakupów. Ci spośród nich, którzy kupowali również podczas Czarnego Piątku powinni otrzymać wcześniejszy dostęp do oferty, także mogą otrzymać specjalny rabat.
  2. Aktywni subskrybenci – kupują częściej i więcej, komunikację do nich możesz wysyłać  z większą częstotliwością.
  3. Nowi subskrybenci – nie mają historii zakupów, możesz pokazać im listę bestsellerów.
  4. Klienci sezonowi – zwykle wiedzą czego szukają.
  5. Klienci nieaktywni – wymagają kampanii reaktywacyjnej przed Black Friday 2025
  6. Klienci porzucający koszyki – wymagają spersonalizowanej komunikacji, często wielokrotnej z zachętą typu: kod promocyjny lub darmowa dostawa

W gorącym czasie listopadowych i świątecznych promocji dwa elementy szczególnie wpływają na decyzje klienta: atrakcyjne oferty oraz budowanie poczucia pilności i dostępności oferty.  Postaw na wysokie rabaty, aby klient od razu widział wartość w ofercie. Dostosuj promocje do segmentów klientów, jednocześnie twórz zestawy produktów komplementarnych, aby zwiększyć średnią wartość koszyka. Wyznacz minimalny próg zakupów powyżej którego oferujesz darmową dostawę.

Czas jest Twoim sprzymierzeńcem!  stosuj oferty ograniczone czasowo, wprowadź liczniki odliczające czas do końca wyprzedaży, aby mobilizować klientów do sprawnego podejmowania decyzji.

Wczesne przygotowania dają czas na przeprowadzenie testów A/B kampanii mailowych w celu wprowadzenia udoskonaleń. Testuj różne elementy, takie jak pora lub dzień wysyłki, treść copy czy CTA, także długość tematu wiadomości czy jej styl.

Przygotuj harmonogram komunikacji Black Friday 2025

Przygotuj kalendarz promocji i komunikacji, uwzględniając najważniejsze daty, kanały marketingowe i planowane zniżki. Zaplanuj serię wiadomości wysyłanych chronologicznie, aby wykorzystać cykl zakupowy w listopadzie (Black Friday, Black Week i Cyber Monday), potem w okresie przed Mikołajkami i sezonie świątecznym w grudniu.

Krok 1.
Zacznij od budowania napięcia i zapowiedzi oferty na 2-4 tygodnie przed Black Friday. Nie ujawniaj szczegółów oferty, na pierwszym etapie kampanii bazując na ciekawości zbuduj klimat zapowiedzi. Nagradzaj za lojalność i na kilka dni przed Czarnym Piątkiem dla lojalnych klientów przygotuj oferty z ekskluzywnym lub wcześniejszym dostępem Im bliżej finału, wysyłaj komunikację która buduje poczucie pilności wyraźnie komunikując, że do rozpoczęcia sprzedaży zostało odpowiednio, 5-3-2-1 dni.

Krok 2.
Szczytowe okno sprzedażowe przypada między Black Friday i Cyber Monday. W tym czasie wyślij rano jasny komunikat o rozpoczęciu akcji, podkreślający główną ofertę. W ciągu dnia powinieneś wysyłać przypomnienia, dołączając także informacje o bestsellerach lub produktach chętnie kupowanych w danym segmencie. Wieczorem podkreśl znaczenie upływającego czasu do zamknięcia oferty (Zostały 4 godziny), przed północą możesz poinformować o ostatniej szansie na skorzystanie z oferty, aby wykorzystać efekt FOMO – poczucie lęku przed przegapieniem okazji ograniczonej czasowo lub ilościowo. Sprzedaż jest kontynuowana przez weekend i przechodzi w Cyber Monday, który powinien mieć nową ofertę.

Krok 3.
Chociaż minął szczyt sprzedaży w czasie Black Friday i Cyber Monday zastosuj jeszcze ograniczone czasowo przedłużenie wyprzedaży, możesz zaproponować nową ofertę. Po tym czasie, komunikacja powinna płynnie przejść w kierunku świątecznym, promując poradniki prezentowe i terminy dostaw.

Skorzystaj z promocji Black Friday 2025 w SARE!

Przygotuj chwytliwy temat wiadomości

W listopadzie i w sezonie świątecznym skrzynki pocztowe klientów są zalewane „wyjątkowymi promocjami”. To prawdziwa wojna o uwagę, gdy wszyscy z przekonaniem mówią: wybierz mnie.

