Wszystkie wpisy

Martyna Witosz

Świadomy klient to klient kupujący więcej

Spis treści

Marketing online to nie tylko sprzedaż towarów w sieci, ale również wielostopniowa edukacja, która pozwala e-konsumentom poznać naszą markę, dowiedzieć się więcej na temat naszych usług oraz pokochać nasze produkty jeszcze przed ich zakupem. Edukowanie klientów, informowanie ich o marce i dzielenie się wartościową, specjalistyczną wiedzą nie tylko czyni ich bardziej świadomymi, ale również zwiększa nasze zyski!

Troska o każdy etap podróży zakupowej klienta

Świadomy klient kupuje więcej. Dlaczego? Ponieważ potrzeba bierze się z wiedzy! Ale zacznijmy od początku… Każdy użytkownik w naszym sklepie internetowym buduje swoją własną customer journey.

Zaczyna się ona od pierwszego styku z marką i może obejmować różnorodne etapy, często uzależnione od rodzaju naszego biznesu. Podróż klienta obejmuje wszystkie interakcje z marką, we wszystkich kanałach dotarcia. Istotą jest jego zadowolenie na każdym z tych poziomów. Na satysfakcję wpływa nie tylko jakość obsługi, ale również poziom wiedzy o danej firmie. Dlatego tak ważna jest troska o detale oraz dostarczanie rzetelnych informacji, co przeradza się w chęć skorzystania z naszych usług. 

 

Cykl życia klienta w B2B i B2C

Obraz 1. Cykl życia klienta w B2B i B2C.
Źródło: Materiały szkoleniowe SAREsystem.

Edukujmy konsumenta od pierwszej styczności z marką, dostarczajmy informacji o oglądanych produktach, twórzmy filmiki instruktażowe, proponujmy usługi komplementarne — wszystko to składa się na kompleksową obsługę.

Nie przerywajmy komunikacji z tymi, którzy sfinalizowali transakcję. To dopiero początek! Wspominaliśmy o tym szczegółowo w artykule Buduj relacje dzięki automatyzacji. Edukacja stałych klientów wzmacnia ich lojalność. Nie bez powodu nawet 65% zysków przeciętnego przedsiębiorstwa zapewniają właśnie stali klienci! Oni najlepiej znają nasze produkty, mogą też ocenić obsługę na każdym etapie lejka sprzedażowego. To wszystko razem  sprawia, że zadowolony konsument do nas wraca.

Spersonalizowana edukacja potencjalnych i stałych klientów

Edukacja odbiorców stawia nas w roli eksperta. Dzięki różnorodnym wartościowym treściom umożliwiamy poznanie naszej marki, ale budujemy również autorytet. Wszyscy chętniej radzimy się i kupujemy od ekspertów. Takie postrzeganie naszej marki jest ważne niezależnie od etapu lejka sprzedażowego, na jakim znajduje się nasz konsument. Ale ekspercka wiedza wymaga także dawkowania, czyli… Personalizacji.

Dzięki narzędziom marketing automation bez problemu dopasujemy różnorodne treści edukacyjne do poziomu zaangażowania naszych odbiorców. Personalizacja takiego contentu to klucz do sukcesu! Coś innego mamy bowiem do zaoferowania potencjalnemu klientowi, coś innego tym, którzy są już z nami pewien czas, a jeszcze coś innego stałym i lojalnym klientom. 

Narzędzia marketing automation a edukacja klienta

Edukacja jest oczywiście formą reklamy, ale jest mniej nachalna, odbywa się jakby mimochodem. Nie jest to jednak przeszkodą, by wykorzystać różne narzędzia marketing automation, zautomatyzować nasze działania i dzielić się praktyczną wiedzą z wieloma klientami jednocześnie! Co możemy wykorzystać?

To na pewno kampanie e-mail marketingowe, SMS-y czy web pushe. O ile w mailingu możemy zamieścić pełny edukacyjny content, tak inne kanały mogą służyć za zaproszenie na naszą stronę.

 

Marketing automation pozwala realizować różnorodne cele przedsiębiorstwa: od codziennej komunikacji, poprzez aktywną sprzedaż, aż po obsługę posprzedażową, edukację i budowanie trwałych relacji z klientami.

Lead nurturing cykl schemat
Obraz 2. Schemat lead nurturing
Źródło: materiały szkoleniowe SAREsystem

Kilka sprawdzonych sposobów na edukację klienta w sieci:

  • Dziel się wiedzą.

 

  • Pisz artykuły eksperckie, twórz e-booki, zbieraj informacje w bazie wiedzy. Prowadź bloga i dziel się artykułami w mediach czy prasie.

 

  • Twórz materiały praktyczne do pobrania.

 

  • W zależności od tego, czym się zajmujesz, możesz przygotować dla swoich klientów przydatny pakiet arkuszy kalkulacyjnych, content calendar czy inne przydatne narzędzie, z którego będą korzystać w swojej pracy czy życiu codziennym.

 

  • Nagrywaj filmy.

 

  • Twórz wideo pokazujące praktyczne użycie Twoich produktów. Możesz nagrywać także materiały szkoleniowe, webinary, podcasty czy facebook live’y. To forma komunikacji, która bardzo angażuje obie strony. 

 

  • Pokazuj efekty swojej pracy.

 

  • Zbieraj efekty w obrazowych case study. Nic bardziej nie przekonuje konsumenta niż to, że produkt sprawdził się już u kogoś innego. Chwal się efektami.

 

  • Dostarczaj namacalne korzyści.

 

  • We właściwym momencie proponuj zainteresowanym próbki produktów czy wersje demo swoich usług. Dzięki temu przekonasz wielu niezdecydowanych! Nie zapominaj o stałych klientach. Wykorzystując up-selling oraz cross-selling, rozbudujesz ich standardowe zamówienia oraz przekonasz do korzystania z rozszerzonych pakietów.

 

  • Twórz programy lojalnościowe.

 

  • Dzięki programom lojalnościowym możesz prosić klientów o zostawienie komentarza, dzielenie się opinią z innymi i polecanie marki innym w zamian za realne korzyści. To dodatkowa forma edukacji między klientami, która bardzo wpływa na ich zaangażowanie. Pozwól jeszcze bardziej się polubić!

 

3 sprawdzone sposoby na przeprowadzenie testów mailingu
Poprzedni

3 sprawdzone sposoby na przetestowanie mailingu

Następny

Newsletter — docieraj do klienta poprzez ciekawy content

Zdjęcie główne - newsletter