Spis treści
We współczesnym świecie zewsząd otoczeni jesteśmy natłokiem informacji, które napływają 24h na dobę. Otwierając swoją pocztę – czy to prywatną, czy to służbową, jesteśmy bombardowani setkami wiadomości. Jednak tylko garstka potrafi nas na tyle zainteresować, aby skłonić do otwarcia.
Dlaczego niektóre maile potrafią nas zaintrygować, a część z nich po prostu ignorujemy? Według XIV Badania Wykorzystania Poczty Elektronicznej, prawie połowa z nas (43% ankietowanych) otrzymuje maksymalnie 20 maili dziennie. Poniżej prezentuję przedziały ilości wiadomości otrzymywanych na skrzynki mailowe:
Z przedstawionych statystyk wynika jasno, że poczta elektroniczna zajmuje wysokie miejsce w hierarchii wykorzystywanych narzędzi do komunikacji z klientem. Aby przykuć uwagę naszego odbiorcy i zachęcić go do aktywnego działania, musimy poświęcić więcej czasu, środków i zaangażowania na stworzenie mailingu idealnego.
Wysyłając mailing powinniśmy mieć na uwadze preferencje naszych użytkowników. Powinniśmy tworzyć treści, które będą dla nich atrakcyjne, zaskakujące lub najzwyczajniej przypadną im do gustu. Poniżej znajdziesz kilka łatwych sposobów na personalizację Twoich mailingów 🙂
1. Cześć Hubercie! – jak personalizować mailingi
Budując bazę lub tworząc formularz subskrypcji, warto pomyśleć o uzyskaniu kilku istotnych informacji o naszym potencjalnym subskrybencie. Poza adresem mailowym, mogą to być np.: imię, data urodzenia czy numer telefonu. Kwestia przekazywania informacji przez użytkownika to jednak bardzo delikatna materia. Dlatego nie należy przesadzić z ilością pól do wypełnienia w formularzu, aby najzwyczajniej w świecie nie zniechęcić naszych potencjalnych klientów. Już samo imię subskrybenta daje nam duże pole do personalizacji mailingu. Dzięki temu, poza personalizacją powitania w mailu (Cześć Hubert, Dzień dobry Hubercie, Szanowny Panie), możesz także stworzyć dynamiczny temat kreacji (Hubert – najnowszy newsletter już czeka na Ciebie, Hubert mamy dla Ciebie najlepsze oferty), w którym zawrzesz imię odbiorcy.
Dodatkowo, znajomość imienia daje nam możliwość na określenie płci naszych subskrybentów. Informacja ta pozwoli Ci na wprowadzenie dodatkowych treści dynamicznych w jednym mailingu – np. informacji o rabatach na odzież damską dla kobiet i promocji na odzież męską dla mężczyzn. Istnieje także możliwość stworzenia dynamicznego załącznika, nadawcy czy tematu. Wszystko na podstawie wartości określonych w cechach przypisanych poszczególnym subskrybentom (np. płeć klienta, imienia klienta, kod pocztowy, miejscowość).
2. Taguj swoje newslettery
Przy tworzeniu mailingu nie zapominaj o tagowaniu newsów, produktów czy poszczególnych sekcji, które linkują do konkretnych stron. Dzięki temu, przy kolejnych wysyłkach możesz przygotować spersonalizowane treści w mailingach na podstawie kliknięć w otagowane linki. Dowiesz się, jakie konkretnie treści interesują i są ważne dla konkretnych użytkowników i dopasujesz je do dalszej komunikacji. Odpowiednie tagowanie ułatwia stworzenie pożądanego contentu, pozwala zacieśnić więzi z użytkownikami oraz stworzyć odrębne grupy pod różne produkty lub tematy.
