Wszystkie wpisy

Magdalena Niedobecka

Be trendy! Czyli trendy w email marketing automation na 2022 [INFOGRAFIKA]

trendy email 2022

Spis treści

Potrendsettujemy razem? Koniec roku to dobry czas na podsumowania, ale także idealny moment na wskazanie tego, co będzie HOT trendem w nowym roku. Dziś przybliżymy 8 obszarów email marketingu, które prawdopodobnie będą dominować w 2022 roku. Dowiedz się o nich nieco więcej i koniecznie rozważ wprowadzenie do swojej strategii marketingowej.

trendy email 2022

INFOGRAFIKA. Trendy w email marketingu na 2022.

Wskaźnik OR już nie taki ważny

Prowadząc swoje kampanie email marketingowe skupiasz się na wskaźnikach OR i CTR. Słusznie. Jednak w 2022 Open Rate już nie będzie kluczowym KPI w strategii email marketingowej. Dlaczego? W 2021 roku Firma Apple wydała aktualizację systemów iOS 15, iPadOS 15, macOS Monterey i watchOS 8. Dodała do niej funkcję, która chroni użytkowników m.in. przed śledzeniem wskaźnika otwarć przez „niewidzialne piksele” (MPP, czyli Mail Privacy Protection).

Przedstawiona najnowsza wersja systemu iOS wyznacza nowy kierunek w podejściu do prywatności i anonimowości użytkowników. Do tej pory firmy mogły śledzić wskaźniki otwarć za pomocą pikseli, które ładowały się, gdy użytkownicy otwierali wiadomość email. Ta aktualizacja nie tylko uniemożliwia takie działania, ale ukrywa również adresy IP subskrybentów”. – Karolina Macionczyk, Head of Customer Success w Digitree.

Jak to wygląda w praktyce? Systemy Apple’a wstępnie ładują zawartość emaila, w tym również piksele śledzące. Oznacza to, że nawet jeśli użytkownik nie otworzy wiadomości e-mail, raport z kampanii będzie wskazywać, że była otwarta. Niestety, przez takie działanie Apple’a marketerzy nie mogą precyzyjnie analizować danych o swoich użytkownikach. Musisz wziąć to pod uwagę i przemodelować wyznaczanie kluczowych KPI w kampaniach email dla użytkowników Apple’a, których szybko przybywa.

Nadal otrzymamy informację o współczynniku otwarć, ale dla dużej części urządzeń konieczne będzie mierzenie realizacji celu kampanii, np: transakcje e-commerce z wykorzystaniem odpowiednich modeli atrybucji.” – komentuje Karolina Macionczyk.

Personalizacja na maxa – klient w centrum

Mijający rok w kwestii języka komunikacji u wielu brandów skupiał się na idei klientocentryczności. A klientocentryczność właśnie jest silnie związana z personalizacją. Twój odbiorca oczekuje treści, które będą maksymalnie dopasowane do jego zainteresowań i potrzeb.
Komunikaty wysyłane na „oślep”, takie same do wszystkich – ta era w email marketingu przeszła już do historii. Dodatkowo, mail pozbawiony personalizacji może mieć negatywny wpływ na wyniki Twoich kampanii. Mam tutaj na myśli takie zdarzenia jak usuwanie wiadomości bez wcześniejszego otwarcia, rosnący wskaźnik wypisu z listy mailingowej, skategoryzowania wiadomości jako spam – a nawet – zniechęcenie do dalszych zakupów lub innych interakcji z Twoją marką (np. z powodu zbyt dużej ilości wysyłanych wiadomości).
Personalizacja nie jest czymś nowym, każdy o niej pisze i stara się dopasować content do danych, które posiada na temat swoich użytkowników. Skup swoje działania w tym zakresie pod względem:

dopasowania komunikatów i promocji według segmentu odbiorców (szukaj cech wspólnych wśród swoich użytkowników – np. pod względem średniej wartości koszyka, kategorii produktów, wieku, płci, częstotliwości zakupów itp.),

rekomendacji produktów według segmentu – kampanie z porzuconym koszykiem i produktami polecanymi, skutecznie pomogą skłonić użytkownika do powrotu do zakupów,

automatyzacji komunikacji – wiadomości wyzwalanych na podstawie zachowania odwiedzających Twoją stronę – indywidualnie dla każdego użytkownika.

