Checklista marketera

Możemy je podzielić na kategorie: treść, budowa maila, sposób budowania bazy.


TREŚĆ
Konieczne jest aby zawartość maila ściśle związana była z tematem wiadomości; serwery stale udoskonalają swoje filtry, uczą się, w związku z czym obecność w treści słów „gotówka” albo „kredyt”, a w temacie „Fw.: Cześć jesteś tam?!” zwiększy prawdopodobieństwo zastosowania dodatkowych testów spamowych.
– Powinna być interesująca dla odbiorcy, a odbiorca wyrażając zgodę na otrzymywanie wiadomości droga elektroniczną musi mieć jasny komunikat, jakie informacje będą mu przekazywane. Prosty przykład: zapisując się na newsletter dotyczący mediów społecznościowych, nie mam ochoty czytać o sukcesach producentów mąki na rynkach południowoamerykańskich.
– Wysyłanie wiadomości przez tzw. trzecią stronę musi uwzględniać zainteresowania Odbiorcy, czyli jeśli Odbiorca wyraził zgodę na otrzymywanie wiadomości od producenta ubranek dziecięcych i przekazywanie adresu trzecim stronom, nie oznacza to że wyraził zgodę, żeby producent ubranek zaczął wysyłać informacje o meblach magazynowych, bo udostępnił swoją bazę ich importerowi… jeśli jednak coś takiego się zdarzy, Odbiorca w jasny sposób powinien mieć możliwość wycofania zgody.
BUDOWA MAILA
– Nadawca maila i podpis muszą być jasne i klarowne, tak by nie pojawiło się podejrzenie podszywania pod innego nadawcę (tzw. Phishing). To buduje nie tylko reputację serwera z jakiego są wysyłane wiadomości, ale zaufanie do marki jako takiej.
– Każdy mail powinien zawierać szczegółowe dane dotyczące nadawcy (np. nazwa firmy, dane kontaktowe, dane rejestracyjny np. KRS) lub link prowadzący do strony, gdzie te informacje można znaleźć. Nie ma się czego wstydzić! A może to będzie pierwszy krok w zacieśnianiu relacji z Klientem?
– Nazwa nadawca, logo czy znak handlowy nie mogą być ukryte, muszą być prezentowane jawnie, tak by nie pozostawiać wątpliwości, kto jest nadawcą maila.
– Każda wiadomość powinna zawierać działający link wypisu, tak by Użytkownik mógł się wypisać z danej subskrypcji bez żadnych dodatkowych działań (np. bez konieczności logowania się do sytemu). Lepiej ułatwić Użytkownikowi wypis, niż pozwolić by oznaczył maila jako spam. Liczy się jakość naszej bazy, nie liczba adresów.
– W obrębie maila powinien zostać umieszczony kontakt mailowy, poprzez który Odbiorca mógłby zgłosić skargę na wysyłanie spamu. Do dyspozycji odbiorców Klientów SARE pozostaje adres abuse@sare.pl, z którego zwykle w ciągu 24h w czasie dni roboczych, Użytkownik otrzyma odpowiedź i niezbędną pomoc.
SPOSÓB BUDOWANIA BAZY
– Użytkownik powinien wyrażać zgodę na otrzymywanie wiadomości drogą elektroniczną w sposób świadomy, a nie przypadkowy. Musi wiedzieć, na co wyraża zgodę, co będzie do niego docierać i kto ewentualnie będzie korzystać z tej samej bazy. Sytuacja, że zgadzając się na np. otrzymanie darmowego produktu jednocześnie odbiorca wyraża zgodę na otrzymywanie wiadomości jest niedopuszczalna – zgoda powinna być udzielana oddzielnie. Dodatkowo zgoda nie może być z góry odznaczona na stronie, użytkownik winien to zrobić samodzielnie. Im bardziej świadomy swoich decyzji, tym bardziej będzie zaangażowany w przyszłości.
– Oczywiście SARE rekomenduje stosowanie double opt-in (zgoda z potwierdzeniem). Zdecydowanie nie jest dobrą praktyką kupowanie baz – nigdy nie wiadomo, jak została pozyskana. Stąd już niedaleka droga do kary nawet do 3% przychodu rocznego firmy (na podstawie  art. 172 prawa telekomunikacyjnego, więcej informacji: http://sare.pl/wpis/458-nowe-obostrzenia-w-prawie-telekomunikacyjnym)
– Nie utrudniajmy odbiorcom wypisania się z listy: lepsza mniejsza baza, ale bardziej zainteresowana naszym produktem! Nie tylko w temacie budowy maila, ale i budowania bazy ważny jest temat wstawiania linków wypisów i wprowadzania łatwej procedury wypisu. Pamiętajmy, że zdesperowany użytkownik, zamiast się wypisać, zaznaczy wiadomość jako SPAM. Wówczas reputacja serwera nadawcy spada, czego następstwem są wiadomości wpadające do folderu SPAM na poczcie także u tych, którzy są zainteresowani naszą ofertą.
– Bardzo ważna jest higiena bazy. Istotną zasadą, która ułatwi zarządzanie bazą jest czyszczenie jej z adresów, które 3 razy zwróciły nasze wiadomości. Nawet jeśli przyczyną zwrotu była przepełniona skrzynka możemy mieć względną pewność, że nasz mail i tak zaginie w ogromnej ilości zgromadzonych wiadomości. W obecnych czasach, jeśli ktoś ma zapełnioną skrzynkę (co nie jest takie proste…), istnieje prawdopodobieństwo, że dany adres nie jest już używany systematycznie, tym bardziej więc, nie warto zajmować nim miejsca na swoim koncie w systemie.
To jak zwykle tylko kropla w morzu potrzeb nowoczesnego i rozsądnego email marketingu. Tym bardziej, że jak każda woda – płynie i zmienia się, więc na pewno nie jest to koniec poprawnych nawyków, jakie warto wprowadzić prowadząc emailową komunikację z Klientami.[:]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Chcesz wiedzieć więcej?

Napisz do nas!

Zarekomendujemy Ci właściwe działania

kontakt@sare.pl
» WRóć do BLOGA

Chcę newsletter

Nie przegap nowości, porad, wartościowych e-booków
i interesujących case studies