3. Mailing – timing idealny
Często klienci pytają nas, o której godzinie i w jakie konkretnie dni wysłać mailingi, aby osiągnęły zadowalające wyniki. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, natomiast teorii – kilka. Zamiast jednak posiłkować się informacjami, które znajdziesz w internecie, wykorzystaj funkcje, które daje Ci system do e-mail marketingu. Jego możliwości pozwolą na dogłębne zbadanie reakcji twojej bazy tak, aby odpowiednio personalizować mailingi np. pod względem czasu wysyłki. Na podstawie informacji uzyskanych z raportów, możesz zaplanować wysyłkę w te dni, w które najczęściej wiadomości są otwierane i o godzinie dogodnej dla danego użytkownika. W ten sposób szanse na pożądane reakcje znacząco rosną.
Optymalizator wysyłek umożliwi Ci precyzyjne testowanie mailingu w różnych dniach i o różnych godzinach. Planując jedną kampanię możesz zdefiniować kilka terminów wysyłki (dni oraz godziny). Po zakończeniu wysyłki wystarczy, że przeanalizujesz raporty, które wskażą w jakich godzinach odbiorcy najchętniej otwierają i klikają w Twoje wiadomości.
Natomiast dzięki wysyłce godzinowej e-maile dotrą do odbiorców o preferowanych godzinach, w których nastąpiło poprzednie otwarcie wiadomości. Przy tego typu wysyłce system analizuje realizowane wysyłki, aby określić na podstawie historii otwarć preferowaną godzinę dla danego użytkownika.
4. Przeprowadź testy A/B/X
Testy A/B/X dają możliwość przetestowania nie tylko różnych tematów, ale także różnych elementów kreacji. Prawidłowo przeprowadzone testy mogą przyczynić się do poprawy i zwiększenia wskaźników otwarć czy kliknięć. Na podstawie raportów z wysyłek, przeanalizujesz i zrozumiesz zachowania klientów: co ich motywuje do działania i jakimi obszarami są faktycznie zainteresowani. Po zakończonych testach system e-mail marketingowy daje możliwość automatycznego wysłania wiadomości – kreacji, która sprawdziła się najlepiej i przyniesie satysfakcjonujące wyniki. Z pewnością wykorzystywanie tej funkcji pozwoli jeszcze lepiej personalizować mailingi.
5. Segmentuj bazę
Analiza bazy to zadanie obowiązkowe. Warto mieć to na uwadze podczas wysyłki konkretnych treści do potencjalnych klientów. Nie skupiaj się na ilości – czasem mniej, znaczy więcej. Poświęć chwilę i zastanów się jak możesz posegmentować swoją bazę, aby Twoi odbiorcy otrzymali treści, które ich interesują. Przeanalizuj bazę pod względem wskaźników OR, CTR oraz dni odbioru wiadomości. Podziel bazę kontaktów na grupy o zbliżonych zainteresowaniach (osoby zapisujące się na konferencję automatycznie będą segmentowane do grupy zainteresowanych eventami i szkoleniami, co pozwoli wysłać im zaproszenie np. na nowe edycje). Lepsze dopasowanie wysyłanych treści do potrzeb potencjalnych i aktualnych klientów przyniesie dodatkowe korzyści. Segmentacja baz danych to must have do tego, aby personalizować mailingi skutecznie!
Pamiętaj!
Przed kolejną, planowaną wysyłką przeanalizuj swoje dotychczasowe kampanie i pomyśl od czego zacząć, aby stosować personalizację mailingu. Wczytaj się w dane jakie posiadasz o swoich odbiorcach. Wprowadź treści dynamiczne, otaguj linki i ustaw wysyłkę w różne dni i godziny. Szczegółowo badaj swoją bazę. Zwróć uwagę na reakcje odbiorców dotyczące wprowadzonych zmian. Sprawdź kiedy są aktywni i co mobilizuje ich do działania. Dzięki temu dopasujesz treści do oczekiwań swoich klientów a to sprawi, że będą bardziej zaangażowani i z pewnością przełoży się na Twoje wyniki.
Czy nadal zastanawiasz się nad tym czy personalizować mailingi? 🙂
Info o autorce: