Czyszczenie bazy w SARE – jak zwiększyć skuteczność wysyłek mailingowych?

Email marketing jest mocną gałęzią digital marketingu, ale utrzymanie stałego, możliwie wysokiego poziomu konwersji wymaga stałych działań optymalizujących. Z pomocą przychodzą szerokie możliwości systemu SARE, który jako system do email marketingu udostępnia bogaty wachlarz narzędzi, które pomagają w działaniach optymalizujących wysyłki. Jedną z najważniejszych rzeczy w prowadzeniu kampanii mailingowych jest systematyczne czyszczenie bazy.

Dlaczego higiena bazy mailingowej jest ważna?

Podstawowym działaniem optymalizującym wysyłki,  jaki powinien na stałe wejść w harmonogram pracy zespołu marketingu i analizy danych, jest kontrola jakości bazy, do jakiej prowadzona jest komunikacja. Działania te powinny obejmować wszystkie kanały, zarówno social media, jak i e-mail marketing. Więcej o Skutecznym zarządzaniu i zarabianiu na własnej bazie przeczytasz we wcześniejszym naszym wpisie. Co zrobić, jeśli dane w raportach będą wskazywać, że baza adresów mailowych gorzej reaguje na nasze komunikaty? Spadają OR i CTR?

Jednym z powodów może być spadek jakości bazy. Ponieważ wahania wyników mogą mieć kontekst sezonowy, proces tzw. higieny bazy warto przeprowadzać systematycznie. Jak przeprowadzić skuteczne działania, analizujące jakość bazy oraz przeprowadzić jej czyszczenie?


Jak analizować zwroty?

Warto zacząć od analizy zwrotów. Zwroty pojawiają się m.in. w sytuacji gdy dany adres nie jest aktywny, został usunięty, skrzynka jest przepełniona lub serwer blokuje wiadomości, z podejrzeniem o spam.

 

Rekomendujemy zablokowanie adresów, generujących zwroty, ale również zalecane jest pozostawienie ich w bazie systemu SARE, ze względu na przechowywane dane historyczne.

 

By przeanalizować najczęstszą przyczynę zwrotów warto skorzystać z zakładki „Analiza zwrotów” w Menu – Raporty – Wysyłki – Szczegóły kampanii. W tym miejscu dostępna jest lista przyczyn zwrotów, jakie wystąpiły dla danej wysyłki wraz z danymi procentowymi. Najbardziej powinny nas zaniepokoić zwroty opisane jako:

 

  • Nie ma takiej domeny,
  • Nieprawidłowa nazwa użytkownika,
  • Nieznany adres email,
  • Niewłaściwy adres nadawcy,
  • Nieaktywna skrzynka pocztowa.

 

Ponieważ takie zwroty mogą świadczyć o tym, że baza jest nieaktywna, „stara” czyli zbierana długo wcześniej, nie podlega też systematycznym czyszczeniom. Obecność w bazie docelowej adresów, które generują takie zwroty może szybko spowodować, że wysyłki od danego nadawcy będą postrzegane jako spam i będą blokowane jako niebezpieczne. Dlatego też jeśli w raporcie „Analiza zwrotów” większą część stanowią zwroty z powyższymi opisami, należy przeprowadzić działanie, które na celu ma wyeliminowanie adresów z dalszych wysyłek.

 

Działanie na bazie będzie możliwe tylko dla użytkowników systemu, mających odpowiednie uprawnienia.

 

Obraz 1. Gif przedstawia sprawne zarządzanie bazą w systemie SARE.  Źródło: materiały szkoleniowe SARE.


Co zrobić z adresami, które generują zwroty?

By zachować porządek w grupach adresów w systemie SARE proponujemy, by adresy generujące zwroty były usunięte z grupy docelowej i przeniesione do nowej oznaczonej odpowiednio grupy.  Dodatkowo dobrze jest zmienić satus tych adresów by uniknąć omyłkowego zrealizowania wysyłki do takiej grupy adresów.

Obraz 2.  Screen pokazujący jak można uruchomić wyszukawarkę zwrotów w SAREsystem. Źródło: materiały szkoleniowe SARE.

 

Najpierw więc korzystamy z opcji Menu – Adresy – Grupy i tam zaznaczamy „Dodaj grupę”. W nowym oknie podajemy dane, identyfikujące nową grupę, nazywając np. „Zwroty” i dodając opis „Adresy do wykluczenia z wysyłek”.

Następnie by zablokować adresy, które generują zwrot „Nie ma takiej domeny”, w zakładce „Analiza zwrotów” należy kliknąć opis zwrotu, po czym pojawi się lista adresów. W tym miejscu należy dokonać wyboru „Zarządzaj adresami”. Stąd zostaniemy przeniesieni do miejsca, w którym możliwe jest modyfikacja masowa wynikami wyszukiwania, dzięki czemu wyświetlana grupa adresów może zostać za jednym razem zablokowana lub/i przeniesiona do nowej grupy. W prawym górnym rogu należy zaznaczyć opcję „Wybierz wg aktualnego filtra”, a następnie zaznaczamy opcję „Zmień status”. W nowym oknie wybieramy status „Zablokowany” i klikamy „Zastosuj”.

Kolejno wyszukujemy ponownie adresy, generujące zwroty w danej wysyłce i na uzyskanych wynikach wykonujemy działanie „Przenieś do grupy”. Po wyborze tej funkcji, zaznaczamy nową grupę docelową, wcześniej utworzoną. I potwierdzamy działanie.

 

Zarządzaj swoją bazą skuteczniej i zarabiaj więcej

Może wydawać się zaskakujące, ale nie wszystkie systemy do email marketingu umożliwiają tak szczegółowe działanie na zwrotach. Dlatego przy wyborze narzędzia do wysyłki i marketing automation warto wziąć pod uwagę zakres danych, jakie można analizować i jak ułatwić zarządzanie bazą mailingową.

Zachęcamy również do przeczytania naszego artykułu o Zarządzaniu bazą. Jak robić to dobrze?

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Chcesz wiedzieć więcej?

Napisz do nas!

Zarekomendujemy Ci właściwe działania

kontakt@sare.pl
» WRóć do BLOGA

Chcę newsletter

Nie przegap nowości, porad, wartościowych e-booków
i interesujących case studies