Spis treści
Pozyskanie danych kontaktowych Klienta to dopiero połowa sukcesu. Kluczem do zwiększenia sprzedaży i rozpoznawalności marki jest właściwe ich wykorzystanie. Jednym z ważniejszych działań w tym obszarze jest automatyzacja marketingu poprzez przygotowanie i wysyłkę wiadomości follow-up.
Czym są wiadomości follow-up?
Najprościej rzecz ujmując follow-up to wiadomości przypominające, skierowane do odbiorców, z którymi udało się już nawiązać kontakt. Program do mailingu wysyła wiadomości do Klientów, którzy skorzystali z oferty, jak i do tych, którzy tego nie zrobili, jednak już się z nią zapoznali. Jest to zatem działanie kontynuacyjne po pozyskaniu leada. Termin ten odnosi się zarówno do mailingu wysyłanego przez smtp, jak i do mobile marketingu, czyli do masowej wysyłki sms. Wiadomości follow-up mają na celu budowanie relacji z Klientem oraz zachęcenie go do skorzystania z oferty.
Automatyzacja marketingu sprawiła, że zadania człowieka związane z wiadomościami follow-up ograniczają się jedynie do konfiguracji ustawień. Natomiast później pozostaje już tylko obserwacja i analiza wyników. Marketer ma do wykonania 2 rzeczy:
- Określenie grup odbiorców
W ten sposób możliwa staje się całkowita automatyzacja marketingu, dzięki przypisaniu poszczególnych cyklów wiadomości do grup. Program do mailingu oraz do sms automatycznie wysyła w odpowiednim czasie konkretne treści do każdej osoby należącej do danej grupy. Ty musisz tylko zastanowić się, jakie grupy warto utworzyć i jakiej treści wiadomości powinni otrzymywać jej członkowie.
- Przygotowanie treści wiadomości
Pamiętaj, aby dostosować treść wiadomości do tego, czy jest to mailing do firm czy też mailing reklamowy dla klientów indywidualnych. Ponadto zwróć uwagę, jaka jest historia relacji marka-klient i do innych czynników istotnych z perspektywy celów kampanii mailingowej i sms-owej.
Automatyzacja marketingu jako sposób na budowanie relacji i zwiększanie sprzedaży
Zautomatyzowany email marketing w krótkim czasie daje wiele korzyści:
- Budujesz trwałą relację – przypominając o marce, zaznajamiasz z nią Klienta. Natomiast nie od dzisiaj wiadomo, że konsumenci najchętniej wybierają produkty marek, które są im dobrze znane. Poprzez odpowiednio przygotowany, zautomatyzowany mailing pozyskujesz często wieloletnich Klientów.
- Oszczędność środków – Zwrócenie uwagi na markę, zaznajomienie z nią odbiorcy, a następnie zachęcenie do sprzedaży to działania, które trzeba podjąć, aby pozyskać nowy lead. Mailing reklamowy, wysyłany automatycznie, to prostszy, tańszy i szybszy sposób na doprowadzenie do kolejnej transakcji sprzedażowej.
- Zwiększenie sprzedaży – Klienci nieustannie mają kontakt z licznymi markami. Dlatego nawet krótki brak kontaktu z którąś z nich powoduje, że o niej zapominają. Jeżeli będziesz im przypominał o marce poprzez mailing i sms marketing, z dużym prawdopodobieństwem skorzystają z oferty.
Kampanie mailingowe i sms marketing follow-up w praktyce
Email marketing i sms marketing w postaci wiadomości follow-up znajduje zastosowanie w zasadzie wśród wszystkich Klientów, z którymi udało się nawiązać jakąkolwiek relację. Przykładowe zastosowania, to m.in.:
- Użytkownik zapisał się do newslettera, jednak od dłuższego czasu zupełnie go ignoruje –możesz ustawić wiadomości follow-up dla tego typu Klientów, które będą zawierać np. przypomnienie o najatrakcyjniejszych pozycjach z oferty.
- Klient skompletował koszyk, jednak nie zrealizował transakcji – po kilku dniach program do mailingu wysyła mu przypomnienie o niedokończonych zakupach, a po 2 tygodniach wiadomość podkreślającą zalety wybranych produktów.
- Klient dokonał zakupu, jednak nigdy więcej tego nie powtórzył – najpierw wysyłany jest mailing z aktualnymi promocjami, a później wiadomości z najpopularniejszymi pozycjami z oferty.
Obraz 1. Przykładowy schemat wysyłki wiadomości follow up. Źródło: materiały SAREsystem