Skuteczna segmentacja bazy danych

E-mail marketing jest jednym z najpopularniejszych i najskuteczniejszych działań marketingowych w sieci. A jego podstawą jest odpowiednia segmentacja bazy danych. Włożenie w to zadanie odrobiny wysiłku owocuje lepszymi wynikami sprzedażowymi. A to bardzo proste! Narzędzia marketingu automatycznego usprawniają pracę każdego marketera. I pozwalają wzbić się na wyższy level w zarządzaniu naszymi bazami.

Najprostsza definicja bazy danych mówi o zbiorze danych zapisanych zgodnie z określonymi regułami.

Baza kontaktów to podstawa działań marketingowych w każdym biznesie e-commerce. Może przybierać różne formy. I być uporządkowana według różnorodnych kryteriów. W zależności od potrzeb przedsiębiorcy baza taka zawiera bardzo zróżnicowane informacje. Za pomocą najnowszych technologii możemy zarządzać nią w najdogodniejszy dla siebie sposób.

SEGMENTACJA BAZY W PRAKTYCE

W pierwszych etapach zbierania informacji o naszych użytkownikach często skupiamy się na takich danych jak wiek, płeć czy geografia. To filary, które pozwalają na podstawową personalizację komunikacji. Ale nie dajmy się zwieść stereotypom! Wspominaliśmy o tym w artykule: „Jak personalizacja zwiększa sprzedaż?”. W dzisiejszym świecie e-commerce targetowanie demograficzne czy geograficzne to już niestety za mało. Dlatego też kolejnym krokiem jest obserwacja zachowania użytkownika na naszej stronie. Może ono powiedzieć więcej niż zebrane wcześniej fakty. Poznajemy bowiem jego preferencje. Dzięki temu możemy kierować bardziej dopasowane komunikaty. Zbieranie i przetwarzanie tylu informacji byłoby bardzo żmudną pracą. Na szczęście w segmentacji baz danych wyręcza nas już marketing automatyczny. Specjalistyczne narzędzia przypisują określone punkty za konkretne działania użytkownika i wpisują go w odpowiednie segmenty bazy. Zgodnie z wprowadzonymi przez nas ustawieniami we właściwym momencie następuje konkretne działanie marketingowe. Przykładowo: użytkownik, który wykona określone działania, np. spędzi na podstronie 5 minut, zostanie przypisany do wybranej grupy w bazie danych. Jeżeli użytkownik nie spełni założonego warunku, taka informacja zostanie zapisana w karcie tego adresu i wykorzystana w przyszłości.

SEGMENTACJA BAZY DANYCH: PODSTAWOWE GRUPY

Wyróżniamy cztery podstawowe segmenty w bazie naszych użytkowników. Pierwszym jest klient potencjalny. Więcej o tym, jakie działania można podjąć w jego kierunku, we wpisie „Jak zmieniać anonimowych użytkowników w klientów?”. Drugą grupę stanowią klienci nowi. Podjęli oni już pewne działania na naszej stronie. Systemy takie jak SAREhub pozwalają na ich monitorowanie i odpowiednie reakcje – dzięki właściwej segmentacji bazy danych. Trzecią grupą są klienci obecni. Jedni z najbardziej wymagających. Będziemy kierować do nich inne działania marketingowe niż do pozostałych. W ostatnim segmencie mieści się klient nieaktywny. Każda z tych grup wymaga odmiennego traktowania – spersonalizowanej komunikacji.

Od tej podstawowej segmentacji bazy danych możemy rozpocząć planowanie naszych działań marketingowych. Nie tylko tych związanych z konkretną kampanią. Odpowiedni podział naszych użytkowników pozwala realizować skuteczną długofalową koncepcję marketingową. Za tym idzie budowanie takiego wizerunku marki, na jakim nam zależy. A na koniec… Efektywna sprzedaż.

 

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Skontaktuj się z nami:
kontakt@sarehub.com

Chcesz wiedzieć więcej?

Napisz do nas!

Zarekomendujemy Ci właściwe działania

kontakt@sare.pl
» WRóć do BLOGA