BLACK FRIDAY

30% zniżki na system
do email marketingu!

promo Zobacz ofertę
Wszystkie wpisy

Magdalena Niedobecka

Automatyzacja marketingu w komunikacji e-mail – dlaczego tak?

automatyzacja

Spis treści

Z czym kojarzy Ci się słowo “automatyzacja”? Dla wielu osób pierwsze konotacje przywołują roboty, skomplikowane algorytmy i sztuczną inteligencję. Należy jednak pamiętać, że oczywiście – marketing automation nie jest prostym procesem i jest związany z nowoczesną technologią i ogromem danych – w automatyzacji bardzo ważny jest także człowiek.

Jako marketer stoisz przed wyzwaniem – maksymalizacją personalizacji swojej komunikacji do indywidualnego konsumenta. Dotarciu do niego z odpowiednią treścią, w idealnym momencie i kanale. Strategia, rzetelna analiza danych, ciągła optymalizacja i dążenie do poznania Twojego odbiorcy jest twoim najważniejszym zadaniem. Skuteczność komunikacji zależy w dużej mierze od Ciebie, a technologia marketing automation przychodzi Ci z pomocą. Zobacz, jak ją wykorzystać.

Co to jest marketing automation?

Automatyzacja marketingu to termin, który bardziej przypomina działanie robota niż człowieka. Nie jest to jednak jeden przycisk, który uruchamia tzw. “automat”. Na początku jest wymagana dobra i przemyślana strategia wdrożenia, a to działanie należy już do Ciebie. Musisz dokładnie przeanalizować zachowanie oraz profil swoich odbiorców i zaplanować taką komunikację, która zostanie automatycznie wysłana po wykonaniu przez użytkownika konkretnej aktywności. Można więc powiedzieć, że automatyzacja to współpraca pomiędzy człowiekiem i narzędziem do marketing automation, której końcowym celem jest zwiększenie wskaźników ROI / ROAS. Wartością dodaną do całości jest lojalizacja klientów i odpowiadanie na potrzeby zakupowe klientów w momencie, w którym się pojawiają.

Na czym polega proces e-mail marketing automation?

E-mail marketing automation to proces, do którego należy podejść holistycznie. 

Krok #1 – analiza danych

To od nich wszystko się zaczyna. Zbierz informacje pochodzące z systemów takich jak Google Analytics, systemów transakcyjnych, historii zakupowej, raportów dostępnych w systemach wysyłkowych, profili social media. To Twoje źródełka wiedzy na temat klientów i to one powinny wyznaczać kierunek i charakter dalszej, spersonalizowanej komunikacji. 

Krok #2 – planowanie

Kiedy już przeanalizujesz swoje dane o użytkownikach dowiesz się jakie obszary w komunikacji mają największy potencjał do efektywnej komunikacji i osiągania założonych KPI. Wtedy łatwiej będzie Ci przystąpić do planowania komunikacji. Utworzysz scenariusze, który będą polegać np. na automatycznym wysyłaniu e-maili po aktywowaniu tzw. wyzwalaczy (działań użytkowników w obrębie Twojej strony internetowej). Wyzwalaczami w tym przypadku mogą być takie zachowania klientów, np.

– wypełnienie formularza na stronie,

– dołączenie do programu lojalnościowego,

– opuszczenie koszyka zakupowego czy przeglądanie konkretnej karty, np. produktu

Krok #3 – monitorowanie i optymalizacja

Bardzo ważna czynność, której jako marketer powinieneś przypisać maksymalną uwagę. Analiza raportów z każdej akcji marketingowej pomoże Ci jeszcze bardziej dopasować komunikację do potrzeb konsumenta i badać, jakie komunikaty, w jakim przedziale czasowym i z którego kanału są najbardziej skuteczne – i jakie są mniej skuteczne i wymagają dalszej optymalizacji.

 

Potrzebujesz automatyzacji e-mail marketingu?

NAPISZ DO NAS!

 

Automatyzacja e-mail marketingu. W jakich komunikatach wdrożyć?

E-maile powitalne – są wysyłane od razu po dołączeniu użytkownika do Twojej bazy adresowej. Na pewno jest to dobre “miejsce” do użycia personalizacji w mailingu i wywołania pozytywnego pierwszego wrażenia. Dołącz do takiej wiadomości spersonalizowany kod rabatowy, albo wyświetl użytkownikowi produkty z listy TOP, aby zbudować z nim dobrą relację.

