Social media vs e-mail marketing – porównanie skuteczności

Zarówno e-mail marketing, jak i media społecznościowe, mają wielu swych zwolenników wśród specjalistów do spraw e-marketingu. Choć komunikacja mailowa ma dłuższą historię od mediów społecznościowych, prężny rozwój tych drugich wydaje się momentami zagrażać innym kanałom na rynku reklamy internetowej. Porównajmy dzisiaj ich skuteczność!

Jaki jest sukces social media marketingu?

 

By mówić o social media marketingu, musimy ustalić ilu obecnie użytkowników mają media społecznościowe. Liczba kont na Facebooku wynosi ponad 2,19 mld[1], z kolei na Instagramie jest ich już ponad 1 mld.

Wymieńmy kilka cech charakterystycznych dla tego kanału:

  • większy zasięg bez uzyskiwania zgód,
  • możliwość kontaktowania się z odbiorcami nawet kilka razy dziennie bez wzbudzania ich irytacji,
  • bardzo szczegółowe dane o zachowaniach użytkowników — łatwe targetowanie reklam,
  • bardzo wiele opcji i cech do segmentacji grup odbiorców,
  • potrzeba optymalizacji kosztów –  konieczność nieustannego monitorowania wyników kampanii,
  • narażenie na nieoczekiwany hejt o wielkich konsekwencjach,
  • czasochłonny model komunikacji dla wszystkich marketerów, również dla działu kreacji,
  • część kont nieaktywnych, bezwartościowych, a zabierających nasze zasoby.

 

Wszystkie te cechy sprawiają, że powinniśmy się zastanowić nad modelem swoich działań w social mediach. Oczywiście mogą to być jedynie podstawowe wysiłki, by pokazać w sieci, że istniejemy. To nie wymaga od nas uruchomienia reklam, a jedynie systematycznych publikacji. Wszystko zależy też od naszej grupy docelowej. Nie każda marka pasuje na Facebooka czy Instagrama. Dla jednych najlepszym miejscem będzie Linkedin czy Twitter, a dla niektórych nawet młodzieżowy TikTok!

Wykorzystaj możliwości systemów e-mail marketingowych

 

Konto e-mail posiada obecnie ponad 3,7 mld ludzi. Tylko w Polsce 97% internautów ma własne konto pocztowe[2]. Więcej o ewolucji tego medium reklamowego przeczytamy we wpisie Poczta elektroniczna renesans email marketingu. Jego główne cechy to:

  • dokładna segmentacja na podstawie lead scoringu,
  • reakcje na konkretne zachowania na stronie sklepu czy w poprzednich wysyłkach,
  • dopasowany do potrzeb użytkownika remarketing,
  • personalizacja prezentowanych treści,
  • możliwość przeprowadzenia testów ab i tworzenia coraz to lepszych kreacji;
  • najwyższe i wciąż rosnące ROI, czyli wskaźnik zwrotu z inwestycji[4].

 

Jednocześnie, badania firmy Campaing Monitor potwierdzają, że aż 72% użytkowników preferuje kontakt e-mail ze swoimi markami, a tylko 17% woli kontaktować się poprzez media społecznościowe[5].

Prawda jest taka, że ​​konsumenci szukają informacji o markach i ich produktach w mediach społecznościowych, ale oczekują specjalnej oferty, informacji o promocjach i rabatach na swojej skrzynce e-mail.

 

E-mail-marketing-vs-Social-media

Obraz 1. Zestawienie e-mail marketingu i social mediów jako pożądanego źródła otrzymywania informacji o ofertach i rabatach. Źródło: materiały szkoleniowe SARE.

 

Wszyscy jednak lubimy mieć zaufanie do firmy, z jaką mamy do czynienia. Jednym ze sposobów jego budowania jest stosowanie marketingu szeptanego (ang. buzz marketing).

 

 

Jak wygląda buzz marketing w kanałach social media i e-mail marketingu?

 

Co to jest buzz marketing? To wszelkie działania marketerów, które mają skłonić odbiorców do rozmawiania o marce, udzielania jej pozytywnych rekomendacji na temat oferowanych produktów i usług. Informacje przekazywane przez konsumentów są bardziej wiarygodne, również w e-commerce. Jak to wygląda w praktyce? Marketing szeptany wykorzystywany jest w mediach społecznościowych codziennie. Z każdym postem czy udostępnieniem treści walczymy o zainteresowanie oraz dzielenie się tymi treściami dalej. Na tym głównie polega social media marketing. Wspomagamy się aktywnym reagowaniem na zachowania naszych fanów, komentowaniem w grupach i śledzeniem topowych tematów.

A jak wprowadzić rekomendacje klientów w e-mail marketingu? Agencja Hubsopt wykazała, że 75% osób nie wierzy w reklamy, 90% korzysta z poleceń rodziny i przyjaciół, a aż 70% ufa opiniom innych konsumentów. Dlatego również w naszych wysyłkach warto zachęcać do zostawiania opinii lub przekazania kodu rabatowego czy informacji o zniżkach przyjaciołom! Taki prezent od marki, z dodatkowym poleceniem bliskiej osoby, zdziała więcej niż niejedna skuteczna reklama. Również ankiety będą doskonałym sposobem na zebranie głosów internautów. Można je następnie opublikować na stronie jako testimoniale – oczywiście za zgodą autora.

W rywalizacji między naszymi wysyłkami a kampaniami w social mediach nie zapominajmy, że warto najlepiej połączyć oba te kanały i cieszyć się jeszcze bardziej skutecznymi rezultatami! 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Chcesz wiedzieć więcej?

Napisz do nas!

Zarekomendujemy Ci właściwe działania

kontakt@sare.pl
» WRóć do BLOGA

Chcę newsletter

Nie przegap nowości, porad, wartościowych e-booków
i interesujących case studies