BLACK FRIDAY

30% zniżki na system
do email marketingu!

promo Zobacz ofertę
Wszystkie wpisy

Klaudia Szostok

Personalizacja w praktyce — co analizować, by być bliżej użytkownika?

personalizacja email marketing

Spis treści

Wraz z rozwojem digital marketingu obserwujemy też rosnący trend personalizacji, szczególnie w komunikacji. Nie zawsze jest ona możliwa, dotyczy to głównie sfery offline. Jednak w świecie Internetu, zbieranie i wykorzystywanie informacji na temat użytkowników jest o wiele prostsze i praktycznie w 100% możliwe, a tworzenie dedykowanych przekazów reklamowych jest na porządku dziennym! Treści szyte na miarę już od kilku lat królują na rynku usług internetowych i e-commerce [1].

Czas czytania: 6 minut

Z artykułu dowiesz się:

1. Czym są dane deklaratywne?

2. Jak personalizacja wpływa na decyzje zakupowe?

3. W jaki sposób automatyzacja pomaga w personalizacji?

Personalizacja na podstawie danych deklaratywnych

Czym są dane deklaratywne? Są to dane, które odbiorca uzupełnia samodzielnie w formularzu zapisu. To jego adres mailowy, ale także imię, zawód czy wiek. Warto znaleźć złoty środek w potyczce między jak najkrótszym formularzem, który nie zniechęci do wypełnienia, a zebraniem garści przydatnych informacji, które z powodzeniem wykorzystamy w dalszych działaniach. Zacznijmy od imienia! Zwracanie się do odbiorcy z jego użyciem to jeden z najstarszych oraz najprostszych rodzajów personalizacji. Jest także niezwykle skuteczny! System do marketing automation bez problemu umieści imię użytkownika w odpowiedniej formie w tytule maila, w jego treści, w SMS-ie czy notyfikacji web push. Możliwość odmiany imienia przez przypadki powoduje, że wygląda to bardzo naturalnie i pozwala zbliżyć się do odbiorcy. Internauci nie mają oporów przed podawaniem swoich imion w formularzach zapisu. Czy możemy poprosić ich o więcej? To zależy od naszych potrzeb, oferty i zróżnicowania grupy docelowej.

Znając imię użytkownika, możemy określić jego płeć i na tej podstawie stosować dalszą personalizację komunikacji. Inaczej będziemy zwracać się do kobiet, inaczej do mężczyzn. Będziemy prezentować im inne produkty oraz inne korzyści. Dużą rolę odgrywa też segmentacja naszej bazy danych. Dzięki niej odpowiednie grupy odbiorców otrzymają we właściwym czasie wiadomości, skierowane właśnie do nich. Prócz tworzenia grup odbiorców o podobnych cechach, możemy wysyłać automatyczne wiadomości do każdego z osobna. Pomoże nam w tym na przykład data urodzenia użytkownika. Jak ją wykorzystać? Dzięki niej możemy nie tylko dostosować content do wieku odbiorców, używać stosownego języka czy różnych rodzajów grafik. Znając datę urodzenia klienta, jesteśmy w stanie przygotować dla niego spersonalizowaną ofertę urodzinową i wysłać ją z odpowiednim wyprzedzeniem. 

 

Obraz 1. Kreacja web push dla sklepu z kosmetykami.

Personalizacja a zachowanie użytkownika

Personalizacja na podstawie danych behawioralnych to nic innego, jak zapisywanie w systemie ruchów użytkownika na naszej stronie internetowej i wykorzystywanie tej wiedzy, by prezentować mu podobne treści lub usługi. Gdy połączymy to z danymi transakcyjnymi, czyli historią zakupową naszego klienta, będziemy w stanie zaplanować kampanie o wysokim stopniu personalizacji. Systemy do marketing automation sprawiają, że nie wymaga te działanie dodatkowej pracy marketera, ponieważ sam uczy się zachowań internautów. Do nas należy wybór narzędzi i ich odpowiednie rozplanowanie. Dynamiczny content pozwala każdemu użytkownikowi zaprezentować dokładnie to, co leży w polu jego zainteresowań. Zmieniające się treści możemy zamieścić w naszej wysyłce mailowej, na stronie www czy w notyfikacjach web push.

