Wszystkie wpisy

Martyna Witosz

Osiągnij cel swojej podróży dzięki PESO – czyli jak dobrze zaplanować dystrybucję treści?

Model PESO

Spis treści

Dobra strategia marketingowo-komunikacyjna jest niczym mapa. Dokładnie wskazuje cel podróży oraz drogę do jego osiągnięcia. Musisz jednak liczyć się z tym, że droga ta nie zawsze jest prosta, a własny środek transportu może nie wystarczyć. Czasami będziesz musiał złapać stopa, zapłacić za pociąg lub skorzystać z pomocy innych. Podobnie jest w planowaniu komunikacji marketingowej. Dlatego musisz poznać model komunikacji PESO!

Ważne jest to, aby do dystrybucji stworzonych treści wykorzystać różne formy nowoczesnych mediów, ponieważ w większości e-biznesów, tylko mądre połączenie kilku kanałów komunikacji przybliży Cię do osiągnięcia celu. Obierz więc swoją drogę i działaj w modelu PESO. 

Model PESO – co to jest?

Koncepcję PESO opracowała założycielka Spin Sucks – Gini Dietrich. Autorka za jej pomocą wskazała, w jaki sposób można wykorzystać różne media do dystrybucji stworzonej treści: Paid Media, Earned Media, Shared Media, Owned Media. Dzięki koncepcji PESO firmy o wiele łatwiej mogą odnaleźć się w mnogości rozwiązań marketingowych dostępnych na rynku i skupić się na tych, które są dla nich kluczowe. 

Skrót PESO oznacza cztery typy treści:

Paid Media (P) – treści reklamowe, za które należy zapłacić. Za pomocą płatnych mediów możesz skutecznie dotrzeć do konkretnej grupy docelowej, która będzie zainteresowana Twoją ofertą.

Przykłady Paid Media:

– Google Ads,
– płatne działania w social mediach,
– reklama drukowana,
– reklamy radiowe i telewizyjne,
– influencer marketing,
– afiliacje,
– reklamy typu PPC.

Earned Media (E) – treści reklamowe, za które nie musisz płacić. To wszystkie bezpłatne współprace mediowe, które nie wchodzą w zakres Twoich własnych działań content marketingowych. Marka ma zwykle kontrolę nad przekazem oraz nad kontekstem, w jakim pojawiają się informacje o firmie w wybranych mediach.

Przykłady Earned Media:
– darmowe wpisy blogowe na innych stronach,
– recenzje produktów,
– artykuły osób trzecich,
– informacje prasowe.

Shared Media (S) – treści przeznaczone do dystrybucji przez innych użytkowników. Najczęściej jest to content na temat Twojej marki udostępniany w mediach społecznościowych, a także treści wchodzące w marketing szeptany. Shared Media zależą od algorytmów, zasięgu, odbiorcy oraz najnowszych trendów. W tym przypadku to użytkownik ma kontrolę nad komunikacją, a nie marka.

Przykłady Shared Media:

– serwisy społecznościowe – Facebook, LinkedIn, Instagram, Pinterest, TikTok,
– recenzje,
– fora społecznościowe.

Owned Media (O) – media należące do Twojej marki. Tworząc wysokiej jakości content, masz pewność, że Twoja marka wyróżnia się tle konkurencji. Ponadto posiadanie własnych kanałów mediowych buduje bezpośrednio dobre relacje z potencjalnymi i obecnymi klientami.

Przykłady Owned Media:
– strona www,
– blog firmowy,
– podcasty,
– webinary,
– e-mail marketing,
– raporty i e-booki.

PESO

 

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

Jak działa model PESO?

Celem PESO jest pomoc specjalistom ds. marketingu w zaplanowaniu i realizacji strategii komunikacji. W modelu PESO uznaje się, że wykorzystywanie, w dzisiejszym cyfrowym świecie, pojedynczych rodzajów mediów nie jest już wystarczające. Należy przyjąć całościowe podejście do swojego biznesu – obejmujące aż 4 rodzaje mediów: Paid Media, Earned Media, Shared Media, Owned Media.

Korzystając z modelu PESO możesz wybrać najlepszą kombinację mediów – oczywiście, opierając się na konkretnych celach i zadaniach, które miałyby realizować. Każdy rodzaj mediów ma swoje mocne i słabsze strony, a częścią procesu modelowego PESO jest ich zrozumienie i znalezienie pomysłu, jak go wykorzystać, aby osiągnąć swoje cele biznesowe.

Przykład wykorzystania modelu PESO – promocja e-booka

Autorka modelu – Gini Dietrich – zachęca marketerów do myślenia o PESO jak o piramidzie z czterema rogami. Bez któregokolwiek z narożników piramida zawali się. Tak też jest z modelem PESO. Zaleca się zacząć od działań Owned Media, następnie dodać Earned Media, Shared Media oraz Paid Media.

Jak wykorzystać PESO w praktyce?

Załóżmy, że Twoja firma stworzyła e-booka. Chce wypromować go na szeroką skalę i pozyskać jak największą liczbę leadów do własnych zasobów bazodanowych (Owned Media).

W pierwszej kolejności, w dniu publikacji, wykorzystaj firmowe kanały komunikacji (owned media) tj. blog, e-mail, media społecznościowe, e-mail do własnej Dzień później wyślij do zaprzyjaźnionych mediów informację prasową (earned media) informującą o opublikowanym e-booku. Zdobędziesz w sieci kilka wzmianek i zwiększysz zasięg swojego komunikatu. Na sam koniec wykorzystaj płatne placementy (paid media), aby wypromować swojego e-booka, np. Facebook Ads, Google Ads.

O czym musisz pamiętać, wykorzystując model PESO?

> Zadbaj o spójność przekazu we wszystkich czterych obszarach.

> Zintegruj ze sobą niektóre kanały – działaj omnichannelowo.

> Stwórz kalendarz publikacji dopasowany do Twojej strategii tworzenia treści. 

> Postaw konkretne cele i zadania, które mają zrealizować poszczególne obszary mediów.

PESO – wybierz najlepszą drogę dystrybucji treści

Stosując model PESO z łatwością wybierzesz najlepsze ścieżki (dystrybucji), które zaprowadzą Cię prosto do wyznaczonych celów. A kto wie, może rozważysz taką trasę, o której wcześniej nawet nie pomyślałeś!

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat PESO i jak skutecznie monetyzować Owned Media?
Skontaktuj się z nami: kontakt@sare.pl

 

NAPISZ DO NAS

 

 

 

badanie poczty
Poprzedni

19. badanie wykorzystania poczty elektronicznej – czas start!

Następny

„Przesyłka do rąk własnych” – storytelling dla marketerów i nie tylko!

storytelling - przesyłka