Spis treści
Dobra strategia marketingowo-komunikacyjna jest niczym mapa. Dokładnie wskazuje cel podróży oraz drogę do jego osiągnięcia. Musisz jednak liczyć się z tym, że droga ta nie zawsze jest prosta, a własny środek transportu może nie wystarczyć. Czasami będziesz musiał złapać stopa, zapłacić za pociąg lub skorzystać z pomocy innych. Podobnie jest w planowaniu komunikacji marketingowej. Dlatego musisz poznać model komunikacji PESO!
Ważne jest to, aby do dystrybucji stworzonych treści wykorzystać różne formy nowoczesnych mediów, ponieważ w większości e-biznesów, tylko mądre połączenie kilku kanałów komunikacji przybliży Cię do osiągnięcia celu. Obierz więc swoją drogę i działaj w modelu PESO.
Model PESO – co to jest?
Koncepcję PESO opracowała założycielka Spin Sucks – Gini Dietrich. Autorka za jej pomocą wskazała, w jaki sposób można wykorzystać różne media do dystrybucji stworzonej treści: Paid Media, Earned Media, Shared Media, Owned Media. Dzięki koncepcji PESO firmy o wiele łatwiej mogą odnaleźć się w mnogości rozwiązań marketingowych dostępnych na rynku i skupić się na tych, które są dla nich kluczowe.
Skrót PESO oznacza cztery typy treści:
Paid Media (P) – treści reklamowe, za które należy zapłacić. Za pomocą płatnych mediów możesz skutecznie dotrzeć do konkretnej grupy docelowej, która będzie zainteresowana Twoją ofertą.
Przykłady Paid Media:
– Google Ads,
– płatne działania w social mediach,
– reklama drukowana,
– reklamy radiowe i telewizyjne,
– influencer marketing,
– afiliacje,
– reklamy typu PPC.
Earned Media (E) – treści reklamowe, za które nie musisz płacić. To wszystkie bezpłatne współprace mediowe, które nie wchodzą w zakres Twoich własnych działań content marketingowych. Marka ma zwykle kontrolę nad przekazem oraz nad kontekstem, w jakim pojawiają się informacje o firmie w wybranych mediach.
Przykłady Earned Media:
– darmowe wpisy blogowe na innych stronach,
– recenzje produktów,
– artykuły osób trzecich,
– informacje prasowe.
Shared Media (S) – treści przeznaczone do dystrybucji przez innych użytkowników. Najczęściej jest to content na temat Twojej marki udostępniany w mediach społecznościowych, a także treści wchodzące w marketing szeptany. Shared Media zależą od algorytmów, zasięgu, odbiorcy oraz najnowszych trendów. W tym przypadku to użytkownik ma kontrolę nad komunikacją, a nie marka.
Przykłady Shared Media:
– serwisy społecznościowe – Facebook, LinkedIn, Instagram, Pinterest, TikTok,
– recenzje,
– fora społecznościowe.
Owned Media (O) – media należące do Twojej marki. Tworząc wysokiej jakości content, masz pewność, że Twoja marka wyróżnia się tle konkurencji. Ponadto posiadanie własnych kanałów mediowych buduje bezpośrednio dobre relacje z potencjalnymi i obecnymi klientami.
Przykłady Owned Media:
– strona www,
– blog firmowy,
– podcasty,
– webinary,
– e-mail marketing,
– raporty i e-booki.
SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI
Jak działa model PESO?
Celem PESO jest pomoc specjalistom ds. marketingu w zaplanowaniu i realizacji strategii komunikacji. W modelu PESO uznaje się, że wykorzystywanie, w dzisiejszym cyfrowym świecie, pojedynczych rodzajów mediów nie jest już wystarczające. Należy przyjąć całościowe podejście do swojego biznesu – obejmujące aż 4 rodzaje mediów: Paid Media, Earned Media, Shared Media, Owned Media.
Korzystając z modelu PESO możesz wybrać najlepszą kombinację mediów – oczywiście, opierając się na konkretnych celach i zadaniach, które miałyby realizować. Każdy rodzaj mediów ma swoje mocne i słabsze strony, a częścią procesu modelowego PESO jest ich zrozumienie i znalezienie pomysłu, jak go wykorzystać, aby osiągnąć swoje cele biznesowe.
Przykład wykorzystania modelu PESO – promocja e-booka
Autorka modelu – Gini Dietrich – zachęca marketerów do myślenia o PESO jak o piramidzie z czterema rogami. Bez któregokolwiek z narożników piramida zawali się. Tak też jest z modelem PESO. Zaleca się zacząć od działań Owned Media, następnie dodać Earned Media, Shared Media oraz Paid Media.
Jak wykorzystać PESO w praktyce?
Załóżmy, że Twoja firma stworzyła e-booka. Chce wypromować go na szeroką skalę i pozyskać jak największą liczbę leadów do własnych zasobów bazodanowych (Owned Media).
W pierwszej kolejności, w dniu publikacji, wykorzystaj firmowe kanały komunikacji (owned media) tj. blog, e-mail, media społecznościowe, e-mail do własnej Dzień później wyślij do zaprzyjaźnionych mediów informację prasową (earned media) informującą o opublikowanym e-booku. Zdobędziesz w sieci kilka wzmianek i zwiększysz zasięg swojego komunikatu. Na sam koniec wykorzystaj płatne placementy (paid media), aby wypromować swojego e-booka, np. Facebook Ads, Google Ads.
O czym musisz pamiętać, wykorzystując model PESO?
> Zadbaj o spójność przekazu we wszystkich czterych obszarach.
> Zintegruj ze sobą niektóre kanały – działaj omnichannelowo.
> Stwórz kalendarz publikacji dopasowany do Twojej strategii tworzenia treści.
> Postaw konkretne cele i zadania, które mają zrealizować poszczególne obszary mediów.
PESO – wybierz najlepszą drogę dystrybucji treści
Stosując model PESO z łatwością wybierzesz najlepsze ścieżki (dystrybucji), które zaprowadzą Cię prosto do wyznaczonych celów. A kto wie, może rozważysz taką trasę, o której wcześniej nawet nie pomyślałeś!
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat PESO i jak skutecznie monetyzować Owned Media?
Skontaktuj się z nami: kontakt@sare.pl
NAPISZ DO NAS