Spis treści
Oficjalnie Zillenialsi nie są odrębnym pokoleniem, jednak wprowadzenie tej kategorii pomaga zrozumieć osoby urodzone w ostatniej dekadzie XX wieku, tam gdzie nie przebiega wyraźna linia demarkacyjna między Millenialsami a Zetkami. Zillenialsi nie są pierwszym hybrydowym pokoleniem, wcześniej było pokolenie Jones oraz Xennialsi.
Chociaż potrafimy wskazać na istotne różnice w charakterystyce pokolenia Y i Z, to między starszymi Millenialsami i młodszymi Zetkami zachodzi wiele podobieństw. Wynika to z płynnego przechodzenia jednej generacji w drugą, a daty rozdzielające pokolenia są umowne. W sytuacji, gdy najstarszych i najmłodszych członków pokolenia dzieli 15 lat, to naturalne, że trudno zachować jednorodność nawet w ramach jednej generacji.
Zillenialsi nie byli pierwsi
Płynne przejścia dotyczą wszystkich pokoleń, dlatego Zillenialsi nie są pierwszym pokoleniem hybrydowym. Wcześniej w USA wyróżniono fazę pośrednią między pokoleniem Baby Boomers (1946-1965) a Iksami (1965 – 1978) nazywając ich pokoleniem Jones.
Do pokolenia Jones należą urodzeni w latach 1954-1965, dekady naznaczonej aferą Watergate i kryzysu naftowego, przypisuje się im nieufność wobec władzy czy pesymizm. Niektórzy wskazują, że przedstawicielem tego pokolenia jest urodzony w 1961 r. Barack Obama. Być może dlatego hasłem przewodnim jego pierwszej kampanii prezydenckiej było nadzieja.
Również osoby, które nie identyfikują się w pełni ani z pokoleniem X ani Y doczekały się własnego określenia. To Xennialsi, urodzeni między rokiem 1977 a 1985. Łączy ich wspólne doświadczenie analogowego dzieciństwa i cyfrowej młodości, cynizm Iksów i optymizm Millenialsów. W USA ich wspólnym doświadczeniem jest gra The Oregon Trail, dlatego również jej nazwy używa się od opisu tego mikro pokolenia.
W rozkroku między światami
Zillenialsi nie są oficjalnym pokoleniem, ale wprowadzenie tego mikro grupy umożliwia opis cech, które wymykają się przy podziale na pokolenie Y i Z. Zillenialsi posiadają cechy zarówno Millenialsów jak i Zetek, nie są jednak młodymi Millenialsami lub starszymi Zetkami i nie utożsamiają się w pełni z nimi. Zaliczamy do nich osoby urodzone w latach 1993-1998 (do 2000), które ukończyły szkołę średnią w latach 2012-2016 – według definicji Urban Dictionary.
Zillenialsi nie urodzili się z technologią w ręku jak Zetki, ale też nigdy nie widzieli świata bez internetu jak Millenialsi. To pokolenie, które dorastało w okresie przejścia z epoki analogowej do cyfrowej. Można spotkać się z określeniem, że jeśli symbolem pokoleniowym Millenialsów jest walkman, u Zetek iPod – to Zillennialsi noszą w kieszeni pierwsze odtwarzacze mp3. Albo z definicją, która wyznacza granicę przez posiadania aplikacji Tik Tok, zaś kto jej nie ma jest Millenialsem. W jeszcze innej wersji granica przebiega między tymi, którzy kojarzą aplikację Vine (zamknięta w 2017 r. aplikacja do 6 sekundowych filmów, należąca do Twittera), a użytkownikami Tik Toka.
Gdy rodził się cyfrowy świat
Członkowie Zillenialsów dorastali w czasie narodzin cyfrowego świata, gdy rynek przeżywał dynamiczny wzrost pod względem liczby produktów i usług. Jak wówczas wyglądał? Serwis BuzzFeed zapytał czytelników o wskazanie cech, które najlepiej zrozumieją osoby urodzone między 1994 a 2000 rokiem. Wśród listy 27 wymienionych rzeczy znajdziemy naukę Microsoft Office w szkole, jeden komputer stacjonarny w domu, wdzwaniany internet, korzystanie z taśm VHS, płyt VCR, DVD czy konsoli do gier. Zanim w kieszeniach pojawił się iPod, korzystali z walkmana i odtwarzaczy MP3, używali telefonu z klawiaturą lub klapką. Pamiętają pierwsze filmy wrzucane na YouTube, zakładanie konta na Myspace w podstawówce, jak również dyskietki, mozolne wypalanie płyt CD, a niektórzy nawet dokarmianie cyfrowych zwierzątek Tamagotchi i wspólną zabawę z kolegami na podwórku.
