Spis treści
Black Friday i Cyber Monday w tym roku przypadają kolejno na 26 i 29 listopada. Choć to ten drugi dzień poświęcony jest w pełni sprzedaży internetowej — w praktyce w e-commerce świętujemy je razem. Warto z wyprzedzeniem zaplanować odpowiedni mailing na Black Friday oraz Cyber Monday, aby zwiększyć swoją sprzedaż na przełomie listopada i grudnia!
Czas czytania: 4 minuty
Z artykułu dowiesz się:
1. Jak wyróżnić się spośród ofert konkurencji?
2. W jaki sposób można zwiększyć skuteczność mailingu?
3. Jaki rodzaj mailingu wybrać na Black Friday?
Mailing na święto zakupów oczami odbiorców
Każdemu tworzonemu mailingowi warto poświęcić nieco uwagi. Ale przed Black Friday i Cyber Monday użytkownicy z wyjątkowym ożywieniem czekają na wszelkie wiadomości, by przebierać w ofertach i odkrywać najlepsze okazje.
Badanie przeprowadzone przez portal picodi.com wykazało, że aż 60% użytkowników planowało zakupy z okazji Czarnego Piątku, a średnia wartość ich koszyków wyniosła aż 675 zł[1]. Dobrze przygotowany mailing ma więc spore szanse, by zachęcić każdego łowcę okazji do zakupów!
Konwertujący mailing, czyli jaki?
O czym musisz pamiętać, by Twoja wysyłka była skuteczna? Dzięki systemom, takim jak SARE możesz przebierać w designerskich, responsywnych szablonach wiadomości. Pamiętaj jednak, aby zbytnio nie odbiegały one od Twojej standardowej komunikacji i zawierały elementy stałej identyfikacji wizualnej. Zaskoczenie klienta śmiałą czy zabawną kreacją niesie za sobą pozytywne skutki, ale tylko pod warunkiem, że ten rozpoznaje markę, która postanowiła go zaskoczyć. Dobrym działaniem jest umieszczanie dynamicznych liczników w mailingach, które wzbudzają poczucie niepokoju względem kończącej się promocji, tak zwany efekt FOMO – czyli fear of missing out.
Podstawą jest także odpowiednia segmentacja bazy danych oraz targetowanie. Dopasowana komunikacja wyróżni Cię wśród wielu innych czarnopiątkowych ofert. Dzięki wcześniejszemu śledzeniu ruchów użytkowników możesz przygotować okazje specjalne, które odpowiadają ich zakupowym preferencjom.
A jaki rodzaj mailingu będzie najlepszym wyborem na święto internetowych zakupów? Tak naprawdę możesz przygotować całą serię wiadomości, które poprowadzą klientów przez specjalnie przygotowany lejek sprzedażowy. O przydatnych funkcjach systemu SARE pisaliśmy szerzej w artykule Wysyłka mailingu — 7 praktycznych przykładów. We wpisie znajdziesz rodzaje wysyłek, które możesz wykorzystywać na co dzień, ale również podczas planowania konkretnych kampanii, takich jak na Black Friday i Cyber Monday.
Wykorzystuj potencjał autoresponderów, newsletterów, wiadomości cyklicznych, follow upów oraz mailingów sprzedażowych — oczywiście w szczegółowo zaplanowanych scenariuszach. Dobrze przemyślana czarnopiątkowa kampania może znacznie zwiększyć zainteresowanie użytkowników Twoją ofertą. Za przykład może posłużyć Ci serwis picodi.com, którego liczba odwiedzin wzrosła tego dnia o ponad 700%[2].
Co zwiększy skuteczność Twojego mailingu?
Niektóre z funkcji SAREsystem mogą okazać się szczególnie przydatne przed zakupowym weekendem. Jedną z nich są testy folderu odbiorczego. Jak wykorzystać je w kampanii na Black Friday? Testy pozwolą sprawdzić, do jakiego folderu w skrzynce pocztowej adresata zostanie przypisany nasz mailing. Poznanie folderów docelowych zminimalizuje ryzyko trafienia Twojej wiadomości do spamu.
Obraz 2. i 3. Podgląd panelu w systemie SARE, testy folderu odbiorczego. Źródło: materiały szkoleniowe SARE.
Jedną z narzędzi systemu SARE są także wydarzenia w kalendarzu odbiorcy. Dzięki tej funkcji dodamy świętowanie Black Friday w naszym sklepie do harmonogramu klienta na jego urządzeniu.
Obraz 4. Podgląd panelu w systemie SARE, dodawanie eventów. Źródło: materiały szkoleniowe SARE.
Warunkiem koniecznym do prawidłowego działania funkcji jest używanie przez adresata e-maila programu pocztowego z kalendarzem. Wysłana wiadomość z zaproszeniem zawiera odpowiedni załącznik, który odczytywany jest przez programy pocztowe i który zapisuje event w kalendarzu Twojego odbiorcy. Dzięki temu klient na pewno nie przeoczy wydarzenia! A przy tak dużym czarnopiątkowym poruszeniu w e-commerce warto dołożyć wszelkich starań, by się wyróżnić.
Obraz 5. Podgląd zapisu wydarzenia do kalendarza odbiorcy z poziomu wiadomości e-mail. Źródło: materiały szkoleniowe SARE.
Jak nie dać klientowi o sobie zapomnieć
Pamiętajmy, że Black Friday i Cyber Monday oznaczają wzmożony ruch nie tylko w sklepach stacjonarnych oraz internetowych, ale także w skrzynkach elektronicznych naszych adresatów.
Obraz 6. Przykład mailingu edukacyjnego z okazji Black Friday i Cyber Monday do branży B2B. Źródło: materiały szkoleniowe SARE.
Działania email marketingowe na Black Friday – podsumowanie
Jak wyróżnić swój mailing na Black Friday się wśród setek ofert? Intryguj i zaskakuj odbiorców. Bardzo ważny jest temat wiadomości. Wspominaliśmy o nim wielokrotnie, m.in. we wpisie Stwórz e-mail w 5 krokach. Przed wysyłką do całej bazy koniecznie przeprowadź testy A/B/X i wybierz najlepszą wersję tematu. A co warto zamieścić w samej wiadomości? Możesz stworzyć animację lub posłużyć się formatem wideo. Na pewno sprawdzi się licznik dynamiczny, który odmierza czas do zakończenia promocji albo do końca wyprzedażowego weekendu. Planuj, twórz i testuj, aby nie zmarnować szansy na konwertujący mailing na Black Friday 🤘