Automatyzacja e-mail marketingu a marketing automation

Wiele osób sądzi, że automatyzacja działań marketingowych, w tym wysyłka e-maili jest trudnym, żmudnym i skomplikowanym zadaniem. Jak sprawić, by praca stała się przyjemnością, a nie tylko codziennym wyzwaniem i obowiązkiem? Możemy zautomatyzować nasze wysyłki mailowe za pomocą narzędzia marketing automation! Podczas planowania strategii marketingowej, starajmy się myśleć o naszym biznesie całościowo – dostrzeżmy, że mailingi są ważną częścią naszych działań marketingowych. Jednak by zwiększyć ich siłę, zoptymalizować nasz e-mail marketing i wdrożyć automatyzację, potrzebujemy integracji z innymi systemami czy narzędziami. 

Z artykułu dowiesz się:

1. Jakie działania e-mail marketingu obejmuje automatyzacja?

2. Co łączy marketing automation i omnichannel?

3. Jak przygotować kampanię omnichannel dla branży turystycznej?

Czas czytania: około 5 minut

 

Czy e-mail marketing = e-mail marketing automation?

Sam e-mail marketing zakłada masową wysyłkę wiadomości, jednak wszystkie parametry w tym przypadku musimy ustawiać ręcznie – nie możemy pozwolić sobie na przegapienie deadlinu wysyłki. Na co pozwalają narzędzia marketing automation? Po zautomatyzowaniu tych działań możemy tworzyć całe scenariusze kampanii, które będą uruchamiane w określonych porach bez naszego udziału. Automatyzacja obejmuje więc wszystkie autorespondery, wiadomości transakcyjne, follow-upy oraz inne wysyłki e-maili.

System do e-mail marketing automation posiada pełne raportowania kampanii. Dzięki nim możemy przeanalizować OR i CTR każdej wysyłki, jak również współczynnik kliknięć do otwarć. Inne funkcje pomagają zachować higienę bazy danych, personalizować wiadomości oraz budować relacje z naszymi klientami. W jakich działaniach może nam jeszcze pomóc platforma marketing automation?

 

Raport wygenerowany z SAREhub, marketing automation, liczba subskrybentów

Obraz 1. Wykres przedstawiający aktywnych subskrybentów w ujęciu rocznym. Źródło: materiały szkoleniowe SAREhub.

 

Pojęcie marketing automation odnosi się do działań marketingowych wykorzystujących najnowsze technologie i oprogramowanie do usprawnienia procesów sprzedażowych.

Platformy do automatyzacji marketingu integrują ogół naszych działań e-marketingowych i sprzedażowych, by najskuteczniej docierać do klienta, budować relacje i sprzedawać nasze usługi.

 

Co łączy marketing automation i omnichannel?

Automatyzacja e-mail marketingu skupia się na możliwościach poczty elektronicznej i wysyłce maili. Natomiast marketing automation daje nam większe pole do działania – może także zaangażować inne marketingowe kanały i narzędzia, np. web-push, dynamiczne treści na stronach www czy wysyłkę SMS. Jak pisaliśmy w artykule 3 sprawdzone sposoby na omnichannel marketing — podejście omni polega na tworzeniu spójnej, zintegrowanej komunikacji dla naszej marki. Nie byłoby to możliwe bez narzędzi marketingu automatycznego! Za sprawą platformy czuwamy także nad dobrym customer experience naszych odbiorców. W jaki sposób? Zbierając wszystkie informacje o użytkowniku w jednym miejscu, co uniemożliwia na niekontrolowane dublowanie się komunikatów w różnych kanałach, a wręcz przeciwnie — pozwala na ich uzupełnienie i dopełnienie! 

 

Obraz 2. Jakie kanały łączy omnichannel. Źródło: materiał własny SARE

 

Teraz wyobraź sobie przykładową kampanię z wykorzystaniem różnych kanałów komunikacji, które wzajemnie się przenikają. Poniżej znajdziesz naszą propozycję scenariusza z wykorzystaniem omnichannel dla branży turystycznej – transport i sprzedaż biletów międzynarodowych online.

  • Klient oglądał na naszej stronie połączenie autobusowe Berlin – Kraków, ale opuścił witrynę. Niemal natychmiast otrzymuje maila z propozycją optymalnego połączenia na tej samej trasie w odpowiednim terminie, który wpisał. 
  • Kilka dni później, w ramach budowania relacji, otrzyma kod rabatowy za pomocą wiadomości SMS. Jeśli go nie wykorzysta w ciągu kolejnych dni, wyświetlimy mu notyfikację web-push z propozycjami przejazdów na tej samej trasie, jednak w innych terminach. Jeśli w międzyczasie klient zdecydowałby się na rezerwację przejazdu Berlin-Kraków — kolejne komunikaty nie zostałyby wysłane. 

 

 

W 2019 roku zakłada się, że liczba turystów, którzy odwiedzą Polskę przekroczy 20 milionów. Dlatego, warto mieć na uwadze budowanie komunikacji również z zagranicznym odbiorcą, który ma zamiar spędzić wakacje w naszym kraju.

Jak dobrze znamy swoich odbiorców?

 

Dzięki automatyzacji e-mail marketingu możemy poznać preferencje naszych użytkowników. SAREhub oraz podobne jemu systemy zbierają dane związane z ich aktywnością na stronie www, dzięki czemu możliwe jest dotarcie do odbiorców z wiadomością idealnie dopasowaną do ich zainteresowań. Implementacja systemu marketing automation przynosi wiele korzyści, dzięki automatyzacji możemy zbliżyć się jeszcze bardziej do naszego odbiorcy.

 

Pewnie wiele słyszałeś na temat baz zewnętrznych i wysyłaniu komunikatów do użytkowników, którzy nie figurują jeszcze w naszej bazie. Na podstawie analizy historii plików cookie możemy wyświetlić spersonalizowaną kampanię banerową zupełnie anonimowej osobie. Dzięki plikom cookie system odnotowuje również wszelkie jej działania — oglądane produkty, otwarte maile, kliknięte web-pushe czy inne ruchy na stronie. Ale to nie wszystko. Za pomocą systemu SAREhub możemy stworzyć też kampanię typu lead scoring. Zakłada ona przyznawanie użytkownikom punktów za podjęte przez nich akcje, z kolei po uzyskaniu konkretnej ich liczby, system realizuje kolejne kroki zaplanowanych przez nas kampanii. Więcej o systemie punktacji przeczytamy we wpisie Jak buduje się lead scoring klientów? 

 

Wdrożenie platformy do marketing automation pozwala nam bardzo dobrze poznać odbiorców. Dzięki temu możemy prognozować, w jakim kierunku powinniśmy się rozwijać, by jak najlepiej odpowiadać na ich potrzeby. To zaś jest kluczem do sukcesu Twojego biznesu. Współczesny rynek e-commerce szybko się rozwija i jest wymagający, dlatego warto próbować nowych narzędzi i możliwości jakie dają. 

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Chcesz wiedzieć więcej?

Napisz do nas!

Zarekomendujemy Ci właściwe działania

kontakt@sare.pl
» WRóć do BLOGA