Newsletter od A do Z – jak wykorzystać jego potencjał w każdej branży.

 

Pojęcie newslettera jest znane każdej osobie działającej w e-commerce. Jest lubiany zarówno przez marketerów, jak i odbiorców wiadomości. Newslettery nie tracą na popularności od początku swojego istnienia. Przyjrzeliśmy się tematowi od podszewki i zebraliśmy wszystkie informacje w jednym miejscu, zaczynając od samych początków tej formy komunikacji.

 

 

Krótka historia newslettera

 

Newsletter obecnie oznacza biuletyn lub czasopismo, które jest wysyłane do prenumeratorów za pomocą poczty elektronicznej[1]. Wcześniej był on drukowanym pismem naukowym pojawiającym się regularnie i trafiającym do zainteresowanych osób. Charakteryzowała go szybkość produkcji oraz dotarcia do adresata, ponieważ powielany był na kserokopiarce. Jakie było jego przeznaczenie? Służył do szybkich dyskusji naukowych. Wraz z rozwojem technologii — przeniesiony do sieci — nadal zawierał zestaw wartościowych informacji, tworząc zbiór skrótów przenoszących do artykułów lub zawierając pełne wersje publikacji. Popularyzacja tego gatunku zmieniła nieco jego przeznaczenie oraz formę, którą traktujemy obecnie z większą dowolnością. Newsletter jako szczególny rodzaj wiadomości e-mail może wyglądać w niemal każdy możliwy sposób. Ważny jest jednak ustalony, stały format, który będzie rozpoznawany przez naszych odbiorców: znajomy układ treści, kolory czy fonty. Przyjrzyjmy się więc lepiej temu, co nazywamy współczesnym newsletterem.

 

Czym jest newsletter w email marketingu

 

Wysyłka newslettera to jedna z możliwości naszego systemu email marketingowego. We wpisie Dlaczego wciąż potrzebujemy e-mail marketingu? Najlepsze praktyki wyjaśnialiśmy, że newsletter to szczególny rodzaj maila, który pozwala budować trwałe relacje z odbiorcami głównie poprzez systematyczny kontakt oraz wartościowe treści, jakimi dzielimy się z naszymi klientami. Użytkownicy spodziewają się naszych wiadomości, czekają na nie, interesują się zamówionymi treściami. Dzięki platformie do email marketingu taki newsletter wysyłamy automatycznie, bez konieczności nieustannego pilnowania tego procesu.

Funkcjonalności SARE pozwalają nawet na wysłanie newslettera dokładnie wtedy, gdy użytkownik najczęściej otwiera i czyta nasze wiadomości. W naszej gestii leży odpowiednie zaplanowanie kolejnych wiadomości, a system już bez naszego dalszego udziału dostarczy je w odpowiednim czasie do adresatów.

 

Rodzaje i zastosowanie newsletterów

 

Newsletter jako regularna wiadomość wysyłana do odbiorców, którzy zapisali się do bazy subskrypcyjnej, może przybierać różne formy. Kluczowym jest, by klienci otrzymywali dokładnie takie wiadomości, na jakie wyrazili zgodę podczas zapisu. Tak więc — gdy prowadzimy sklep ze zdrową żywnością i obiecujemy przesyłać przepisy kulinarne — klient nie będzie zadowolony z natarczywych maili z najnowszą ofertą suplementów. Z drugiej strony — gdy użytkownik zapisuje się do newslettera, licząc na aktualne promocje sklepu obuwniczego, prawdopodobnie nie będzie zainteresowany historią marki czy (nawet najciekawszymi) newsami ze świata mody. Kiedy dobrze dopasujemy rodzaj newslettera do oczekiwań i zachowań klienta — spełni on swoje zadanie.

A jakie rodzaje newslettera możemy wykorzystać w swoim biznesie? Wyróżnić możemy newslettery sprzedażowe (z aktualną ofertą, promocją czy też promocją specjalną dla stałych klientów), np. comiesięczne zestawienie nowości czy obniżki sezonowe. Taki mail skłania do nowych zakupów, często też pozwala zwiększyć zyski z pojedynczego koszyka zakupowego.

 

cta

Obraz 1. Przykład newslettera sprzedażowego. Źródło: materiały szkoleniowe SARE.

 

Innym typem jest newsletter edukacyjny czy informacyjny. Do takiej subskrypcji zgłasza się konsument zainteresowany konkretną tematyką, pragnący poszerzać swoją wiedzę. Dzięki takim wiadomościom budujemy relacje z naszymi odbiorcami, prowadząc skuteczny lead nurturing. Tak naprawdę możemy stworzyć własny model newslettera, który będzie najlepiej odzwierciedlał ideę naszej komunikacji, realizował nasze cele i odpowiadał na oczekiwania odbiorców.