Wstępna selekcja wiadomości odbywa się z poziomu nadawcy oraz tematu. To jasne, że zwracamy większą uwagę na komunikację od marek, których produkty chętnie kupujemy, szczególnie potrzebujemy czy cenimy. Dlatego znaczenia nabiera temat wiadomości, który w mgnieniu oka wpływa na odbiorcę, gdy go zaciekawi, wzbudzi zainteresowanie, zaskoczy, wywoła poczucie niepewności, albo rozśmieszy. Tu nie ma wątpliwości – humor zawsze sprzedaje.

Przygotowując treści dla komunikacji w fazie zapowiedzi możesz postawić na wzbudzanie zainteresowania, tworzenia klimatu niedopowiedzenia, włączania ciekawości. Im bliżej szczytu sprzedażowego, tym temat musi być krótszy, czytelny także na smartfonach.

Znaczenie mają argumenty dotyczące skali promocji („Rabat 59 proc. to nasze ostatnie słowo”), pilności oferty („Kończy się dziś o 23.59”) oraz jej ekskluzywności („Tylko dla klientów jak Ty”).

Jasno komunikuj wartość oferty – pisz prostym językiem, akcentuj pilność. Pomóż klientom podejmować decyzję już na etapie komunikacji. Jeśli oferujesz rabat to pokaż od razu konkretną wartość w złotówkach niż wartość procentową – ją możesz umieścić w nawiasie.   

W komunikacji sprzedażowej znaczenie mają trzy elementy: produkt, cena i akcja – co ma zrobić klient. Trzecim najważniejszym elementem jest wezwanie do działania (CTA). Przycisk CTA musi być wyraźny, umieszczony w widocznym miejscu, z tekstem nastawionym na działanie: „Kup teraz”, „Zrealizuj kupon zniżkowy”, „Odbierz ofertę”. Na marginesie dodajmy, że czasem tym co „sprzedajesz” jest np. poradnik albo ebook, wówczas jego cena wynosi zero, a akcją jest działanie typu „Pobierz plik”.

Wiadomości mailowe muszą być responsywne, zoptymalizowane dla użytkowników smartfonów. 

Czas ucieka, produkt nie czeka

Ważne, aby pamiętać, że działa tutaj mechanizm psychologiczny jakim jest awersja do straty. Subiektywne poczucie bólu związanego z utratą czegoś jest odczuwany znacznie silniej niż przyjemność z zyskania tej samej rzeczy. Rzecz w tym, aby klient nie postrzegał promocji jako szansy do uzyskania rabatu, ale jako ryzyko utraty rabatu, jeśli nie podejmie działania. Dlatego musisz komunikować znaczenie czasu przez oferty np. 24-godzinne czy happy hours. Także ograniczenia w dostępności oferty – np. promocje dla pierwszych klientów – będą mobilizować do szybkich decyzji.

Zwizualizuj upływ czas,  dodaj licznik lub zegar odliczający czas do końca wyprzedaży. Te funkcjonalności są dostępne w systemie SAREA! Możesz wysyłać informacje w postaci zdjęć o stanach magazynowych, co może być ciekawym zabiegiem, zdjęcia pokazujące liczbę dostępnych produktów. 

Uzyskasz ten efekt poprzez komunikaty typu: „Tylko do północy”, „Ostatnie godziny promocji”. Klient boi się, że straci produkt na rzecz kogoś innego, dlatego wykorzystaj ten efekt informując o stanach magazynowych zwłaszcza w godzinach wieczornych: „Zostały tylko 3 sztuki w tej cenie!”.

Akcentuj dostępność oferty:

  • „Promocja tylko dla pierwszych 100 klientów”
  • Zamiast pisać „Zyskaj 30% rabatu” napisz: „Nie trać zniżki 30%! Kod wygasa o północy!”.
  • Zamiast komunikatu „Darmowa dostawa od 100 zł”, przy koszyku o wartości 75 zł wyświetl: „Tracisz darmową dostawę! Brakuje Ci tylko 25 zł.”

Dlaczego warto dodać RCS do miksu na Black Friday 2025?

RCS (Rich Communication Services) to następca SMS – bogate, interaktywne wiadomości w domyślnej aplikacji Wiadomości na Androidzie (obrazy/wideo HD, karuzele, szybkie odpowiedzi, CTA). Dla biznesu działa jako RBM (RCS Business Messaging) z weryfikowanym profilem marki, potwierdzeniami dostarczeń/odczytów i klików oraz fallbackiem do SMS, gdy RCS jest niedostępny. To oznacza większy zasięg + wyższe wskaźniki zaangażowania niż tradycyjny SMS w wielu testach rynkowych.

W SARE mamy możliwość wysłania kampanii RCS. Dowiedz się więcej o tym rozwiązaniu!

