Spis treści
Zarówno e-mail marketing, jak i media społecznościowe, mają wielu swych zwolenników wśród specjalistów do spraw e-marketingu. Choć komunikacja mailowa ma dłuższą historię od mediów społecznościowych, prężny rozwój tych drugich wydaje się momentami zagrażać innym kanałom na rynku reklamy internetowej. Porównajmy dzisiaj ich skuteczność!
Social media marketing a e-mail marketing: Jaki jest sukces social media marketingu?
Marketing w mediach społecznościowych – aby o nim mówić, musimy ustalić ilu obecnie użytkowników mają media społecznościowe. Liczba kont na Facebooku wynosi ponad 2,19 mld[1], z kolei na Instagramie jest ich już ponad 1 mld.
Wymieńmy kilka cech charakterystycznych dla tego kanału:
- większy zasięg bez uzyskiwania zgód,
- możliwość kontaktowania się z odbiorcami nawet kilka razy dziennie bez wzbudzania ich irytacji,
- bardzo szczegółowe dane o zachowaniach użytkowników — łatwe targetowanie reklam,
- bardzo wiele opcji i cech do segmentacji grup odbiorców,
- potrzeba optymalizacji kosztów – konieczność nieustannego monitorowania wyników kampanii,
- narażenie na nieoczekiwany hejt o wielkich konsekwencjach,
- czasochłonny model komunikacji dla wszystkich marketerów, również dla działu kreacji,
- część kont nieaktywnych, bezwartościowych, a zabierających nasze zasoby.
Wszystkie te cechy sprawiają, że powinniśmy się zastanowić nad modelem swoich działań w social mediach. Oczywiście mogą to być jedynie podstawowe wysiłki, by pokazać w sieci, że istniejemy. To nie wymaga od nas uruchomienia reklam, a jedynie systematycznych publikacji. Wszystko zależy też od naszej grupy docelowej. Nie każda marka pasuje na Facebooka czy Instagrama. Dla jednych najlepszym miejscem będzie Linkedin czy Twitter, a dla niektórych nawet młodzieżowy TikTok. Marketing w social media powinien zatem być mocno przemyślany.
Social media marketing a e-mail marketing: wykorzystaj możliwości systemów e-mail marketingowych
Konto e-mail posiada obecnie ponad 3,7 mld ludzi. Tylko w Polsce 97% internautów ma własne konto pocztowe[2]. Więcej o ewolucji tego medium reklamowego przeczytamy we wpisie Poczta elektroniczna renesans email marketingu. Jego główne cechy to:
- dokładna segmentacja na podstawie lead scoringu,
- reakcje na konkretne zachowania na stronie sklepu czy w poprzednich wysyłkach,
- dopasowany do potrzeb użytkownika remarketing,
- personalizacja prezentowanych treści,
- możliwość przeprowadzenia testów ab i tworzenia coraz to lepszych kreacji;
- najwyższe i wciąż rosnące ROI, czyli wskaźnik zwrotu z inwestycji[4].
Jednocześnie, badania firmy Campaing Monitor potwierdzają, że aż 72% użytkowników preferuje kontakt e-mail ze swoimi markami, a tylko 17% woli kontaktować się poprzez media społecznościowe.
Prawda jest taka, że konsumenci szukają informacji o markach i ich produktach w mediach społecznościowych, ale oczekują specjalnej oferty, informacji o promocjach i rabatach na swojej skrzynce e-mail.
Obraz 1. Zestawienie: e-mail marketing vs. social media marketing jako pożądane źródła otrzymywania informacji o ofertach i rabatach. Źródło: materiały szkoleniowe SARE.
Wszyscy jednak lubimy mieć zaufanie do firmy, z jaką mamy do czynienia. Jednym ze sposobów jego budowania jest stosowanie marketingu szeptanego (ang. buzz marketing).
Jak wygląda buzz marketing w kanałach social media i e-mail marketingu?
Co to jest buzz marketing? To wszelkie działania marketerów, które mają skłonić odbiorców do rozmawiania o marce, udzielania jej pozytywnych rekomendacji na temat oferowanych produktów i usług. Informacje przekazywane przez konsumentów są bardziej wiarygodne, również w e-commerce. Jak to wygląda w praktyce? Marketing szeptany wykorzystywany jest w mediach społecznościowych codziennie. Z każdym postem czy udostępnieniem treści walczymy o zainteresowanie oraz dzielenie się tymi treściami dalej. Na tym głównie polega social media marketing. Wspomagamy się aktywnym reagowaniem na zachowania naszych fanów, komentowaniem w grupach i śledzeniem topowych tematów.
A jak wprowadzić rekomendacje klientów w e-mail marketingu? Agencja Hubsopt wykazała, że 75% osób nie wierzy w reklamy, 90% korzysta z poleceń rodziny i przyjaciół, a aż 70% ufa opiniom innych konsumentów. Dlatego również w naszych wysyłkach warto zachęcać do zostawiania opinii lub przekazania kodu rabatowego czy informacji o zniżkach przyjaciołom! Taki prezent od marki, z dodatkowym poleceniem bliskiej osoby, zdziała więcej niż niejedna skuteczna reklama. Również ankiety będą doskonałym sposobem na zebranie głosów internautów. Można je następnie opublikować na stronie jako testimoniale – oczywiście za zgodą autora.
W rywalizacji między naszymi wysyłkami a kampaniami w social mediach nie zapominajmy, że warto najlepiej połączyć oba te kanały i cieszyć się jeszcze bardziej skutecznymi rezultatami!