 

podgląd newslettera zgodnego z trendami na 2019 rokObraz 2. Przykład mailingu edukacyjnego do branży B2B. Źródło: materiały szkoleniowe SARE.

 

Newsletter okiem czytelnika

 

Przyjrzyjmy się, co o newsletterach mówią sami czytelnicy. XV Badanie poczty elektronicznej SARE przyniosło nam ciekawe wnioski, które pozwalają zyskać świeże spojrzenie na nasze działania w e-commerce.

Aż 90% ankietowanych subskrybuje newslettery.

W 92% są to maile branżowe lub informacyjne. 57% respondentów otrzymuje newslettery dotyczące programów lojalnościowych i serwisów zakupowych. Jako pozostałe wymieniane są mailingi reklamowe, konkursy, kody rabatowe, e-lerning, biuletyny wewnętrzne czy relacje inwestorskie. Najwięcej osób (34%) otrzymuje od 6 do 10 newsletterów tygodniowo. Jest to znakomity wynik dla tego kanału, świadczący o jego popularności oraz poczytności poszczególnych wiadomości.
Aż 66% badanych nie czyta newslettera tuż po jego otrzymaniu, ale powraca do lektury w wolnej chwili.

Co natomiast nie podoba się naszym odbiorcom? Dominują trzy główne powody usuwania maili bez ich otwierania. Są to: nieinteresujący tytuł, znudzenie tematyką newslettera oraz zbyt wiele wiadomości od danego nadawcy. Najbardziej irytuje użytkowników brak możliwości wypisania się, niepoprawne wyświetlanie się wiadomości czy błędy językowe. Istnieją jednak sposób, dzięki któremu możemy zaskarbić sobie przychylność naszych czytelników. Według raportu — idealny newsletter powinien dostarczać oczekiwanych treści i być czytelny oraz przejrzysty dla odbiorcy. Ta myśl powinna przyświecać nam przy tworzeniu każdej wysyłki.

 

Newsletter w SARE

 

Do pełnego sukcesu wysyłek potrzebujemy… bazy odbiorców! By skutecznie budować ją i powiększać, powinniśmy zadbać o odpowiednie zachęcenie użytkowników do pozostawienia swojego adresu mailowego.

Jak to zrobić? Dowiemy się tego z artykułu Jak zaprojektować skuteczny formularz zapisu do newslettera? System SARE wspiera bowiem nie tylko skuteczną komunikację, ale również samo budowanie naszej bazy, a kolejno jej higienę.

 

Formularz zapisu na newsletterObraz 3. Przykładowy formularz zapisu na newsletter w formie pop up.
Źródło: Materiały szkoleniowe SARE.

 

Przejdźmy do samej wysyłki. Stworzenie newslettera w systemie mailingowym SARE jest bardzo intuicyjne. Znajdziemy w nim nowoczesne szablony wiadomości, dzięki którym przygotujemy mailing bez pomocy grafika. Dzięki przyjaznemu edytorowi drag&drop bez problemu zmodyfikujemy poszczególne elementy. Możemy stworzyć wiadomość od samego początku, edytować gotowy wzór lub też zaimportować wiadomość z adresy URL lub pliku ZIP.

 

Szablony mailingów w systemie SARE

Obraz 4. Przykłady szablonów newslettera w systemie SARE.
Źródło: Materiały szkoleniowe SARE.

 

 

Po utworzeniu wiadomości wybieramy rodzaj wysyłki. Mamy wiele możliwości: jednorazowa (która jednak najmniej odpowiada założeniom newslettera), cykliczna, follow-up, rezerwacja, optymalizator wysyłek, wysyłka godzinowa czy wysyłka powitalna.
Temat, nadawcę wiadomości czy każdy inny element jej kreacji możemy poddać testom ABX. Dzięki nim zyskujemy pewność, że zainteresujemy maksymalną liczbę odbiorców. W trakcie oraz po zakończeniu kampanii koniecznie śledźmy raporty, z których odczytamy wskaźniki, takie jak OR, CTR, odbicia czy wypisy z bazy. Pozwoli to na bieżąco optymalizować nasze działania.

W razie jakichkolwiek pytań mamy do dyspozycji konsultantów SARE, gdyż każdy użytkownik systemu może liczyć na pomoc specjalistów. Natomiast o innych szczegółowych zagadnieniach związanych z systemem do email marketingu i nie tylko przeczytamy w bazie wiedzy SARE[2], gdzie serdecznie zapraszamy.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Chcesz wiedzieć więcej?

Napisz do nas!

Zarekomendujemy Ci właściwe działania

kontakt@sare.pl
» WRóć do BLOGA

Chcę newsletter

Nie przegap nowości, porad, wartościowych e-booków
i interesujących case studies