BLACK FRIDAY

30% zniżki na system
do email marketingu!

promo Zobacz ofertę
Wszystkie wpisy

Martyna Witosz

Nadchodzi Google Analytics 4. Co musisz o nim wiedzieć?

google analytics 4

Spis treści

W ostatnim czasie w świecie digitalu popularnym tematem jest nadchodząca zmiana w narzędziach analitycznych od Google. Mowa tutaj o wprowadzeniu Google Analytics 4 (GA4) i całkowite zastąpienie nim dotychczas obowiązującego Universal Analytics. Wielu użytkowników zadaje sobie pytanie, po co te zmiany? Jak mawia klasyk – jedyna stałą jest zmiana. Technologia daje nam nowe szanse i wraz z postępem analityka też musi się rozwijać. W tym wpisie przybliżymy Ci, czym dokładnie jest Google Analytics 4 i co możesz zyskać po jego wdrożeniu. 

Co to jest Google Analytics 4?

Google Analytics 4 to darmowe narzędzie oferowane przez Google, które służy do analityki internetowej (mierzy ruch oraz monitoruje zachowania użytkowników zarówno na stronach www jak i w sklepach internetowych). 

Na całym świecie narzędzie to wykorzystuje obecnie ok. 34 milionów stron internetowych*. GA4 zastąpiło Google Analytics Universal w październiku 2020 roku. Zatem rozwiązanie to od ok. dwóch lat stanowi domyślną wersję usługi dla nowych użytkowników.

Google Analytics Universal vs. Google Analytics 4 – jakie zmiany?

  1. Sposób zbierania danych oparty na zdarzeniach

Główną zmianą jest nowy sposób zbierania danych. Wcześniej GA skupiało się na sesjach, teraz GA4 opiera pozyskiwane informacje na zdarzeniach. Wskutek czego możesz posiadać o wiele dokładniejsze dane o osobach, które odwiedziły Twoją stronę internetową. Nie liczą się więc tutaj pojedyncze kliki, lecz cała relacja użytkownika z marką.

Wpływ na zbieranie danych w taki sposób miały zmiany, które zaszły w zachowaniu użytkowników sieci. Coraz więcej osób przegląda strony www za pomocą różnych urządzeń. Aby lepiej Ci to zobrazować, posłużymy się przykładem. Wyobraź sobie Pana Krzysztofa, który zamierzał zamówić online wakacje w biurze XYZ. Rano, popijając kawę, przeglądał interesujące go oferty, korzystając z aplikacji mobilnej na swoim smartfonie. Wieczorem chciał pokazać swojej żonie wakacje, które go zainteresowały. Włączył więc laptopa i wspólnie zasiedli do wyboru najlepszej opcji. Google Analytics traktuje wejście z nowego urządzenia, czyli w przypadku Pana Krzysztofa z laptopa, jako nową sesję i nie łączy ze sobą danych. Natomiast Google Analytics 4 zbiera jednocześnie dane z różnych urządzeń, łącząc informacje o ruchu z aplikacji mobilnej oraz z desktopu. Ponadto pozwala mierzyć kliknięcia w linki wychodzące oraz scrollowanie strony przez użytkownika. Dzięki temu możesz dowiedzieć się, jakie dokładnie działania i kanały przyczyniły się do zakupu.

  1. Odtworzenie dokładnej ścieżki zakupowej klienta 

W Google Analytics 4 możesz odtworzyć realną ścieżkę zakupową klienta. Dzięki temu dowiesz się:

  • skąd użytkownik trafił na Twoją stronę internetową,
  • kiedy i w jaki sposób zrobił zakupy,
  • jak udało utrzymać się jego zaangażowanie.

Wszystkie pozyskane informacje pozwolą Ci przygotować spersonalizowaną komunikację, dopasowaną do każdego etapu cyklu życia Twojego klienta.

  1. Machine learning

Google Analytics 4 o wiele lepiej prognozuje działania oraz ruch Twoich użytkowników na stronie. Jak to możliwe? Narzędzie, wykorzystując uczenie maszynowe oraz dostęp do danych o użytkownikach, ocenia, jak wielki ruch i sprzedaż możesz osiągnąć w konkretnym okresie czasu.

Google Analytics 4 vs. Google Analytics Universal

google analytics 4

Grafika 1: Kluczowe informacje nt. Google Analytics 4

 

Dlaczego warto korzystać z Google Analytics 4?

Zbudujesz strategię marketingu cyfrowego

Zarejestrowane i zgromadzone dane za pomocą GA4, pomogą Ci stworzyć strategię biznesową uszytą na miarę potrzeb Twojego biznesu. Do schematów zakupowych użytkowników, opartych na konkretnych zdarzeniach i zachowaniach, możesz tak dopasować swoje działania reklamowe oraz sprzedażowe, aby zwiększyć ruch i liczbę zamówień w swoim e-biznesie. 

Wdrożysz klientocentryczność

Google Analytics 4 umożliwia dokładne rozpoznanie ścieżki zakupowej klienta, czyli to w jaki sposób użytkownicy, którzy odwiedzają Twoją stronę, wchodzą z nią w interakcje. Dane nie tylko koncentrują się na urządzeniach, z których korzysta klient lub platformach, na których wcześniej się pojawił, ale również na samym kliencie! Dostępne w GA4 takie funkcje jak: Cross-Device i Cross-Platform umożliwiają połączenie wszystkich dostępnych informacji o użytkowniku, a dzięki temu Ty:

  • Zrozumiesz motywacje klienta do zakupu konkretnego produktu.
  • Poznasz źródła ruchu. 
  • Dowiesz się, jaka była jego droga do zakupu od pozyskania użytkownika, poprzez sprawdzenie oferty, aż po zakup i utrzymanie klienta.

Zyskasz dostęp do nowych raportów

Korzystając z GA4, masz możliwość pomiaru zaangażowania oraz gromadzenia informacji w duchu „privacy first”. Jest to szczególnie ważne teraz   gdy kończy się era 3rd party cookies, o której więcej pisaliśmy w ostatnim wpisie

Czy musisz skonfigurować na nowo GA4?

Dlaczego przy przejściu z Google Universal do Google Analytics 4 należy ponownie skonfigurować narzędzie? Tak jak już pisaliśmy wyżej, w GA4 zmienia się sposób pozyskiwania danych świat zmierza w kierunku zmniejszenia roli plików cookies w marketingu internetowym. Dlatego, aby móc pobierać istotne o użytkownikach dane, narzędzie musi być ponownie skonfigurowane.  

Skonfiguruj GA4 już teraz – nie zwlekaj!

1 lipca 2023 korzystanie z Google Analytics Universal nie będzie już możliwe, warto więc jak najszybciej wdrożyć Google Analytics 4 i przez najbliższy rok, korzystać równolegle z obu usług. Zapewni Ci to bezpieczeństwo historycznych danych. Masz również szansę dokładnie poznać nowy system, a tym samym wyprzedzić konkurencję, która jeszcze nie korzysta z tego narzędzia.

* https://trends.builtwith.com/websitelist/Google-Analytics

hosting
Poprzedni

Dlaczego nie warto wysyłać kampanii e-mail ze swojego hostingu?

Następny

Integracja SAREsystem i WooCommerce

integracja woocommerce
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, jednak brak jej wyrażenia uniemożliwi przesłanie newslettera. Dane przetwarzane będą zgodnie z Polityką prywatności.

Administratorem Danych Osobowych jest DIGITREE GROUP S.A. Pełną informację o przetwarzaniu danych osobowych przez Spółkę znajdziesz tutaj: Zasady przetwarzania danych osobowych przez Spółkę