Spis treści
W ostatnim czasie w świecie digitalu popularnym tematem jest nadchodząca zmiana w narzędziach analitycznych od Google. Mowa tutaj o wprowadzeniu Google Analytics 4 (GA4) i całkowite zastąpienie nim dotychczas obowiązującego Universal Analytics. Wielu użytkowników zadaje sobie pytanie, po co te zmiany? Jak mawia klasyk – jedyna stałą jest zmiana. Technologia daje nam nowe szanse i wraz z postępem analityka też musi się rozwijać. W tym wpisie przybliżymy Ci, czym dokładnie jest Google Analytics 4 i co możesz zyskać po jego wdrożeniu.
Co to jest Google Analytics 4?
Google Analytics 4 to darmowe narzędzie oferowane przez Google, które służy do analityki internetowej (mierzy ruch oraz monitoruje zachowania użytkowników zarówno na stronach www jak i w sklepach internetowych).
Na całym świecie narzędzie to wykorzystuje obecnie ok. 34 milionów stron internetowych*. GA4 zastąpiło Google Analytics Universal w październiku 2020 roku. Zatem rozwiązanie to od ok. dwóch lat stanowi domyślną wersję usługi dla nowych użytkowników.
Google Analytics Universal vs. Google Analytics 4 – jakie zmiany?
- Sposób zbierania danych oparty na zdarzeniach
Główną zmianą jest nowy sposób zbierania danych. Wcześniej GA skupiało się na sesjach, teraz GA4 opiera pozyskiwane informacje na zdarzeniach. Wskutek czego możesz posiadać o wiele dokładniejsze dane o osobach, które odwiedziły Twoją stronę internetową. Nie liczą się więc tutaj pojedyncze kliki, lecz cała relacja użytkownika z marką.
Wpływ na zbieranie danych w taki sposób miały zmiany, które zaszły w zachowaniu użytkowników sieci. Coraz więcej osób przegląda strony www za pomocą różnych urządzeń. Aby lepiej Ci to zobrazować, posłużymy się przykładem. Wyobraź sobie Pana Krzysztofa, który zamierzał zamówić online wakacje w biurze XYZ. Rano, popijając kawę, przeglądał interesujące go oferty, korzystając z aplikacji mobilnej na swoim smartfonie. Wieczorem chciał pokazać swojej żonie wakacje, które go zainteresowały. Włączył więc laptopa i wspólnie zasiedli do wyboru najlepszej opcji. Google Analytics traktuje wejście z nowego urządzenia, czyli w przypadku Pana Krzysztofa – z laptopa, jako nową sesję i nie łączy ze sobą danych. Natomiast Google Analytics 4 zbiera jednocześnie dane z różnych urządzeń, łącząc informacje o ruchu z aplikacji mobilnej oraz z desktopu. Ponadto pozwala mierzyć kliknięcia w linki wychodzące oraz scrollowanie strony przez użytkownika. Dzięki temu możesz dowiedzieć się, jakie dokładnie działania i kanały przyczyniły się do zakupu.
- Odtworzenie dokładnej ścieżki zakupowej klienta
W Google Analytics 4 możesz odtworzyć realną ścieżkę zakupową klienta. Dzięki temu dowiesz się:
- skąd użytkownik trafił na Twoją stronę internetową,
- kiedy i w jaki sposób zrobił zakupy,
- jak udało utrzymać się jego zaangażowanie.
Wszystkie pozyskane informacje pozwolą Ci przygotować spersonalizowaną komunikację, dopasowaną do każdego etapu cyklu życia Twojego klienta.
- Machine learning
Google Analytics 4 o wiele lepiej prognozuje działania oraz ruch Twoich użytkowników na stronie. Jak to możliwe? Narzędzie, wykorzystując uczenie maszynowe oraz dostęp do danych o użytkownikach, ocenia, jak wielki ruch i sprzedaż możesz osiągnąć w konkretnym okresie czasu.
Google Analytics 4 vs. Google Analytics Universal
Dlaczego warto korzystać z Google Analytics 4?
Zbudujesz strategię marketingu cyfrowego
Zarejestrowane i zgromadzone dane za pomocą GA4, pomogą Ci stworzyć strategię biznesową uszytą na miarę potrzeb Twojego biznesu. Do schematów zakupowych użytkowników, opartych na konkretnych zdarzeniach i zachowaniach, możesz tak dopasować swoje działania reklamowe oraz sprzedażowe, aby zwiększyć ruch i liczbę zamówień w swoim e-biznesie.
Wdrożysz klientocentryczność
Google Analytics 4 umożliwia dokładne rozpoznanie ścieżki zakupowej klienta, czyli to w jaki sposób użytkownicy, którzy odwiedzają Twoją stronę, wchodzą z nią w interakcje. Dane nie tylko koncentrują się na urządzeniach, z których korzysta klient lub platformach, na których wcześniej się pojawił, ale również na samym kliencie! Dostępne w GA4 takie funkcje jak: Cross-Device i Cross-Platform umożliwiają połączenie wszystkich dostępnych informacji o użytkowniku, a dzięki temu Ty:
- Zrozumiesz motywacje klienta do zakupu konkretnego produktu.
- Poznasz źródła ruchu.
- Dowiesz się, jaka była jego droga do zakupu – od pozyskania użytkownika, poprzez sprawdzenie oferty, aż po zakup i utrzymanie klienta.
Zyskasz dostęp do nowych raportów
Korzystając z GA4, masz możliwość pomiaru zaangażowania oraz gromadzenia informacji w duchu „privacy first”. Jest to szczególnie ważne teraz – gdy kończy się era 3rd party cookies, o której więcej pisaliśmy w ostatnim wpisie.
Czy musisz skonfigurować na nowo GA4?
Dlaczego przy przejściu z Google Universal do Google Analytics 4 należy ponownie skonfigurować narzędzie? Tak jak już pisaliśmy wyżej, w GA4 zmienia się sposób pozyskiwania danych – świat zmierza w kierunku zmniejszenia roli plików cookies w marketingu internetowym. Dlatego, aby móc pobierać istotne o użytkownikach dane, narzędzie musi być ponownie skonfigurowane.
Skonfiguruj GA4 już teraz – nie zwlekaj!
1 lipca 2023 korzystanie z Google Analytics Universal nie będzie już możliwe, warto więc jak najszybciej wdrożyć Google Analytics 4 i przez najbliższy rok, korzystać równolegle z obu usług. Zapewni Ci to bezpieczeństwo historycznych danych. Masz również szansę dokładnie poznać nowy system, a tym samym wyprzedzić konkurencję, która jeszcze nie korzysta z tego narzędzia.
* https://trends.builtwith.com/websitelist/Google-Analytics