Wszystkie wpisy
dwerner

dwerner

Czas to pieniądz — czyli jak mieć i klientów, i czas z marketing automation

Spis treści

Wraz z rozwojem biznesu e-commerce rosną potrzebne do jego prowadzenia nakłady. Przychodzi moment, kiedy nie jesteśmy w stanie samodzielnie obsłużyć tylu klientów, ilu przynosi nam nasza działalność. Aby nie ograniczać potencjału swojej firmy, to najlepszy czas na rozważenie wprowadzenia marketing automation.

Dzięki automatyzacji procesów sprzedaży jesteśmy w stanie otoczyć właściwą opieką wszystkich, którzy trafią do naszego lejka zakupowego. Przyjrzyjmy się procesom, w jakich wyręczy nas system do marketingu automatycznego. Jakie działania są możliwe dzięki marketing automation?

Tworzenie i rozbudowa bazy danych

Automatyzacja procesów sprzedaży kojarzy się z obsługiwaniem gotowych baz kontaktowych. A co w sytuacji, gdy nasze listy adresowe są jeszcze niewielkie? System pomoże nam zbierać i od samego początku porządkować kontakty. Stworzenie ciekawych formularzy zapisu to pierwszy krok do własnej bazy. Przynosi on podwójną korzyść: pozyskujemy adres mailowy (ew. również numer telefonu) klienta, a on (dzięki wartościowemu contentowi czy voucherom do naszego sklepu) zapoznaje się z marką. Edukacyjne treści czy bony promocyjne sprawią, że konsument wróci do sklepu czy na stronę www, a pozostawiony adres pozwoli nam kontynuować komunikację. Ręczne budowanie bazy byłoby bardzo czasochłonne.

Segmentacja bazy danych

Dzięki marketing automation segmentujemy bazę na podstawie cech demograficznych oraz behawioralnych naszych użytkowników. Integracja z innymi narzędziami pozwala na obsługę wielu powstałych w ten sposób segmentów jednocześnie, a automatyzacja sprawia, że nie tracimy na to wielu żmudnych godzin pracy.

Lead scoring oraz lead nurturing

Nadawanie punktów, grupowanie kontaktów wg podobnych preferencji oraz dostarczanie spersonalizowanych treści nie byłoby możliwe na większą skalę bez automatyzacji. To dzięki śledzeniu użytkowników poznajemy ich zainteresowania oraz historię ruchów na stronie. Przyznawanie punktów za konkretne akcje czy czas przebywania na danej podstronie pozwala realnie ocenić zaangażowanie. Na podstawie jego poziomu system wysyła do wielu kontaktów w tym samym czasie przygotowane przez nas uprzednio, dopasowane do konkretnych poziomów, treści. Dzięki temu nie marnujemy zasobów na niezainteresowanych klientów, natomiast poprzez alerty możemy dać sygnał naszym sprzedawcom w odpowiednim czasie, kiedy nasz lead jest naprawdę gotowy do zakupu.

Dynamiczne kreacje

Zaplanowane, dynamiczne treści oszczędzają czas na dopasowywanie komunikatu do indywidualnego odbiorcy. W ten sposób oszczędzamy także pieniądze, które poświęcilibyśmy na realizację wielu odrębnych linii kreatywnych.

Jak osiągnąć spójną komunikację we wszystkich kanałach

Zgodnie z ideą omnichannel — chcemy zapewnić naszym odbiorcom spójne doświadczenia zakupowe. Jak pisaliśmy w artykule Strategia omnichannel — połącz sprzedaż offline z online — już 70% klientów sklepów korzysta z wielu sposobów komunikacji z marką podczas jednego procesu zakupowego[1].

 

Złota myśl: Aż 70% konsumentów korzysta z wielu kanałów podczas jednego procesu zakupowego, ale tylko 7% przyznaje, że ma do czynienia z ich pełną integracją[1].

 

Jakie kanały powinniśmy mieć na uwadze przy wprowadzaniu integracji? To przede wszystkim email, sms, strona www oraz aplikacje, a w dalszej kolejności social media oraz wszelkie kampanie offline. Dzięki marketing automation możliwa jest obsługa wielokanałowych i bardzo rozbudowanych scenariuszy komunikacji z użytkownikami.

Jak sprawnie wdrożyć marketing automation?

Przed podjęciem decyzji o wdrożeniu marketingu automatycznego szukamy najlepszego dla siebie systemu. Przy wyborze powinniśmy kierować się naszymi potrzebami oraz celami, jakie chcemy osiągnąć przy pomocy zautomatyzowanych narzędzi. Ankietowani, którzy dopiero chcą wprowadzić automatyzacje, kierują się głównie chęcią oddelegowania monotonnych zadań, wdrożenia lepszego targetowania oraz poprawy doświadczeń klientów[2]. Z drugiej strony aż 61% firm z zaimplementowanym systemem przyznaje, że wdrożenie marketing automation było zadaniem trudnym, a 50% uznało za największe wyzwanie złożoność integracji[3]. Trudno się nie zgodzić, że jest to proces wieloetapowy oraz wymagający naszego zaangażowania.

Wprowadzanie automatyzacji opisaliśmy krok po kroku w artykule: Jak wdrożyć platformę marketign automation w Twoim biznesie?

Co zajmuje początkowo najwięcej czasu? To wybór oraz wprowadzenie narzędzi, a następnie tworzenie scenariuszy wysyłek i bardziej złożonych kampanii. Wdrażanie obejmuje także pierwsze testy. Czy więc warto? O to powinniśmy zapytać tych, którzy postawili już na automatyzację procesów sprzedaży! 74% badanych przez firmę Demand Gen Report uznaje oszczędność czasu za największą korzyść wprowadzenia marketing automation[4], 80% wspomniało o wzroście liczby zebranych leadów, a 77% o wyższej konwersji dotychczasowych działań.

Poprzedni

Czym jest cold mailing w email marketingu?

Następny

Zakupy online zależą od wieku kupującego – wnioski z raportu „Klikasz i kupujesz. Preferencje zakupowe Polaków generacji X, Y, Z”

preferencje zakupowe