Jak wdrożyć marketing automation? 5 kroków

Chcesz wdrożyć marketing automation do swojego biznesu, ale nie wiesz od czego zacząć? Implementacja wymaga przygotowania szczegółowej strategii oraz analizy potrzeb naszego biznesu. Jasne określenie celu wprowadzenia platformy marketingu automatycznego, pozwoli konsekwentnie realizować poszczególne etapy prac i co najważniejsze, oceniać ich efekty. Brzmi dosyć skomplikowanie, jednak jest to łatwiejsze, niż Ci się wydaje! Prezentujemy, jak wdrożyć system marketing automation w 5 krokach.

 

Przed wprowadzeniem narzędzi marketingu automatycznego zadbajmy o swoją wizytówkę, czyli pierwsze wrażenie, jakie wywiera na odbiorcach nasza strona internetowa czy profile w social mediach.

Zadbaj o customer experience

Na customer experience naszych klientów składa się wiele czynników. Są to cena, obsługa, kontakt, wizerunek w social mediach, ale też elementy strony internetowej, jej intuicyjność, łatwość wyszukiwania produktów oraz przejrzystość procesów [1]. Jak udoskonalić swoją witrynę, pisaliśmy również w artykule Jak odzyskać porzucone koszyki w sklepie internetowym? 10 sposobów. Przed wdrożeniem marketing automation warto zadbać o odpowiedni układ strony oraz wartościowy content, który będzie przyciągał użytkowników. Zapas nowych treści i pomysłów pozwoli w pełni korzystać z narzędzi marketingu automatycznego. Uaktualnijmy również profile w mediach społecznościowych, by pokazać odbiorcom, że nasza marka tętni życiem!

 

Wyznacz cele wprowadzenia marketingu automatycznego

Każde skuteczne działania rozpoczynają się od określenia celu i czasu na jego realizację. Zadajmy sobie pytanie, co chcemy osiągnąć, wdrażając nowe narzędzia — czego oczekujemy od platformy marketing automation? Jej implementacja powinna pomóc nam, szczególnie zwiększyć liczbę leadów oraz klientów powracających do porzuconych koszyków. Celem jest także zminimalizowanie czasu jednorazowego cyklu zakupowego. Poprzez zwiększanie konwersji — obniżymy koszty naszego marketingu. Możemy wykorzystać narzędzia marketing automation do zminimalizowania liczby bezpowrotnie porzucanych koszyków. Warto wiedzieć, że automatyzacje pośrednio wpływają na zwiększanie zaufania i lojalności w stosunku do naszej marki i to także może być naszym celem.

Spisz obecne procesy oraz planowane kampanie

Po rozpisaniu wszystkich działań szybko okaże się, że większa część naszego digital marketingu może być obsługiwana w sposób automatyczny! Są to na przykład wysyłki pojedynczych maili, ocena gotowości klienta do zakupu, pielęgnowanie naszych kontaktów czy szczegółowa personalizacja, która jest niemożliwa do wykonania bez wsparcia technologii. Przyjrzyjmy się ścieżkom zakupowym naszych klientów. Śledząc je krok po kroku, odkryjemy, które fragmenty warto usprawnić i gdzie wprowadzić optymalizację. Wypiszmy również planowane kampanie oraz kanały ich realizacji. Analiza obecnych oraz przyszłych procesów pokaże nam, jakie funkcjonalności MA najlepiej sprawdzą się w naszym przedsiębiorstwie. 

 

Przykład rekacji graficznej maila - material szkoleniowy SARE

Obraz 1. Kreacja graficzna e-maila dla branży turystycznej.
Źródło: E-book SARE 5 efektywnych scenariuszy marketing automation dla branży turystycznej

Przejdź do działania!

Zawsze najtrudniejsze wydają się początki. W SAREhub wystarczy założyć konto i dodać kod monitorujący SAREweb do strony, na której chcemy obserwować działania użytkowników. Dodatkowe, przydatne kody zostały opisane szczegółowo w bazie wiedzy Pierwsze kroki w SAREhub. W kolejnym etapie przeprowadzamy integracje przy pomocy kodu JavaScript udostępnionego każdemu marketerowi wdrażającemu system SAREhub. Intuicyjność platformy pomoże szybko rozpocząć pierwsze kampanie i rozbudowywać je o kolejne funkcjonalności.

 

kod implementacyjny script

Obraz 1. Skrypt na stronę www. Źródło: SAREweb

Wybieraj i testuj funkcjonalności

Na co pozwala system marketing automation? To skuteczny sposób na prowadzenie złożonego inbound marketingu. Ten zaś zakłada edukowanie klientów i umożliwienie im na samodzielne odczytanie nadawcy komunikatu reklamowego. Inbound marketing realizuje się poprzez długotrwały proces lead nurturingu, czyli przygotowywania konsumenta do świadomego zakupu, wzbogacania jego wiedzy o naszej marce, wartościach i ofercie. To działanie jest równie dla modeli biznesowych, które prowadzą komunikację B2C, jak i w B2B.

 

Wyzwania digital marketingu nie kończą się na pozyskaniu leada. To dopiero początek drogi, by skłonić naszego potencjalnego Klienta do pierwszej transakcji, a następnie by stał się on naszym lojalnym odbiorcą. Marketing automation pozwala nam wpływać na ścieżkę zakupową konsumentów.

Na lead nurturing składają się różnorodne działania. Ich częścią jest zautomatyzowany email marketing – zintegrowany z innymi kanałami dotarcia. Opiekę nad kontaktem skutecznie wspierają web pushe i okienka pop up. Za pomocą tych kampanii, przygotowujemy konsumentów do zakupu, wskazując im produkty rekomendowane czy przypominając o ofercie. Poprawiamy user experience, stosując personalizacje naszej strony www i stosując wartościowy content. Poszczególne funkcjonalności pomagają nam budować spójny obraz marki, kompleksowo troszczyć się o klientów i płynnie przeprowadzać ich przez kolejne etapy zakupowej ścieżki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Chcesz wiedzieć więcej?

Napisz do nas!

Zarekomendujemy Ci właściwe działania

kontakt@sare.pl
» WRóć do BLOGA