Wszystkie wpisy

Klaudia Szostok

Cykl życia klienta – 3 sposoby na mierzenie zaangażowania

cykl życia klienta jak mierzyć grafika blog SAREhub

Spis treści

Klient zadowolony to klient lojalny czyli taki, który więcej kupuje? Marki coraz częściej stawiają więc na zadowolenie odbiorców. Ważny jest tutaj cały cykl życia klienta, każdy jego element. Satysfakcja na każdym etapie ścieżki zakupowej powoduje, że konsumenci przywiązują się do marki, chętniej do niej wracają i z przyjemnością polecają ją innym.

Czym jest cykl życia klienta?

Koncepcję cyklu życia klienta wyróżnia pięć etapów, na których zmieniają się potrzeby i wartości ważne dla klienta [1].

Cykl życia klienta to szersze spojrzenie na koncepcję customer journey, czyli ścieżkę, jaką musi przebyć klient od pierwszego kontaktu z marką aż po decyzję o zakupie usługi.

Podczas gdy customer journey skupia się na sposobach komunikacji, koncepcja cyklu życia klienta koncentruje się na jego potrzebach i satysfakcji:

1. Rozpoznawalność — budujemy świadomość marki, docieramy do właściwej grupy odbiorców i odpowiadamy na ich potrzeby.
2. Akwizycja — prezentujemy spersonalizowaną ofertę i wzbudzamy zainteresowanie.
3. Zaangażowanie — budujemy silne zainteresowanie klienta, wzbudzamy w nim chęć przetestowania produktu.
4. Sprzedaż — to tutaj następuje u odbiorcy chęć zaspokojenia potrzeby i zapada decyzja zakupowa.
5. Retencja — na tym etapie budujemy lojalność klienta, tworzymy relację, z której klient może czerpać przyjemność.

Powtórzenie całego cyklu dla nowych produktów czy usług jest dużo łatwiejsze, ponieważ odbiorca jest już oswojony z naszą komunikacją. A powstała relacja ułatwia obustronny kontakt na wyższym poziomie zaangażowania.

Historia zakupowa prawdę Ci powie?

Badając historię zakupową naszych użytkowników, mierzymy ich zaangażowanie, wiemy co wybierają najczęściej i jaka jest szacunkowa wartość ich koszyka, a dzięki temu mamy wpływ na ich decyzje zakupowe od pierwszego wejścia na stronę. Przy użyciu platform takich jak SAREsystem personalizujemy komunikację na każdym etapie cyklu życia klienta. Pozwala to na budowanie trwałych relacji z odbiorcami poprzez najlepsze odpowiadanie na ich potrzeby.

Lead scoring a cykl życia klienta?

Lead scoring, czyli przyznawanie użytkownikom punktów za konkretne akcje, pozwala precyzyjniej mierzyć ich zaangażowanie. Poziom scoringu wyznacza etap w cyklu życia klienta. Punkty pokazują gdzie w lejku sprzedażowym znajduje się nasz odbiorca i jak dopasować komunikację, by przyniosła określony efekt. Jak podzielić odbiorców na grupy zależnie od ich zaangażowania? Przy osiągnięciu pewnego poziomu punktów system sam uruchamia zaplanowaną komunikację, więc — odpowiednio przygotowana — zadziała bez naszej ingerencji. Stały monitoring i testowanie pozwala natomiast na jej optymalizację i poprawia ogólny customer experience.

Jak bezpośrednio mierzyć satysfakcję klientów?

Systemy takie jak SARE pozwalają mierzyć zaangażowanie i satysfakcję klientów na różne sposoby. To, co możemy wyczytać z ich zachowania na stronie, to najważniejsze dane. Ale istotne pozostają także informacje deklaratywne, czyli wyrażone bezpośrednio. Jak je zdobyć? Narzędzia marketingu automatycznego pozwalają zaplanować wysyłkę ankiet tuż po odebraniu usługi bądź towaru. Dobrze skonstruowane pytania mogą przynieść nam bardzo wartościowy feedback, a na kliencie wywrzeć pozytywne wrażenie. Warto to wykorzystać!

 

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat automatyzacji marketingu?
Skontaktuj się z nami: kontakt@sare.pl

 

 

Jak-uchronić-się-przed-folderem spam, prowadząc-biznes-w-ecommerce?
Poprzedni

Jak uchronić się przed folderem spam, prowadząc biznes w e-commerce?

Następny

Targetowanie komunikacji na specjalne okazje – jak to zrobić?

targetowanie
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, jednak brak jej wyrażenia uniemożliwi przesłanie newslettera. Dane przetwarzane będą zgodnie z Polityką prywatności.

Administratorem Danych Osobowych jest DIGITREE GROUP S.A. Pełną informację o przetwarzaniu danych osobowych przez Spółkę znajdziesz tutaj: Zasady przetwarzania danych osobowych przez Spółkę