Wszystkie wpisy

Klaudia Szostok

Automatyzacja e-mail marketingu a marketing automation

SARE Udostępnij Automatyzacja e-mail marketingu za pomocą platformy do marketing automation

Spis treści

Wiele osób sądzi, że automatyzacja działań marketingowych, w tym wysyłka e-maili jest trudnym, żmudnym i skomplikowanym zadaniem. Jak sprawić, by praca stała się przyjemnością, a nie tylko codziennym wyzwaniem i obowiązkiem? Możemy zautomatyzować nasze wysyłki mailowe za pomocą narzędzia marketing automation! Podczas planowania strategii marketingowej, starajmy się myśleć o naszym biznesie całościowo – dostrzeżmy, że mailingi są ważną częścią naszych działań marketingowych. Jednak by zwiększyć ich siłę, zoptymalizować nasz e-mail marketing i wdrożyć automatyzację, potrzebujemy integracji z innymi systemami czy narzędziami. 

Z artykułu dowiesz się:

1. Jakie działania e-mail marketingu obejmuje automatyzacja?

2. Co łączy marketing automation i omnichannel?

3. Jak przygotować kampanię omnichannel dla branży turystycznej?

Czas czytania: około 5 minut

 

Czy e-mail marketing = e-mail marketing automation?

Sam e-mail marketing zakłada masową wysyłkę wiadomości, jednak wszystkie parametry w tym przypadku musimy ustawiać ręcznie – nie możemy pozwolić sobie na przegapienie deadline’u wysyłki. Na co pozwalają narzędzia marketing automation? Po zautomatyzowaniu tych działań możemy tworzyć całe scenariusze kampanii, które będą uruchamiane w określonych porach bez naszego udziału. Automatyzacja obejmuje więc wszystkie autorespondery, wiadomości transakcyjne, follow-upy oraz inne wysyłki e-maili.

System do e-mail marketing automation posiada pełne raportowania kampanii. Dzięki nim możemy przeanalizować OR i CTR każdej wysyłki, jak również współczynnik kliknięć do otwarć. Inne funkcje pomagają zachować higienę bazy danych, personalizować wiadomości oraz budować relacje z naszymi klientami. W jakich działaniach może nam jeszcze pomóc platforma marketing automation?

 

Raport wygenerowany z SAREhub, marketing automation, liczba subskrybentów

Obraz 1. Wykres przedstawiający aktywnych subskrybentów w ujęciu rocznym. Źródło: materiały szkoleniowe SAREsystem.

 

Pojęcie marketing automation odnosi się do działań marketingowych wykorzystujących najnowsze technologie i oprogramowanie do usprawnienia procesów sprzedażowych.

Platformy do automatyzacji marketingu integrują ogół naszych działań e-marketingowych i sprzedażowych, by najskuteczniej docierać do klienta, budować relacje i sprzedawać nasze usługi.

Co łączy marketing automation i omnichannel?

Automatyzacja e-mail marketingu skupia się na możliwościach poczty elektronicznej i wysyłce maili. Natomiast marketing automation daje nam większe pole do działania – może także zaangażować inne marketingowe kanały i narzędzia, np. web-push, dynamiczne treści na stronach www czy wysyłkę SMS. Jak pisaliśmy w artykule 3 sprawdzone sposoby na omnichannel marketing — podejście omni polega na tworzeniu spójnej, zintegrowanej komunikacji dla naszej marki. Nie byłoby to możliwe bez narzędzi marketingu automatycznego! Za sprawą platformy czuwamy także nad dobrym customer experience naszych odbiorców. W jaki sposób? Zbierając wszystkie informacje o użytkowniku w jednym miejscu, co uniemożliwia na niekontrolowane dublowanie się komunikatów w różnych kanałach, a wręcz przeciwnie — pozwala na ich uzupełnienie i dopełnienie! 

 

Obraz 2. Jakie kanały łączy omnichannel. Źródło: materiał własny SARE

 

Teraz wyobraź sobie przykładową kampanię z wykorzystaniem różnych kanałów komunikacji, które wzajemnie się przenikają. Poniżej znajdziesz naszą propozycję scenariusza z wykorzystaniem omnichannel dla branży turystycznej – transport i sprzedaż biletów międzynarodowych online.

  • Klient oglądał na naszej stronie połączenie autobusowe Berlin – Kraków, ale opuścił witrynę. Niemal natychmiast otrzymuje maila z propozycją optymalnego połączenia na tej samej trasie w odpowiednim terminie, który wpisał. 
  • Kilka dni później, w ramach budowania relacji, otrzyma kod rabatowy za pomocą wiadomości SMS. Jeśli go nie wykorzysta w ciągu kolejnych dni, wyświetlimy mu notyfikację web-push z propozycjami przejazdów na tej samej trasie, jednak w innych terminach. Jeśli w międzyczasie klient zdecydowałby się na rezerwację przejazdu Berlin-Kraków — kolejne komunikaty nie zostałyby wysłane. 

 

 

W 2019 roku zakłada się, że liczba turystów, którzy odwiedzą Polskę przekroczy 20 milionów. Dlatego, warto mieć na uwadze budowanie komunikacji również z zagranicznym odbiorcą, który ma zamiar spędzić wakacje w naszym kraju.

Jak dobrze znamy swoich odbiorców?

Dzięki automatyzacji e-mail marketingu możemy poznać preferencje naszych użytkowników. SAREsystem oraz podobne jemu systemy zbierają dane związane z ich aktywnością na stronie www, dzięki czemu możliwe jest dotarcie do odbiorców z wiadomością idealnie dopasowaną do ich zainteresowań. Implementacja systemu marketing automation przynosi wiele korzyści, dzięki automatyzacji możemy zbliżyć się jeszcze bardziej do naszego odbiorcy.

 

Pewnie wiele słyszałeś na temat baz zewnętrznych i wysyłaniu komunikatów do użytkowników, którzy nie figurują jeszcze w naszej bazie. Na podstawie analizy historii plików cookie możemy wyświetlić spersonalizowaną kampanię banerową zupełnie anonimowej osobie. Dzięki plikom cookie system odnotowuje również wszelkie jej działania — oglądane produkty, otwarte maile, kliknięte web-pushe czy inne ruchy na stronie.

Wdrożenie platformy do marketing automation pozwala nam bardzo dobrze poznać odbiorców. Dzięki temu możemy prognozować, w jakim kierunku powinniśmy się rozwijać, by jak najlepiej odpowiadać na ich potrzeby. To zaś jest kluczem do sukcesu Twojego biznesu. Współczesny rynek e-commerce szybko się rozwija i jest wymagający, dlatego warto próbować nowych narzędzi i możliwości jakie dają. 

 

 

 

 

 

W jaki sposób wprowadzić marketing automation?
Poprzedni

Jak wdrożyć platformę marketing automation w Twoim biznesie?

Następny

E-mail marketing dla małych firm

e-mail marketing w małej firmie jak robić to skutecznie