Byli zbyt młodzi, aby pamiętać lub zrozumieć co wydarzyło się 11 września 2001 r., ale pamiętają premierę iPhone’a w 2007 roku i kryzys gospodarczy rok później. Dbają o środowisko, sprawiedliwe płace i uczciwe traktowanie pracowników. Tak jak Millenialsi doceniają bardziej doświadczenie niż status. I tak jak Zetki cenią bezpośredni kontakt z markami.
Wojna pokoleń o przedziałek
Nieoczekiwanie Zillenialsi stali się obserwatorami, a poniekąd również uczestnikami pokoleniowego sporu między Zetkami i Millenialsami.
Medium z którego korzystają najchętniej jest Instagram, zwłaszcza z funkcji Instagram Stories. Millennialsi też korzystają z Instagrama, ale naturalnym środowiskiem jest dla nich jest Youtube. Zetki preferują Snapchat i Tik Toka. W tym ostatnim rozpętali pokoleniowy spór przeciwko Millenialsom, aby powiedzieć jak bardzo są obciachowi i staromodni. Lista zarzutów nie jest długa, ale łatwa do zidentyfikowania: noszą przedziałek na środku, obcisłe dżinsy rurki i bez opamiętania używają emotikonów. Aha, i jeszcze robią sobie selfie z góry.
Zetki wolą przedziałek na środku oraz luźne ubrania czy jeansy z szerokimi nogawkami. Millenialsi nie są dłużni, gdy odpierają atak pytając na Twitterze: kto nosił przedziałek na środku i szerokie jeansy? Pokolenie moich rodziców. Chcecie wyglądać cool, naśladujecie boomersów. Przemyślcie to.
Inny głos dopowiada: Czy to nie tak się ubierali baby boomersi, kiedy byli młodzi? Myślałam, że wszyscy nienawidzą baby boomersów, a teraz chcą wyglądać jak oni? Myślałam, że wszyscy ich nienawidzą, a teraz chcecie wyglądać jak oni? Na dodatek przypominają młodszemu pokoleniu, że traktować serio uwagi od pokolenia, którego przedstawiciele brali udział w idiotycznej modzie jedzenia kapsułek z płynem do prania. Przypomnijmy: w mediach społecznościowych w 2018 r. pojawiła się moda Tide Pod Challange, w której nastolatki wkładają do ust kolorowe kapsułki do prania i chwalą wyczynem na nagraniach wideo.
Jak zauważa przedstawicielka Zillennialsów, jej pokolenie obserwując pokoleniową wymianę ognia siłą rzeczy stało się ironiczne kpiąc zarówno z Millenialsów jak i Zetek. Z jednej strony Zillenialsi czują się krytykowani przez młodszych za wygląd, przez co identyfikują się z Millenialsami, zaś z drugiej jak słuchają rozmów starszych kolegów o konsolach Gameboy lub nieistniejących już serwisach internetowych czują się jak Zetki.
Cechy charakterystyczne Zillenialsów
Czy wiesz, że Zillenialsi są pokoleniem hybrydowym, łączącym cechy Millenialsów i Zetek?
Pamiętaj, aby:
- Zrozumieć, jak ich unikalne doświadczenia wpływają na ich relacje z markami.
- Dostosować komunikację, uwzględniając ich cyfrowe doświadczenia, ale też pamięć o czasach analogowych.
- Docenić ich głębokie zaangażowanie w kwestie społeczne, takie jak ochrona środowiska i inkluzywność.
Jak zrozumieć relacje Zillenialsów z mediami społecznościowymi?
Dla Zillenialsów, media społecznościowe są naturalnym środowiskiem do interakcji. Dlatego:
- Korzystaj z platform, które są im bliskie, takie jak Instagram i TikTok.
- Zrozum, że Social Media mają dla nich wielowymiarowe znaczenie – to narzędzie do komunikacji, zdobywania informacji, ale też rozrywki.
- Zaprojektuj swoją komunikację tak, aby była bardziej interaktywna i angażująca.
Jak docenić zasoby Zillenialsów?
Zillenialsi są pokoleniem zasobnym, zarówno pod względem finansowym, jak i technologicznym.
Ważne jest, aby:
- Pamiętać, że mają dostęp do szerokiego spektrum technologii i korzystają z nich na co dzień.
- Uznać ich potencjał nabywczy i zrozumieć ich unikalne potrzeby konsumenckie.
- Docenić ich zdolność do adaptacji i uczenia się, dzięki której są skłonni do próbowania nowych produktów i usług.
Zapoznaj się z naszą infografiką, która przedstawia najważniejsze cechy Zillenialsów w przejrzystej formie: