Wszystkie wpisy

Martyna Witosz

Czym jest cold mailing w email marketingu?

Spis treści

Cold mailing — „zimne e-maile” to wiadomości elektroniczne od nieznajomej osoby. Jak stworzyć maila, którego odbiorca nie uzna za SPAM? Warto najpierw przeanalizować istotę takiej wysyłki i jej wartość dla naszej firmy. Cold mailing to przede wszystkim świetny sposób na nawiązanie relacji biznesowej. To wstęp do zbadania potrzeb drugiej strony, zbudowania więzi i wreszcie — przygotowania i przedstawienia spersonalizowanej oferty.

Cold mailing — co to jest i jaki ma cel?

Zimny e-mail jest niedocenionym narzędziem sprzedażowym. Znakomicie uzupełnia cold calling, często nawet go zastępując. Ma to miejsce z kilku względów — nie jest tak inwazyjną metodą kontaktu z potencjalnym klientem jak nieoczekiwany telefon, nie przeszkadza odbiorcy, nie zakłóca jego rytmu dnia. Cel obu kanałów jest natomiast podobny. Jest to dotarcie do nieznajomego, kontakt z niespodziewającą się tego osobą w celu przedstawienia i sprzedaży produktu czy usługi. Jak wygląda wysyłka typu cold mailing w email marketingu? Przybliżymy dzisiaj to zagadnienie od strony marketing automation.

Jak prowadzić wysyłkę zgodną z prawem, czyli cold mailing a RODO

Prawo w Polsce nie zezwala na wysyłanie informacji handlowych osobom, które nie wyraziły na to zgody. Jak więc robić to w sposób legalny? Najważniejszą kwestią jest prowadzenie wysyłek do kontaktów uzyskanych wyłącznie w sposób zgodny z prawem. Ponadto w pierwszym mailu do wyselekcjonowanej grupy docelowej nie prezentujmy oferty handlowej. Zamiast tego przedstawmy się, nakreślmy temat i poprośmy o ustalenie dogodnego terminu rozmowy, spotkania czy dalszego kontaktu drogą elektroniczną. Bezpieczną wysyłką będzie również kierowanie wiadomości na adresy firmowe i prośba o kontakt z osobą decyzyjną. Co jest przy tym niezmiernie ważne? Zawsze powinniśmy umieć odpowiedzieć na pytanie, skąd mamy dany adres mailowy. Niezależnie od tego, czy będzie to strona firmowa, oficjalny profil na LinkedIn czy baza firm na portalu branżowym — zadbajmy o to, by w każdym wypadku było to przejrzyste i ogólnodostępne źródło danych, które nie wzbudzi niczyich wątpliwości. W ten sposób możemy połączyć cold mailing, RODO i bezpieczeństwo każdej wysyłki.

Czy personalizacja w cold mailingu jest możliwa?

Nastawienie na odbiorcę w cold mailingu to podstawa. Jak powinny przebiegać przygotowania do takiej wysyłki? W pierwszym kroku ustalmy profil persony, do której chcemy dotrzeć. Zgodnie z ustalonym profilem przygotujmy spójną bazę kontaktów. Dopiero po precyzyjnym dobraniu odbiorców możemy zaprojektować serię skutecznych maili. Skupmy się na tym, co możemy zaoferować wybranej grupie docelowej. Językiem korzyści opowiedzmy o swoim produkcie. Pokażmy, że życie odbiorcy może stać się dzięki naszym usługom przyjemniejsze i prostsze. Tylko wysoka personalizacja w naszych cold mailach, a następnie w kolejnych wiadomościach może wzbudzić zaufanie adresata.

cold mailing

Obraz 1. Personalizacja w wiadomości e-mail
Źródło: Materiał szkoleniowy SAREsystem

Czy warto ponawiać kontakt?

Nie zrażajmy się brakiem odpowiedzi. Może on mieć czysto prozaiczne przyczyny — zaginięcie wiadomości w gąszczu innych czy brak czasu na wnikliwe przestudiowanie maila. Ponówmy kontakt z naszym nieaktywnym odbiorcą. Mail przypominający, czyli tzw. „follow up” to niezastąpione narzędzie dla skutecznego cold mailingu. Aż 75% sprzedaży może być wynikiem zastosowania follow upów! Odpowiednie ustawienie takiej wysyłki w systemie SARE pozwoli przypomnieć się potencjalnemu klientowi we właściwym czasie. Narzędzia marketingu automatycznego wyeliminują adresy odbiorców, którzy odpowiedzieli na pierwszą wiadomość, dzięki czemu zminimalizujemy ryzyko nieplanowanego, nachalnego kontaktu z już aktywnymi użytkownikami. Więcej o wysyłce wiaodmości follow up dowiesz się z darmowego e-booka.

 

cold mailing

Obraz 2. 3 przykładowe scenariusze follow up
Źródło: E-book E-mail marketing. Gotowe scenariusze follow up.

 

Dlaczego warto wykorzystać email marketing w naszym cold mailingu?

Zastosowanie narzędzi marketingu automatycznego podnosi efektywność naszych działań w zakresie wysyłki maili oraz pozwala zaoszczędzić czas i środki finansowe. Więcej szczegółów na ten temat opisaliśmy w artykule Ile kosztuje email marketing. Dziś chcę przypomnieć kilka podstawowych funkcjonalności, dzięki którym zaplanowanie tak specyficznej wysyłki jak cold mailing może okazać się przyjemne i proste. Na co pozwala system SARE?

  • Przeprowadzenie testów antyspamowych ochroni nas przed zakwalifikowaniem wiadomości jako spam przez większość serwerów pocztowych. Wysoka dostarczalność i trafienie do odpowiedniego folderu w skrzynce adresata zwiększają szanse na otwarcie naszej wiadomości.
  • Segmentacja bazy również ze względu na aktywność odbiorców pozwoli oddzielić tych, którzy otworzyli naszą wiadomość i odpowiedzieli, tych, którzy otworzyli, lecz nie podjęli żadnej akcji oraz tych, którzy w ogóle nie zainteresowali się naszym mailem. Dzięki temu z każdą z tych grup możemy kontynuować prowadzenie innej, dopasowanej komunikacji.
  • Szczegółowe raporty wskażą współczynnik otwarć, kliknięć czy konwersji. Taka analiza pozwoli lepiej przyjrzeć się skuteczności dotychczasowych działań i wprowadzać odpowiednie optymalizacje.
  • Precyzyjna personalizacja pomoże lepiej trafić do konkretnych grup odbiorców z indywidualnym przekazem. A lepsza personalizacja oznacza lepszy odbiór naszej wiadomości. 
  • Kontrola dostarczalności z pełnym raportem zwrotów pozwoli wyeliminować niepoprawne adresy już podczas pierwszej wysyłki. Pozwoli to zminimalizować liczbę niepotrzebnych operacji w przyszłości.

Dzięki powyższym funkcjonalnościom zaplanowanie zautomatyzowanej wysyłki typu cold mail stało się nie tylko możliwe, ale i opłacalne!

Poprzedni

SMS marketing – z czym warto integrować?

Następny

Czas to pieniądz — czyli jak mieć i klientów, i czas z marketing automation

Wyrażenie zgody jest dobrowolne, jednak brak jej wyrażenia uniemożliwi przesłanie newslettera. Dane przetwarzane będą zgodnie z Polityką prywatności.

Administratorem Danych Osobowych jest DIGITREE GROUP S.A. Pełną informację o przetwarzaniu danych osobowych przez Spółkę znajdziesz tutaj: Zasady przetwarzania danych osobowych przez Spółkę