Spis treści
Marketing automation skrywa w sobie wiele tajemnic i ciekawych rozwiązań komunikacyjnych. Każdy marketer oraz właściciel e-commerce powinien poznać moc narzędzi do automatyzacji działań marketingowych – dają one niebywałe możliwości dla rozwoju każdego biznesu internetowego, niezależnie od branży. Zanim jednak rozpoczniesz swoją przygodę z automatyzacją, dowiedz się w jaki sposób poprawnie wdrożyć dany system marketingowy – dokładne omówienie tego tematu przedstawiamy na przykładzie narzędzia SAREsystem.
Z artykułu dowiesz się:
1. W jaki sposób wdrożyć system do automatyzacji marketingu?
2. Jak określić potrzeby oraz cele strategiczne marketing automation?
3. Jak dobrać narzędzia na każdym etapie budowania strategii marketingowej?
Czas czytania: około 5 minut
Każda implementacja wymaga szczegółowego planu, zaangażowania i cierpliwości. Tylko dobrze przygotowana strategia rozwoju biznesu, która będzie zawierała przemyślane i zaplanowane w czasie działania, może przynieść zamierzone efekty. Czy warto podjąć się tego wyzwania?
Poznałeś już swoje potrzeby i cele?
Podstawą do określenia czy automatyzacja marketingu jest niezbędna dla naszego biznesu, jest ustalenie oczekiwań jakie mamy wobec platformy marketing automation – w czym tak naprawdę ma nam pomóc dany system oraz jakie są nasze słabe punkty. Analizę możemy zrobić sami!
Specjaliści z Gartner Research prognozują, że do 2020 roku aż 85% kontaktów z nabywcami będzie odbywało się bez konieczności spotkania offline.
Gdzie znajdziemy interesujące nas dane? Zajrzyj do Google Analytics i poszukaj odpowiednich zakładek, które między innymi pokażą Ci:
- z raportów Pozyskiwanie, dowiesz się w jaki sposób użytkownicy trafiają na Twoją stronę oraz jaki jest średni czas trwania sesji,
- w sekcji Cały ruch > Kanały Google Analytics znajdziesz dane o ruchu, który został podzielony według kanału wejścia na stronę,
- w bardziej szczegółowych widokach uzyskasz informacje na temat źródeł kierujących do naszej witryny, słów kluczowych i innych, także istotnych informacji.
Obraz 1. Zrzut ekranu z panelem narzędzia do analizy ruchu na stronie www. Źródło: SARE – Google Analiytcs.
Zastanawiasz się, co jeszcze powinieneś zrobić? Poniżej znajdziesz kilka kluczowych pytań, na które warto odpowiedzieć:
- Czego brakuje w Twoim dziale marketingu i sprzedaży?
- Co chcesz osiągnąć w konkretnym przedziale czasowym za pomocą marketing automation?
- W czym pomoże Ci automatyzacja? Jakie działania automatyzacji marketingu Cię interesują? Jak podzielić pracę na kolejne etapy?
- Określ rodzaje kampanii, które chcesz zastosować w danym terminie. Jaki posiadasz budżet na prowadzenie działań marketingowych?
- Ile chcesz wydać na przeprowadzenie poszczególnych kampanii?
- Czy masz odpowiedni content? Jeśli tak, to czy jego liczba jest wystarczająca?
Zdefiniowanie celów i rozłożenie ich w czasie pozwoli Ci uporządkować działania i krok po kroku zaprzyjaźniać się z naszym systemem do marketing automation, SAREsystem. Stopniowe wprowadzanie kolejnych funkcji i realizacja kolejnych kampanii, pozwoli dokładniej je poznać i wykorzystać w Twoim biznesie. Z czasem sam będziesz mógł zrealizować kampanię omnichannel czyli taką, która łączy kilka kanałów komunikacji (SMS, e-mail, reklamę na FB i Google).
Wtyczki internetowe są przydatnym narzędziem dla każdego marketera czy właściciela e-sklepu, niezależnie od branży. Wtyczka (ang. plug-in lub add-on) jest dodatkowym elementem strony, który rozszerza jej możliwości.
Postaw pierwsze kroki z marketing automation
Przygodę z automatyzacją rozpocznij od połączenia strony z wybranym systemem do marketingu automatycznego. W systemie SARE odbywa się to za pomocą dedykowanych kodów, o których więcej przeczytasz w dokumentacji SAREweb [2]. Kody dostosowują się w zależności od naszych potrzeb. Integracja ich następuje przez kod JavaScript udostępniany przez SARE każdemu, kto wdraża system SAREsystem na swojej platformie lub stronie www.
Za co odpowiadają kody? Odpowiedzialne są one za rejestrację zdarzeń na różnych rodzajach stron, śledzenie zachowań związanych z koszykiem czy zapisem do formularza, za personalizację na stronie i wiele innych. Z biegiem czasu możemy wprowadzać kolejne kampanie:
- e-mail marketing,
- web-push, pop up,
- segmentacja i scoring,
- remarketing,
- rekomendacje produktów,
- personalizacja strony www,
- kampanie do baz zewnętrznych.
Po uruchomieniu platformy marketing automation, wprowadźmy pilotażowe programy marketingowe i optymalizujmy ich efekty. Testując kolejne funkcje i kampanie, nie tylko uczymy się narzędzia, ale także sprawdzamy, co najlepiej sprawdza się właśnie w naszym biznesie. Nie każda grupa docelowa będzie bowiem otwarta na wszystkie style komunikacji dostępne w digital marketingu. Jednak dzięki temu, że jeden system ma tak wiele funkcji — jesteśmy w stanie jeszcze lepiej komunikować się i poznać naszych odbiorców, tym samym jeszcze precyzyjniej kierować do nich nasze wiadomości. Personalizacja pozwala wzmacniać zaangażowanie i lojalność odbiorców, a to wszystko przekłada się na wzrost sprzedaży. Jednak czy jedno narzędzie jest w stanie połączyć tak wiele środowisk w przestrzeni wirtualnej? Odpowiedź na to pytanie jest prosta – TAK. Wszystkim zarządzamy z jednego miejsca dzięki łatwej integracji SAREsystem z narzędziami social media, systemem CRM, platformą Magento, update.CRM, iStore, Salesforce, Corematrics i innymi.
Jak wykorzystać wsparcie platformy marketing automation?
Zakładając konto w systemie SAREsystem mamy gwarancję opieki specjalistów, którzy rozwieją wszelkie nasze wątpliwości i pomogą sprawnie wdrożyć system oraz zaplanować pierwsze kampanie. Dodatkowym wsparciem są nagrania video dostępne w panelu użytkownika, przedstawiające krok po kroku etapy tworzenia kampanii.
Wybierzmy formę szkolenia, która najbardziej nam odpowiada. Pamiętajmy przy tym, że podstawową wiedzę o marketing automation powinny posiadać wszystkie osoby związane z marketingiem w naszej firmie – nie tylko dział marketingu, ale także dział sprzedaży czy opieki nad Klientem!