Bezpieczeństwo danych przede wszystkim

Z jednej strony konsumenci chcą otrzymywać spersonalizowane komunikaty, dopasowane do ich zainteresowań. Jednak z drugiej – oczekują jak najwyższego poziomu ochrony swoich danych. Dlatego, umieszczając formularz na stronie dołączaj informację o tym kto będzie przetwarzać dane osobowe i zapewnij, że nie trafią do innych podmiotów. Zbierając więcej danych (np. data urodzenia, numer telefonu) zawsze wskaż powód, dla którego ta informacja jest ci potrzebna. Stosuj zasadę double opt-in, aby mieć pewność, że osoba, która właśnie chce dołączyć do Twojej listy, nie jest botem, a do każdego maila wysłanego do swoich odbiorców zawsze dołączaj opcję rezygnacji z subskrypcji. 

Sztuczna inteligencja w email marketingu

Sztuczna inteligencja puka do drzwi marketerów. Niektórzy zapraszają ją do środka swoich biznesów, inni wciąż zamykają się przed wprowadzeniem AI do swojej strategii. Jakie są ich obawy? Przede wszystkim wygenerowane brakiem wiedzy i spojrzenia na sztuczną inteligencję przez pryzmat korzyści, a nie zagrożenia –  zagrożenia przed zastąpieniem Ciebie jako specjalisty. Do tego pewnie kiedyś dojdzie, ale pamiętajmy, że decyzję o dokonaniu określonej akcji – podejmuje człowiek. AI zatem pełni tutaj rolę optymalizującą Twój czas i monetyzującą zasoby bazodanowe – pomagając skalować Twój biznes.

Dzięki sztucznej inteligencji zapewnisz sobie maksymalną personalizację wysyłanych kampanii mailowych – pozwoli bowiem działać na zbieranych automatycznie danych oraz szybciej i precyzyjniej realizować kolejne kampanie.

Automatyzacja e-mail marketingu

Temat automatyzacji działań email marketingowych pojawił się już kilka lat temu. Dzięki niej Twoja komunikacja jest szybka, odpowiada na potrzeby klienta i dostarcza spójności między Tobą a odbiorcą. Żyjemy w czasach przepełnionych informacjami i treściami różnych formatów, dlatego odbiorca ceni swoją prywatność, szczególnie w skrzynce odbiorczej – nie chce otrzymywać kolejnego maila, który nie niesie za sobą zaspokojenia jego potrzeby.

Kampanie email marketing automation cechują się lepszymi wynikami niż kampanie realizowane ad hoc. Działają na bazie wcześniej określonego scenariusza – użytkownik, wykonując konkretne działanie, aktywuje uruchomienie wysyłki kolejnych wiadomości. Takie wiadomości w ramach email marketing automation są bardziej angażujące, tworząc pozytywne doświadczenia użytkownika z marką. Nie przytłaczają też odbiorcy, ponieważ każda kolejna wiadomość zawiera przydatne informacje. Jak automatyzować swoje kampanie email? Piszemy o tym w artykule Dlaczego automatyzacja marketingu jest ważna?

User generated content – treści generowane przez użytkowników

User generated content – czyli to, co mówią Twoi klienci na temat produktów, usług, z których korzystają. To trend, który jest już z nami jakiś czas, ale z pewnością w 2022 osiągnie swój pełny potencjał. Treść generowana przez użytkownika, to dowolna forma treści, którą tworzy użytkownik końcowy z własnej inicjatywy. Do UGC możemy zaliczyć:

– komentarze na temat Twojego sklepu/produktu/usługi w social mediach, a także posty, video np. z unboxingiem,
– opinie klientów na kartach produktowych w Twoim sklepie internetowym,
– memy, przeróbki reklam, odniesienie do marki np. na coraz bardziej popularnym TikToku, tweety,
– testy produktów lub porównania (w formie video albo na blogach).

Ludzie ufają ludziom! Badania potwierdzają, że UGC sprzyjają konwersji, ponieważ aż 70% konsumentów decyduje się na zakup na podstawie recenzji i ocen innych użytkowników. Dlatego, podczas projektowania wiadomości email staraj się dołączać treści, które udostępniają Twoi klienci. 

Ale, ale…UGC – to także treści generowane przez bota?