Oprócz treści możemy personalizować czas wysyłki mailowej. W jaki sposób? Służy do tego funkcja systemu optymalizator wysyłek, które na podstawie wcześniej odczytywanych wiadomości dopasowuje do odbiorcy czas wysłania maila. Dzięki temu odbiorcy otrzymują nasze wiadomości dokładnie wtedy, kiedy najchętniej je czytają. Przy personalizacji związanej z zachowaniami użytkownika musimy wspomnieć o wszystkich działaniach remarketingowych, na jakie pozwala marketing automation. Różnymi kanałami dotarcia możemy przypomnieć użytkownikowi o oglądanych wcześniej produktach czy rzeczach pozostawionych w koszyku. Nie spoczywajmy na laurach, pójdźmy krok dalej! To doskonała okazja, by wdrożyć do naszego e-marketingu dedykowane kampanie cross-selling i up-selling. Nie tylko podwyższą one wartość naszych koszyków, ale również zwiększą lojalność naszych klientów i poprawią ich doświadczenia zakupowe.

Marketing automation pozwala łączyć automatyzację działań marketingowych oraz wysoką personalizację komunikacji.

Gdzie możemy stosować personalizację?

By tworzyć wartościową komunikację między marką a klientem, musimy dbać o spójność naszych działań. Dlatego warto angażować wiele narzędzi jednocześnie. Personalizacja jako kluczowy trend w komunikacji dla każdej branży powinna towarzyszyć wszystkim naszym działaniom. Troska o to, by komunikaty były jak najlepiej dopasowane do naszych odbiorców, to wyzwanie, które warto podejmować na co dzień. Personalizujmy więc nasze wysyłki mailowe, powiadomienia web push, SMS-y, witrynę internetową, a nawet tradycyjne wysyłki. Pole do popisu dają nam kanały social media wraz ze wszystkimi opcjami szczegółowego targetowania. Tam wyjątkowo sprawnie możemy wykorzystać nie tylko zainteresowania użytkowników, ale także ich lokalizację, stan cywilny czy dane demograficzne.

 

Obraz 2. Przykład wiadomości SMS z personalizacją.
Źródło. Materiał szkoleniowy SARE.

Jakie dane są najważniejsze?

Jak już wspomnieliśmy, w dopasowanym e-marketingu korzystamy z różnorodnych informacji o naszych odbiorcach. Są to dane deklaratywne, behawioralne oraz transakcyjne. Które przynoszą nam najwięcej wiedzy o użytkownikach i pozwalają na najlepsze dopasowanie przekazu? W artykule Jak personalizacja zwiększa sprzedaż pisaliśmy o tym, że wykorzystywanie danych behawioralnych pozwala wznieść się ponad stereotypowe myślenie o grupach docelowych i traktować każdego w sposób bardzo indywidualny. Prawdą jest jednak, że dopiero połączenie wszystkich danych oraz wielu kanałów komunikacji, stanowi gwarancję skutecznej personalizacji.

Chcesz skutecznie personalizować swoją komunikację? Pomożemy! Tylko napisz do nas! 🙂

 

 

Poprzedni

Autoresponder – newsletter bardzo szczególny

Następny

Funkcje systemu SARE — najnowsze aktualizacje, które zwiększą skuteczność Twoich kampanii!

Wyrażenie zgody jest dobrowolne, jednak brak jej wyrażenia uniemożliwi przesłanie newslettera. Dane przetwarzane będą zgodnie z Polityką prywatności.

Administratorem Danych Osobowych jest DIGITREE GROUP S.A. Pełną informację o przetwarzaniu danych osobowych przez Spółkę znajdziesz tutaj: Zasady przetwarzania danych osobowych przez Spółkę