Spis treści
Badania ankietowe stają się coraz popularniejsze wśród wszelkiego rodzaju sklepów i platform internetowych. Z czego to wynika? To proste i niedrogie narzędzie do optymalizacji działań marketingowych, podnoszenia jakości obsługi klienta oraz polepszania samej oferty. Przeprowadzając ankiety, możemy lepiej poznać naszych odbiorców i uzyskać cenny feedback na temat naszych usług. To element niezbędnego dialogu z klientami, który pomaga tworzyć z nimi lepsze relacje.
Kiedy klienci chcą uczestniczyć w badaniach ankietowych?
Klient wypełnia ankietę, kiedy wie, po co to robi i ile czasu będzie musiał na nią poświęcić. Warto więc już na wstępie poinformować go szczegółowo o celu badania. Jest to także dobre miejsce, by uprzedzić o liczbie pytań i przewidywanym czasie, jaki potrzebny jest do wypełnienia formularza.
Obraz 1. Przykład mailingu zawierającego link do ankiety po przeprowadzonych webinarach. Źródło: materiały SARE.
Badania ankietowe są chętniej wypełniane również wtedy, gdy użytkownicy mają z nich realną korzyść. Możemy zagwarantować prezent po przesłaniu formularza, np. voucher na kolejne usługi czy darmowy dodatek. W samym formularzu możemy także zamieścić konkurs, który rozstrzygniemy tuż po zakończeniu badania.
Dlaczego marketerzy lubią badania ankietowe?
Ankiety mają wiele zastosowań w marketingu internetowym, a raport z badania ankietowego stanowi cenne źródło wiedzy. Udzielone odpowiedzi pomagają badać rynek jeszcze przed wprowadzeniem produktu i podczas jego wdrażania, a w trakcie jego testowania obrazują doświadczenia konsumentów.
Analiza odpowiedzi mówi nam, jakich zmian oczekują nasi klienci, wskazuje nasze mocne i słabe strony, pozwala określić poziom realizacji usług oraz obsługi posprzedażowej. Badania ankietowe pozwalają zapytać wprost o preferencje zakupowe naszych klientów. Oprócz tego to świetny sposób, by zbadać preferowane formy i częstotliwość komunikacji, zainteresowanie poszczególną tematyką, szkoleniami czy wydarzeniami.
Poznajemy odbiorcę i rozszerzamy świadomość o marce. Dodatkowym zastosowaniem ankiet jest zbieranie adresów kontaktowych, przeprowadzanie konkursów czy też sprawdzenie wiedzy użytkownika na dany temat. To buduje naszą bazę kontaktów i stanowi kolejny rodzaj promocji.
Obraz 3. Fundacja Force przeprowadziła egzamin z wiedzy o RODO, przy wykorzystaniu modułu ankiet w SAREsystem. Źródło: materiały SARE.
Jak budować relacje poprzez badania ankietowe?
Połączenie korzyści z badań ankietowych dla marketerów i ankietowanych pozwala wypracować takie formularze, które tworzą dobre relacje! By nie zanudzić adresata, warto stosować pytania różnego rodzaju. Do wyboru mamy pytania jednokrotnego i wielokrotnego wyboru, otwarte, macierzowe czy o sam e-mail.
Obraz 4. Zależnie od celu badania stosuj różnego rodzaju pytania. Źródło: materiały SARE.
W określonych przypadkach warto zastosować koncepcję jednego pytania. Sprawdzi się ona w cyklicznym badaniu zadowolenia naszego stałego klienta. Polega ona na wysyłaniu w określonych odstępach czasowych jednego pytania dotyczącego poziomu satysfakcji z dostarczanych usług. Dzięki temu jesteśmy w stanie śledzić postępy np. naszego działu sprzedaży czy obsługi klienta.
Dodatkowo badania ankietowe są personalizowane na poziomie wypełniania formularza dzięki warunkowanym ścieżkom badania. Pytania są dostosowane na bieżąco do udzielanych odpowiedzi, a respondenci nie tracą czasu na zagadnienia, które ich nie dotyczą.
Jak wygladają badania ankietowe w systemie SARE
Badania ankietowe w SARE umożliwiają zebranie danych wśród szerokiej grupy odbiorców. Możemy stworzyć unikatowy szablon formularza lub skorzystać z gotowych wzorów.
Obraz 5. Istnieje możliwość skorzystania z gotowych szablonów w systemie SARE. Źródło: materiały SARE.
Wszystkie zebrane informacje poddawane są szczegółowej analizie, a my otrzymujemy pełny raport z badania ankietowego. Wyniki możemy wysłać do naszej bazy odbiorców, by podzielić się raportem z zainteresowanymi. Takie badanie satysfakcji przeprowadziła wraz z SARE firma Nespresso[1]. Raport z badania ankietowego przyniósł cenną wiedzę na temat przeprowadzonej usługi, a wypełnialność ankiety przewyższyła średnią wynoszącą 30% aż o 20 punktów procentowych[2]. Więcej niż połowa osób, które otworzyły wiadomość — przeszła do wypełniania ankiety.
Wypróbuj badania ankietowe SARE w swoim biznesie już dzisiaj!