Generative Pre-trained Transformer 3 (GPT-3) to autoregresyjny model języka, wykorzystujący głębokie uczenie do tworzenia tekstu podobnego do wytwarzanego przez człowieka.18 listopada laboratorium badawcze OpenAI ogłosiło, że dostęp do modelu GPT-3 został w pełni otwarty dla niezależnych ośrodków badawczych i firm z całego świata. 

Wiele mówi się na temat personalizacji w świecie marketingu. Automaty wskazują już grupę docelową komunikacji, określają najlepiej dopasowany temat wiadomości, sterują czasem wysyłki, czy w końcu dobierają najlepsze dla konsumenta oferty. Niebawem będziemy świadkami ewolucji narzędzi Marketing Automation, które stworzą indywidualne wiadomości w setkach tysięcy wariantów dla pojedynczej kampanii. Wyobraźmy sobie taką personalizację, gdzie każdy odbiorca otrzyma treść wiadomości stworzoną dokładnie w takim stylu, by osiągnąć najlepszy dla nas efekt. Brzmi niewiarygodnie, ale to nasza niedaleka przyszłość.
Karolina Macionczyk

Mail dark mobile friendly jest trendy!

Według Raportu Badania poczty SARE, 35% osób sprawdza pocztę e-mail za pomocą urządzenia mobilnego.

O tym, że wiadomości email powinny być dopasowane do poprawnego wyświetlania na urządzeniach mobilnych – dobrze wiesz. Niestety, nie wszyscy stosują się do tej zasady – upewnij się zatem, czy maile dobrze wyświetlają się na każdym urządzeniu i czy są dopasowane pod dark mode, czyli tryb ciemny w skrzynce odbiorczej. Wielu użytkowników dostrzega korzyści w obsłudze swojej skrzynki email w ciemniejszym środowisku – mogą wtedy korzystać z urządzenia bez efektu „rażenia”. Takie rozwiązanie sprzyja także ochronie środowiska, ponieważ zmniejsza zużycie baterii.  

Postaw na minimalizm i jasny przekaz w swoich wiadomościach

Obserwujemy, że długie newslettery, przeładowane grafikami i treścią odchodzą do lamusa. Współczesny konsument oczekuje od marki autentyczności. Oszczędza swój czas i skupia uwagę na tych treściach, które go zainteresują. Aby utrzymać uwagę użytkownika – masz coraz mniej czasu. Dla milenialsów masz 12 sekund, natomiast dla pokolenia Z – już tylko 8 sekund. Dlatego staraj się nie zagracać emaili grafikami, które spokojnie możesz pominąć i dobrze ustrukturyzować emaila. Skup się na tym, aby wiadomość miała jedno CTA i przejrzyste tło. Wiele marek wraca także do wysyłania maili, które są zwykłym tekstem – być może ten trend rozwinie się w 2022 roku? Testuj i zobacz, jaki typ wiadomości lepiej konwertuje wśród Twoich użytkowników.

Trendy w email marketingu na 2022 rok – podsumowanie

2022 rok na pewno będzie rokiem, w którym email znów urośnie w siłę. Pojawia się wiele zupełnie nowych trendów, ale nie zapominaj o tych, które ciągle obowiązują. Zrób wszystko, aby Twój odbiorca poczuł się w swojej skrzynce mailowej bezpiecznie i buduj atmosferę bezpośredniego kontaktu pomiędzy Twoją marką i nim. Analizuj wyniki kampanii, testuj i optymalizuj.

A w skrócie:

  • Przemodeluj KPI w email marketingu.
  • Zadbaj o spersonalizowane doświadczenie użytkownika.
  • Zapewnij odbiorcę o bezpieczeństwie przetwarzania danych osobowych.
  • Zautomatyzuj swoje kampanie.
  • Otwórz się na sztuczną inteligencję.
  • Wykorzystuj siłę User Generated Content.

 

 

czyszczenie bazy
Poprzedni

Bo Mikołaj patrzy… Świąteczne porządki w bazie adresowej

Następny

SAREsystem + Shoper. Integracja systemów

Shoper integracja
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, jednak brak jej wyrażenia uniemożliwi przesłanie newslettera. Dane przetwarzane będą zgodnie z Polityką prywatności.

Administratorem Danych Osobowych jest DIGITREE GROUP S.A. Pełną informację o przetwarzaniu danych osobowych przez Spółkę znajdziesz tutaj: Zasady przetwarzania danych osobowych przez Spółkę