Spis treści
Ciemna strona maila… czyli tryb dark mode. Funkcjonuje już od ponad roku, kiedy to giganci z doliny krzemowej, iOS i Microsoft ogłosili obsługę trybu ciemnego w przeglądarkach. Kwestią czasu było wdrożenie ciemnego trybu również do naszych skrzynek @.
Co ważne, coraz więcej użytkowników decyduje się na korzystanie z internetu właśnie w przyciemnionym środowisku. A Ty, dopasowałeś swoją komunikację do trendów, czy nadal świecisz jasnymi kreacjami na ciemnym tle?
Dark mode – co to?
Jak sama nazwa wskazuje – to tryb ciemny w skrzynce odbiorczej i przeglądarce. Ciemna kreacja e-maila zmniejsza światło, które emitują ekrany naszych urządzeń, jednocześnie zachowując kontrast kolorów kluczowych dla czytelności wiadomości.
Hello darkness, my old friend
Większość osób tego nie pamięta, ale to dark mode był trybem domyślnym na pierwszych komputerach. Na monitorach widoczny jako zielony tekst na czarnym tle. Wtedy oczywiście było to spowodowane ograniczeniami technologicznymi. Dziś dark mode jest dodatkiem, pozwalającym zmieniać przez użytkownika jasne tło na ciemne. – mówi Ewa Kaczyńska, Web Developer w SARE.
Dla wielu użytkowników korzystanie z trybu dark mode działa niejako prozdrowotnie i jest eko, ponieważ pozwala na:
– oszczędzanie baterii (smartfona, tabletu, laptopa),
– redukcję efektu „zmęczonych oczu”,
– zmniejszenie efektu „rażenia” światłem ekranu.
Dark mode panaceum na dostarczalność?
Istnieje wiele elementów, które składają się na dostarczalność Twoich maili. Reputacja serwerów, liczba zwrotów w bazie, spamtrapy, ale przede wszystkim ZAANGAŻOWANIE Twojej listy subskrybentów. Jeśli duża część Twoich odbiorców odbiera wiadomości w trybie ciemnym, a Ty jeszcze nie zoptymalizowałeś swoich kreacji pod niego – to możesz być pewny, że wpłynie to negatywnie na Twój współczynnik dostarczalności.
Wiele skrzynek odbiorczych automatycznie dopasuje Twoją wiadomość do maila pod dark mode. Istnieje wtedy jednak ryzyko, że kolory odwrócą się w taki sposób, że wiadomość przestanie być czytelna. Wyobraź sobie taką sytuację:
Twój odbiorca zaczyna być aktywny wieczorem, bo dzieci już śpią, a serial na Netflixie okazał się beznadziejny. Wtedy zaczyna robić zakupy przez internet, ale coś go rozprasza. Dla takiego użytkownika masz zaplanowany scenariusz komunikacji z porzuconym koszykiem – mail, który nie jest dopasowany pod dark mode przypomina mu o produktach w koszyku, rażąc go jasnym światłem.
To sprawi, że doświadczenie użytkownika będzie gorsze, a jakie mogą być tego konsekwencje? Zobacz sam:
– wypisanie z listy mailingowej,
– usuwanie kolejnych wiadomości bez wcześniejszego otwarcia,
– oznaczenie wiadomości jako spam,
– spadek zaangażowanie w przyszłą komunikację.
Dlatego, biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, twórz maile przyjazne dla ciemnej strony skrzynki mailowej. Zachęcisz do ich otwarcia i co ważniejsze – podjęcia działania. Pozytywnie wpłyniesz na swoją reputację jako nadawcy.
Dark mode – od czego zacząć?
Czas na podjęcie działań. Jak zoptymalizować swoje maile pod tryb dark mode?
Testuj
Spokojnie, zanim zaczniesz cokolwiek zmieniać, zrób test swojej kreacji zarówno w jasnym, jak i ciemnym trybie, na różnych klientach pocztowych. Dlaczego? Może okazać się, że Twoja wiadomość już poprawnie wyświetla się w obu otoczeniach. W SAREsystem możesz sprawdzić poprawne wyświetlanie się kreacji na wszystkich skrzynkach.
Według testów Litmusa i własnej weryfikacji, możliwość jakiejkolwiek podmiany kolorów, czy grafik (np. logo), działa aktualnie jedynie na pojedynczych pocztach, głównie iOS. – tłumaczy Ewa Kaczyńska, Web Developer w SARE.
Używaj przezroczystych grafik
Tryb ciemny kocha PNG. Zapisanie obrazu w tym rozszerzeniu pozwoli Ci zachować spójność tła z całą kreacją. Przezroczysta grafika, w przeciwieństwie do JPG, nie posiada konkretnego koloru tła i dzięki temu będzie wyświetlać się z tłem dopasowanym do ciemnego trybu. Nie jesteś pewien czy tło Twojego obrazu jest przezroczyste? Sprawdź, czy plik posiada w tle szaro-białą szachownicę – wtedy na 100% grafika nie posiada tła. Zobacz, na przykładzie naszego logotypu:
Zoptymalizuj swoje logo
A co jeśli mam ciemny lub czarny logotyp? Możesz użyć na przykład białego obramowania lub nieco go rozjaśnić, używając szarości, aby poprawić czytelność. W przeciwnym wypadku, Twoje logo prawdopodobnie może całkowicie scalić się z tłem i po prostu zniknie.
Dark mode – checklista marketera
- Usuń tło w grafikach, które używasz w projekcie mailingu, nawet jeśli nie widać tła na jasnym trybie.
- Testuj swoje maile w trybie dark mode i upewnij się, że kolory się nie wysypują.
- Sprawdzaj kolor, który powstanie podczas odwrócenia.
- Pozostaw przestrzeń pomiędzy zdjęciem, a tekstem.
- Zwracaj uwagę na ciemne elementy na grafikach – czy będą one widoczne w ciemnym trybie?
- Używaj grafik jako marginesów – umieszczaj je jako przezroczyste (PNG).
- Upewnij się, że kod jest prawidłowo przygotowany i nie pojawią się niepotrzebne przestrzenie w strukturze wiadomości, które na dark mode będą jeszcze bardziej widoczne.
- Pamiętaj, że kolor tła pod tekstem zmieni się na tryb ciemny, ale tło na grafice – nie. W efekcie będzie wyglądać to w następujący sposób:
Dark Mode – podsumowanie
Można powiedzieć, że temat ciemnego trybu nie jest jeszcze do końca odkryty, natomiast wielu użytkowników się do niego przekonuje. Wciąż stanowi pewne wyzwanie w świecie e-mail marketingu, ale dzięki dostępnym narzędziom i nowoczesnym edytorom tworzenia wiadomości (np. edytor Drag and drop w SAREsystem) dopasowanie e-maila do dark mode staje się o wiele prostsze i przyjemniejsze 😉 Nie traktuj dark mode jako utrudnienia, ale raczej jako szansę na uatrakcyjnienie swojego mailingu.