Już kolejny rok z rzędu e-mail jest uznawany za główny kanał komunikacji wśród wielu właścicieli firm i marketerów. Klienci zaś oczekują hiperspersonalizowanych wiadomości e-mailowych, dopasowanych do ich potrzeb i zainteresowań. Czego jeszcze dowiedzieliśmy się w tym roku o e-mail marketingu? Czytaj najnowszy – 18. Raport z Badania poczty elektronicznej przeprowadzony przez SARE.
Ankieta dostępna w systemie SARE oraz Panelu Badawczym Biostat pozwoliła zebrać głosy użytkowników o różnych zainteresowaniach. Od kilku już lat do głównych celów badania zaliczamy monitorowanie zachowań osób korzystających z poczty elektronicznej, poznanie ich preferencji w komunikacji z ulubionymi markami, a także wykorzystania e-mail marketingu oraz marketing automation w firmach z różnych branż. Co się zmieniło na przestrzeni lat, jakie tendencje mailingowe się utrzymują, a co stało się już standardem? Poznaj wyniki.
Pobierz raportE-mail wciąż liderem wśród komunikacji marketingowej. Raport 18. Badania poczty
Aż 84. proc. firm, biorących udział w badaniu wskazuje e-mail jako główny kanał komunikacji z klientem.
Wyniki 18. Ogólnopolskiego Badania wykorzystania poczty e-mail z jednej strony potwierdzają wzrost znaczenia tego medium, a z drugiej zwiększenie oczekiwań konsumentów wobec treści otrzymywanych poprzez ten kanał. – mówi Rafał Zakrzewski, CEO Digitree Group – Dziś nie wystarczy już przywitanie się po imieniu z odbiorcą komunikacji. Kluczowe jest dostarczenie spersonalizowanych doświadczeń związanych z marką i skupienie się na faktycznych potrzebach klientów. Z pomocą przychodzi wdrożenie strategii omnichannel i rozwiązań marketing automation. Narzędzia tej klasy wykorzystują sztuczną inteligencję, pozwalając kondensować dane z wielu systemów i tworzyć profile 360 dla każdego użytkownika. To z kolei umożliwia dystrybucję komunikacji dopasowanej do preferencji odbiorcy i zapewnia spójność na każdym etapie i w każdym miejscu styku z marką.
Raport Badania Poczty, udowodnił, że e-mail marketing wciąż jest liderem na rynku komunikacji marketingowej, jest chętnie łączony z różnymi kanałami (np. sms, webpush), a dzięki automatyzacji jest coraz bardziej skuteczny – generuje sprzedaż w firmach z różnych branż. Jak więc przygotować mailing, który przyciągnie uwagę odbiorcy? Według 80% ankietowanych dobry newsletter powinien dostarczać oczekiwanych treści. Sześciu z dziesięciu respondentów otrzymuje mailing na podstawie zachowania na stronie sklepu, którą wcześniej odwiedzili.
Pobierz raportJakie wyzwania stoją przed e-mailem?
Utrzymanie relacji z klientem, właśnie to wskazują firmy, jako korzyść z wykorzystania e-mail marketingu. Większość odbiorców oczekuje komunikacji dopasowanej do własnych preferencji zakupowych. Stąd aż 86% badanych firm planuje rozbudowę własnej bazy adresowej. Tego typu działanie jest dopasowane do aktualnych potrzeb rynku i do budowy trwałych relacji z klientem. Szczególnie teraz, w zbliżającej się erze cookieless. Kiedy to wzrośnie konieczność posiadania własnych baz adresowych, zebranych za zgodą klientów.
Pobierz raportDane ankietowe wskazują, że około 90% biorących udział w badaniu dostrzega pozytywny wpływ wysyłek do bazy własnej, a ponad 53% określa je jasno, jako skuteczne i najbardziej skuteczne rozwiązania. – komentuje Kamil Milian, Managing Director, SARE.
Marketing automation a e-mail marketing
Pełne możliwości marketing automation wykorzystuje jedynie 28% specjalistów. Tak niski wynik może świadczyć o braku świadomości faktycznych korzyści, które wynikają z automatyzacji procesów komunikacyjnych. Co ciekawe, dobrze rokuje liczba osób, które chcą i planują wdrożyć te działania do swojego biznesu – 51% ankietowanych.
Przypomnijmy, że sam proces wdrożenia automatyzacji nie działa na zasadzie jednego kliknięcia. Marketing automation wymaga czasu. Na samym początku należy zacząć od szczegółowej analizy dotychczasowych działań marketingowych. Zastanowić się, jak można je rozbudować o nowe, skuteczne rozwiązania lub stworzyć od podstaw zupełnie nowy proces komunikacji z klientem.
Za zaawansowaną personalizację odpowiadają systemy i algorytmy oparte o tzw. uczenie maszynowe. Dążenie do uzyskania pozytywnego doświadczenia klientów końcowych, dzięki rozwiązaniom opartym o sztuczną inteligencję to zdecydowanie kierunek, który każdy marketer powinien obrać, rozpoczynając działania w obszarze automatyzacji komunikacji – wyjaśnia Karolina Macionczyk, Customer Success Director, Digitree Group.
Zapraszamy do zapoznania się z pełnymi wynikami badania (link) i do jego udostępnienia.
Pobierz raport
Patronat nad tegorocznym Badaniem Poczty objęli: BioStat® Centrum Badawczo-Rozwojowe, Online Marketing Polska, IAB Polska, Izba Gospodarki Elektronicznej, Brief.pl, Marketer+, Nowy Marketing, Tygrysy Biznesu, Szef Sprzedaży, INIS, Salelifter, Revhunter, JU:.