E-maile zwiększające zaangażowanie – wysyłane w celu ponownego zaangażowania subskrybentów, którzy już od dłuższego czasu nie reagowali na Twoje maile. Korzystając z automatyzacji, jesteś w stanie zaplanować wysyłkę tego typu e-maila np. po 30 dniach od ostatniej aktywności danego użytkownika. Ważne: czas uzależniony powinien być od specyfiki Twojego biznesu i produktów, które sprzedajesz).

E-maile z rekomendacjami produktowymi – wiadomości, które zawierają w treści produkty, które mogą zainteresować Twoich odbiorców na podstawie ich zachowania na stronie WWW. System do marketing automation zbiera informacje na temat użytkowników odwiedzających Twoją witrynę, aby w wysyłce dopasować konkretne produkty do ich preferencji. 

E-mail przypominający o porzuconym koszyku – mail wysyłany do użytkownika po opuszczeniu strony z koszykiem, w celu zachęcenia go do sfinalizowania zakupów. Ważne, aby wysłać go w odpowiednim momencie, niekoniecznie od razu po opuszczeniu strony koszyka. Dlaczego?

Przykład: jeśli użytkownik w godzinach porannych dodał produkt do koszyka, ale odłożył decyzję o zakupie na później, nie wysyłaj od razu wiadomości o pozostawionym produkcie w koszyku. Dlaczego? W trakcie dnia klient może wrócić do zakupów, np. w przerwie w pracy lub wieczorem. W takiej sytuacji wysyłanie wiadomości z przypomnieniem o czekającym zamówieniu może okazać się całkowicie niepotrzebne. W kampaniach z porzuconym koszykiem rekomendujemy wysłanie przypomnienia następnego dnia. 

Podobnie, jak w przypadku e-maila z rekomendacjami, możesz wyświetlić użytkownikowi dokładnie te produkty, które dodał do koszyka.

E-mail z porzuconą kartą – wiadomości wysyłane na podobnym mechanizmie, co porzucony koszyk. W treści są produkty, które użytkownik przeglądał na stronie, a dodatkowo mogą zawierać rekomendacje do nich. Warunkiem który musi być spełniony w takiej wysyłce jest wysyłka tylko do tych osób, które nie miały produktów w koszyku i nie dokonały transakcji. Gwarantuje to Twoją pewność, że komunikacja będzie trafiona.

Dlaczego warto zautomatyzować e-mail marketing?

Automatyzacja e-mail marketingu niesie wiele korzyści zarówno małym, jak i tym bardziej rozwiniętym firmom. Wdrożenie marketing automation eliminuje powtarzające się zadania z Twojej to do list, aby zwolnić czas na inne wartościowe działania. Chociażby takie jak odpowiadanie na pytania klientów ;). Automatyzacja pomoże konsumentom dowiedzieć się więcej o Twojej marce, zachęcić ich do powrotu lub przypomnieć im, dlaczego w ogóle kupili u Ciebie.

Do najważniejszych korzyści wynikających z automatyzacji możemy zaliczyć: 

– Poprawę relacji z obecnymi klientami.
– Zwiększenie zaangażowania wśród nowych jak i stałych klientów.
– Oszczędność czasu pracowników.
– Uzyskanie dokładnych informacji na temat swoich użytkowników.
– Zwiększenie konwersji, dzięki wysyłaniu personalizowanych i dopasowanych do preferencji klienta komunikatów. 

Postaw na automatyzację już dziś

Niektóre firmy obawiają się wprowadzenia automatyzacji, ponieważ uważają, że cały proces będzie czasochłonny i drogi. Owszem, automatyzacja to złożony proces, ale odpowiednio wdrożony, oparty o analizę danych przyniesie zwrot z inwestycji i przede wszystkim – pomoże Ci zbudować długotrwały związek z klientem. Połączenie technologii, Twojego zaangażowania i kompetencji w proces automatyzacji są kluczowe!

Skontaktuj się z nami, aby dowiedzieć się więcej o zautomatyzowaniu komunikacji e-mail marketingowej w Twoim biznesie – chętnie pomożemy przy wdrożeniu!

 

NAPISZ DO NAS!

 

 

3rd party cookies
Poprzedni

Owned media – największa wartość w dobie zakazu wykorzystywania 3rd party cookies

Następny

ROPO vs reverse ROPO – jakimi ścieżkami chodzi klient?

ROPO
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, jednak brak jej wyrażenia uniemożliwi przesłanie newslettera. Dane przetwarzane będą zgodnie z Polityką prywatności.

Administratorem Danych Osobowych jest DIGITREE GROUP S.A. Pełną informację o przetwarzaniu danych osobowych przez Spółkę znajdziesz tutaj: Zasady przetwarzania danych osobowych przez Spółkę