Spis treści
Zdobywasz nowych klientów, zapraszasz ich do subskrypcji newslettera, komunikujesz się z nimi na co dzień, a konsumenci chętnie powracają i polecają Twój sklep innym… Tak wygląda to w idealnym świecie marketera. Niestety w rzeczywistości zdobywanie nowych leadów, rozbudowa bazy e-mailowej i zachęcanie klientów do powrotu to niekończąca się praca, którą należy monitorować i wciąż udoskonalać, by przynosiła oczekiwane efekty. Na szczęście profesjonalne systemy do e-mail marketingu przejmują większość żmudnych i powtarzalnych zadań, a do Ciebie należy kreowanie sposobów na optymalne wykorzystanie dostępnych narzędzi!
Rozbudowa bazy e-mailowej – podstawy
Pamiętaj, że podczas zapisu do bazy mailingowej, użytkownik zawsze musi wyrazić zgodę na wykorzystanie jego adresu email do celów marketingowych. W przeciwnym razie znajdzie się w bazie nielegalnie! Postaraj się tworzyć bazę targetowaną – czyli dopasowaną do typu odbiorców, którzy będą potencjalnie zainteresowani Twoją ofertą czy stroną. W ten sposób stworzysz mailing profilowany. Niestety jeśli będą to przypadkowe osoby, szansa na odzew jest marna. Kryterium może być rodzaj odbiorców (wysyłanie mailingu do studentów lub rodziców z małymi dziećmi / mailing do firm itp.), a także wiek, płeć, miejsce zamieszkania czy zainteresowania.
Obraz 1. Przykład zastosowania zgód w formularzu zapisu
Źródło: XVI Raport Badania Poczty, SAREsystem
Skuteczne sposoby na rozbudowanie istniejącej bazy mailingowej
Wykorzystaj formularz rejestracyjny
Jeśli prowadzisz sklep, przy zakładaniu konta zazwyczaj konieczne jest podanie adresu email. Jeśli pod spodem umieścisz pole wyboru (zapis do newslettera) z informacją o wykorzystaniu adresu email do celów marketingowych, możesz mieć pewność, że część nowych użytkowników skorzysta z opcji mailingu reklamowego.
Obraz 2. Przykład zastosowania zgód w formularzu rejestracyjnym
Źródło: Rejestracja przy założeniu darmowego konta SAREsystem
Pop-up
Jest to wyskakujące okienko po wejściu na daną stronę internetową. Powinien być w nim zamieszczony zachęcający tekst – np. o rabacie, darmowym ebooku lub innych korzyściach w zamian za zapisanie się do newslettera.
Formularz zapisu do newslettera widoczny na stronie głównej i podstronach
Umieść formularz zapisu dyskretnie, ale w widoczny sposób w wielu miejscach – na stronie głównej i podstronach. Ważne, żeby nie było to dokonane w sposób irytujący i nachalny dla użytkownika.
Obraz. 3. Zapis do newslettera SAREsystem
Źródło: www.sare.pl
Blokowanie treści
Przez niektórych negowana metoda, ale odpowiednio wykorzystana nie ma w sobie nic złego – bazuje na wymianie korzyści! Najpierw następuje udostępnienie części informacji lub części artykułu w formie zachęty. Dalej zamieszczony jest komunikat, że pozostała treść udostępniona zostanie osobom, które podadzą email. Im bardziej wartościowy, wciągający materiał, tym więcej osób zdecyduje, że warto podać adres, aby uzyskać pozostałe informacje.
Korzyści w zamian za zapis do newslettera
Pokaż, że zapis do newslettera się opłaca. Zaoferuj rabat, prezent lub gratis. Takim bonusem może być również dodatkowy ebook lub poradnik do pobrania, zaoferowanie darmowej dostawy, firmowego gadżetu lub darmowej próbki.
Wykorzystaj moment dokonywania transakcji
Jeśli posiadasz sklep internetowy, umieść pole wyboru (zapis do newslettera) przy innych zgodach podczas dokonywania transakcji przez użytkownika. Część z kupujących na pewno skorzysta – w końcu już raz udało Ci się zainteresować ich swoją ofertą.
Działaj w Social Media, promuj konkursy
Zaoferuj wygraną lub bonus za zapisanie się do newslettera i (lub) za polubienie Twojej strony social media. Nie każdy zapis musi wygrywać – możesz zorganizować konkurs, w którym co druga / dziesiąta / dwudziesta osoba coś wygrywa. Wykorzystuj konkursy SMS (jako część mobile marketingu), konkursy „poleć znajomemu” i konkursy zachęcające do zapisania się do bazy. Zdobycie w ten sposób numeru telefonu czy adresu e-mail umożliwi Ci w późniejszym czasie już bezbonusowe automatyczne wysyłanie wiadomości sms i masowego mailingu..
Działaj również poza internetem
Bierz udział w targach i spotkaniach tematycznych. To łatwy sposób pozyskania klientów, którzy w inny sposób raczej nie trafiliby na Twoją stronę. Drukowane materiały i ulotki to nadal potężny atrybut.
Stwórz doskonałe landing page
Lista mailingowa to zaledwie część programu mailingowego. Po masowej wysyłce maili i zdobyciu pierwszego stopnia zainteresowania, potrzebna jest strona docelowa, czyli landing page. Musi być ona stworzona w sposób spersonalizowany w stosunku do potrzeb danego produktu lub oferty. Treść i grafika landing page musi bazować na tym, co klient zobaczył w mailu. Na pierwszym planie powinien być wyraźny przycisk oznaczający zamiar (np. „Kup teraz”).
Rozbudowa bazy e-mailingowej to proces. Nie zatrzymuj się!
Raz, a dobrze – to motto, które w kontekście budowania bazy mailingowej nie do końca się sprawdza. Lepiej „cały czas i dobrze”, bo tworzenie listy adresów potencjalnych klientów jest procesem, nie czynem, i wymaga długoterminowego działania. Dlatego ustalaj sobie cele – stwórz kilka progów z konkretną ilością adresów e-mail, jakie chcesz uzyskać i po przekroczeniu jednego nie zatrzymuj się, a kieruj ku następnemu.
Idź zarówno w ilość, jak i jakość. Stale zbieraj nowe adresy oraz weryfikuj te, którymi już dysponujesz. Bo regularne działania w celu powiększania listy danych potencjalnych i stałych konsumentów są niezbędne do tego, byś notował zyski.