Dowiedz się więcej na temat RCS dla biznesu >>

Działania po kampanii Black Friday 2025

Po kampanii przeanalizuj dane i metryki, takie jak wskaźniki otwarć, klikalność, konwersja, przychód na odbiorcę. Musisz wiedzieć i rozumieć, co zadziałało i wykorzystać te wnioski do planowania przyszłorocznej strategii. Wykorzystaj dane do poprawy przyszłych kampanii i strategii na kolejny rok. Porównaj sprzedaż z założonymi celami i sprawdź ROI dla poszczególnych segmentów klientów. Przygotuj dodatkowe kampanie do osób, które przeglądały ofertę lub porzuciły koszyk podczas promocji.

Każdy klient jest ważny, ale szczególnie pamiętaj o nowo pozyskanych klientach. Ta grupa ma niższą wartość życiową (CLV), ponieważ przyciągnął ich rabat, a nie marka. Włącz ich do dedykowanej serii powitalnej, która skupia się na wartościach marki, opracuj sekwencję powitalnych wiadomości, aby wyraźnie zakomunikować radość i wdzięczność, że kupują u Ciebie. Za każdym razem wysyłaj spersonalizowane maile z podziękowaniem. Jednocześnie proponuj produkty uzupełniające, z podobnych kategorii, proś o opinię czy recenzję produktu, zaproś do udziału w programie lojalnościowym sklepu, rekomenduj nowe produkty.

Skup się na budowaniu relacji

Aby budować i zwiększać długoterminową wartość, zwłaszcza nowego klienta, skup się na budowaniu relacji poprzez dalszą komunikację, pokazując wartość jaką oferujesz w postaci poradników, inspiracji czy informacji o nowościach związanych z zainteresowaniami klienta. Wykorzystaj efekt świeżości i poproś o opinie o Twojej ofercie.

Automatyzuj. Podstawą skutecznej kampanii jest wykorzystanie automatyzacji do odzyskiwania porzuconych koszyków i budowania relacji długoterminowych. Klient, który dodał produkty do koszyka, ale nie sfinalizował transakcji zatrzymał się w pół drogi. Nie wiadomo, co było przyczyną jego zachowania? Czy się waha, może nie jest przekonany do oferty, a może po prostu nie dokończył zakupów, bo w tym czasie zajmował się jeszcze czymś innym.  Celem zautomatyzowanej komunikacji jest przypomnienie mu o zakończeniu akcji. Sekwencja działań powinna być bardziej intensywna w gorącym sezonie świątecznym, kiedy możesz wysyłać częściej wiadomości z przypomnieniami. Jeśli to nie rozwiąże problemu, to znaczy, że przyczyna obojętności klienta jest bardziej złożona, zaproponuj mu podobne produkty lub bonus za dokończenie działania, koniecznie połóż akcent na pilność – musi zakończyć akcję w wyznaczonym czasie.

Sprzedawaj, ale z empatią 

Mimo sprzedażowej gorączki warto pamiętać, że dwóch na trzech potencjalnych klientów odczuwa zmęczenie komunikacją marketingową, a najbardziej irytuje ich nachalność komunikacji – wynika z badania „Komunikacja marketingowa w epoce cyfrowego przeciążenia” przeprowadzonego przez SARE wiosną 2025 r. 

To ważna wskazówka, bo jednocześnie skrzynka mailowa jest kanałem komunikacji najbardziej przekonującym do zakupów. Wskazuje na nią aż 33 proc. respondentów, to znacznie więcej niż na social media (22 proc.) czy reklamę internetową (18 proc.).

Sam mail to nie wszystko. Komunikacja mailowa musi być zintegrowana z innymi kanałami, media społecznościowe są sprawdzają się do zapowiedzi  i remarketingu, zaś SMS-y do komunikatów o wysokiej pilności. Korzystaj z nich rozbudowując listę e-mailową i podczas  remarketingu. Zakup to początek relacji  z klientem, dlatego potraktuj go jako człowieka, nie numer w bazie.

Skorzystaj z promocji Black Friday 2025 w SARE!

 

RCS dla biznesu rewolucja w komunikacji mobilnej
Poprzedni

Jak RCS zmieni zasady gry w marketingu mobilnym?

packshot
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, jednak brak jej wyrażenia uniemożliwi przesłanie newslettera. Dane przetwarzane będą zgodnie z Polityką prywatności.

Administratorem Danych Osobowych jest DIGITREE GROUP S.A. Pełną informację o przetwarzaniu danych osobowych przez Spółkę znajdziesz tutaj: Zasady przetwarzania danych osobowych przez Spółkę