Jest i on – Raport z XVII badania wykorzystania poczty elektronicznej. Wyniki Badania po raz kolejny udowodniły, że e-mail marketing jest bardzo potrzebny w pracy marketerów. Prawie 80%. specjalistów wskazało e-maila jako najchętniej wykorzystywany kanał komunikacji.
Co się zmieniło w kwestii korzystania z poczty email?
Jaki aspekt jest najważniejszy z punktu widzenia odbiorcy, a co już jest passé? Zestawiliśmy opinie ankietowanych z lat 2019 i 2020, co pozwoliło nam wyróżnić zarówno utrzymujące się trendy, jak i nieoczekiwane zmiany.
Jak co roku, ankieta była zbudowana w module ankiet systemu SARE oraz panelu Badawczego Biostat. Pytania dotyczyły ogólnego profilu naszych respondentów, sposobów odbierania przez nich poczty elektronicznej oraz realizacji e-mail marketingu w firmach. Przyjrzeliśmy się również wykorzystywaniu automatyzacji, zarządzaniu bazami danych oraz integracji e-mail marketingu z innymi kanałami dotarcia. W tej edycji badania nie mogło zabraknąć rozważań na temat skutków pandemii – zapytaliśmy ankietowanych o wpływ COVID-19 na sprzedaż oraz komunikację z klientami. Taki przekrój pytań pozwolił uzyskać kompletny obraz wykorzystania poczty elektronicznej w Polsce. Poszczególne części raportu są wzbogacone o wypowiedzi ekspertów z branży digital marketingu.
Pobierz raport
Email marketing okiem specjalisty
W tym roku niemal połowa ankietowanych przyznała, że aktywnie korzysta z e-mail marketingu w swoich działaniach. Dlaczego pozostali wciąż nie prowadzą wysyłek mailingowych? Część firm nie widzi takiej potrzeby (31%) lub z innych, niewskazanych konkretnie, powodów. Dla blisko 50% ankietowanych sprzedaż jest głównym celem takiej komunikacji. Kolejne priorytety to działania wizerunkowe oraz komunikacja transakcyjna. Zaskakujące było przyznanie się niemal 20%. ankietowanych, że nie przeprowadzają testów swoich mailingów. Dla reszty, testowanie obejmuje poprawność wyświetlania się maili w różnych programach pocztowych, realizację spam testów oraz testowanie A/B/X.
Pytaliśmy również o stosowanie metody RWD w mailingach oraz o targetowanie wiadomości pod kątem demograficznym, geolokalizacyjnym i behawioralnym. Czy marketerzy stosują personalizacje w działaniach email marketingowych? Jakie działania podejmują, aby zwiększać zasoby bazodanowe? Te informacje również znajdują się w naszym raporcie.
Pobierz raport
Wykorzystanie marketing automation
Respondenci na pytanie o wykorzystanie marketing automation odpowiedzieli niemal identycznie, jak w 2019 roku. Zaledwie 10% ankietowanych stosuje tego typu rozwiązania. Z perspektywy możliwości systemów do automatyzacji marketingu nie jest to dobry wynik. Tymczasem, takie rozwiązanie pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze. Niesie także długofalowe korzyści, takie jak wzmocnienie zaangażowania klientów i budowanie poczucia więzi z marką, za sprawą spersonalizowanego przekazu. Dodatkowo, marketing automation daje możliwość bieżącej oceny działań marketingowych, co pozwala optymalizować pracę marketerów. Wśród innych korzyści tego rozwiązania, ankietowani wskazywali przede wszystkim na odciążenie pracowników w ich codziennych obowiązkach oraz pomoc w wykonywaniu powtarzalnych działań. Marketerzy doceniają również eliminację błędów ludzkich, dbałość o klientów, poprawę jakości komunikacji oraz lepsze targetowanie.
Cieszy fakt, że prawie 70% badanych ma w swoich planach wdrożenie marketing automation. Wśród osób, które wskazały stosowanie tego rozwiązania, 68% korzysta z obsługi firmy zewnętrznej. Pomoc specjalistów to duże wsparcie przy wdrażaniu systemów oraz ich ciągłym rozwijaniu. Odpowiedni support pozwala maksymalnie wykorzystać wszystkie możliwości automatyzacji.
Email marketing w strategii omnichannel
Czy marketerzy łączą ze sobą różne kanały komunikacji? W 2020 roku znaczny spadek odnotowaliśmy wśród osób, które konsolidują swoje działania online i offline. Takie integracje stosuje 44% respondentów. Idąc dalej, okazuje się, że tylko 18% ankietowanych korzysta z dedykowanych narzędzi, które pomagają integrować działania marketingowe, a połowa z nich świadomie rezygnuje z takich rozwiązań! Jest to niepokojące zjawisko, ponieważ nie wychodzi naprzeciw oczekiwaniom współczesnego konsumenta, który ceni przecież spójne doświadczenia zakupowe w różnych miejscach w sieci i poza nią. Wśród osób, które integrują swoją komunikację z jej odbiorcami, najczęściej wybierane były social media i kanał mobile. Z czym jeszcze marketerzy łączą e-mail marketing i jakie przynosi to korzyści? O tym piszemy w naszym raporcie. Warto zapoznać się z pełnymi wynikami tych badań.
Email marketing vs pandemia – co się zmieniło?
Czy e-mail marketing był częściej wykorzystywany podczas pandemii? Z pewnością tak, potwierdziły to także wyniki naszego Badania. Wiele firm przeniosło swoje biznesy do sieci, co w efekcie przyczyniło się do większego zainteresowania ofertą firm z branży e-mail marketingu. Współczynnik OR w kampaniach okazał się wyższy o 10% dla naszych ankietowanych, przy wzrostach o nawet 140%! Lockdown wpłynął pozytywnie na wyniki sprzedażowe w wielu branżach. Zamknięcie w domach spowodowało wzrost zainteresowań w sektorach DIY i wnętrzarskich, a także w branży sportowej. Blisko 40% ankietowanych odnotowało wzrost sprzedaży w swoim biznesie, a ponad 30% zawdzięcza ten wynik bezpośrednio e-mail marketingowi.
Pobierz raport
Patronami XVII Badania wykorzystania poczty elektronicznej w Polsce byli:
BioStat® Centrum Badawczo-Rozwojowe, Szef Sprzedaży, Brief.pl, Nowy Marketing, IAB Polska, Marketer+, Izba Gospodarki Elektronicznej, Tygrysy Biznesu, INIS, Salelifter, JU.
Dziękujemy i do następnej edycji!