Wszystkie wpisy

Magdalena Niedobecka

Marketing automation – czy warto wdrożyć w e-commerce i dlaczego TAK?

Marketing Automation

Spis treści

Z powodu pandemii wiele biznesów musiało odrobić szybką lekcję z digitalizacji i przenieść swoją sprzedaż do sieci. Z perspektywy upływającego czasu to bardzo dobra decyzja – dziś rynek e-commerce rozwija się bardzo dynamicznie, ponieważ zmieniły się nawyki zakupowe Polaków, którzy coraz chętniej robią zakupy w internecie.

 

Marketing_automation_ecommerce

Źródło: Materiały Digitree Group

 

Z pozoru prosta rzecz – masz produkt, który chcesz sprzedać. Masz stronę internetową, na której chcesz sprzedawać. Teraz tylko potrzebujesz osób, które będą od Ciebie kupować. Niestety, prowadzenie e-commerce wiąże się z niemal nieskończoną ilością zadań – od generowania WARTOŚCIOWYCH leadów, przekształcania ich w klientów, po budowanie zaangażowania w dłuższej perspektywie czasu. Zastanawiasz się zatem czy marketing automation jest potrzebny także w Twoim e-commerce?

Odpowiedz sobie na poniższe pytania:

  • Czy Twój sklep generuje duży ruch? 
  • Czy ilość sprzedaży osiąga założone cele?
  • Czy segmentujesz swoich klientów na podstawie zachowania na stronie?
  • Czy identyfikujesz i monitorujesz swoich użytkowników na stronie?
  • Czy potrafisz zmierzyć udział każdej kampanii marketingowej w przychodach?

 

Jeśli choć raz odpowiedziałeś sobie „NIE” – automatyzacja jest właśnie dla Ciebie. Dziś skupimy się na najistotniejszych korzyściach wdrożenia marketing automation.

Marketing automation panaceum na skalowanie biznesu

Zaskakujące były wyniki Badania wykorzystania poczty elektronicznej, dotyczące automatyzacji marketingu. Okazuje się, że zaledwie 9% firm korzysta z tej technologii.

Systemy do automatyzacji marketingu nie należą do prostych w obsłudze i wiedza na ich temat jest niewystarczająca – być może stąd tak niski odsetek ankietowanych. Jednak coraz więcej firm (prawie 70%) chce wdrożyć to rozwiązanie do swoich działań.

Marketing automation polega na wykorzystaniu specjalnego oprogramowania w celu usprawnienia, przyspieszenia i uproszczenia powtarzalnych procesów marketingowych w wielu różnych kanałach komunikacji z klientem. Zwiększysz tym samym wydajność swojego zespołu ds. marketingu i obsługi klienta. Wykorzystanie systemów do automatyzacji pomoże także skalować Twoją sprzedaż i działania marketingowe, dzięki optymalizacji następujących obszarów:

– e-mail marketingu, 

– zarządzania kampaniami, 

– lead nurturingu (budowania zaangażowania klientów),

– lead scoringu (oceniania potencjalnych klientów),

– zarządzania cyklem życia klienta (lifetime value)

– analizy i raportowania.

Automatyzujesz – oszczędzasz

Kolejny powód, dla którego automatyzacja jest potrzebna? Oto on – oszczędność Twojego czasu (oraz czasu Twoich specjalistów) i pieniędzy. Dzięki automatyzacji codziennych obowiązków związanych z komunikacją marketingową oraz obsługą klienta, możesz zyskać więcej czasu dla swojego zespołu i dla siebie. E-mail to w dalszym ciągu jeden z najbardziej efektywnych kanałów komunikacji z klientem, zwłaszcza w e-commerce. Potwierdziły to wyniki naszego Raportu Badania wykorzystania poczty elektronicznej – niemal 80% specjalistów ds. marketingu wskazało e-maila jako najchętniej wykorzystywany medium. Co możesz automatyzować z poziomu komunikacji e-mail marketingowej? Oto kilka przykładów:

    • używając personalizacji, przywitasz odbiorców po imieniu,
    • wyślesz życzenia urodzinowe, podziękujesz za roczny staż w programie lojalnościowym,
    • przeprowadzisz skuteczną komunikację transakcyjną (po zakupie produktów z Twojego e-sklepu),
    • zarekomendujesz nowości na podstawie historii zakupów, aby polecić produkty dopasowane do zainteresowań klientów,
    • wyślesz zautomatyzowaną komunikację mającą na celu odzyskanie porzuconych koszyków.

Więcej na temat skutecznej komunikacji i automatyzacji e-mail marketingu przeczytasz w artykule Get Dressed for Success – jak ubrać komunikację e-mail marketingową w skuteczne działania?.

Sposób na porzucone koszyki

Musisz mieć świadomość, że duża liczba Twoich klientów może nie dotrzeć do strony z płatnością. Jednak pamiętaj – to zjawisko powszechne i dotyczy wielu e-sklepów. Według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej, tylko co trzeci koszyk zakupowy w e-commerce opłacany jest od razu, a 37% e-klientów wchodzi na stronę sklepu bez zamiaru zakupu.

Spersonalizowane doświadczenia klienta z marką budują dobre relacje z Twoimi odbiorcami. Systemy marketing automation rejestrują ilu klientów dodało produkty do koszyka i nie sfinalizowało transakcji. Następnie wysyłają do tych użytkowników automatyczną wiadomość z przypomnieniem o pozostawionych w koszyku produktach. Okazuje się, że aż 38% konsumentów, po otrzymaniu maila o niedokończonych zakupach, wraca na stronę sklepu i finalizuje transakcję.

Dzięki mailom z dopasowanym contentem, rekomendacjami produktów na bazie zainteresowań i historii zakupów Twoich klientów (zwłaszcza tych obecnych), sprostasz ich rosnącym wymaganiom, co w efekcie zwiększy ich lojalność i poczucie więzi z Twoją marką.

Marketing automation a współczynnik konwersji

Analityka dostępna w systemach marketing automation wskaże, jaka część ruchu w Twoim e-commerce została zamieniona na potencjalnych klientów i jaki odsetek prowadzi do sprzedaży. To ważne z punktu widzenia skuteczności prowadzonych kampanii. Oprogramowanie do automatyzacji da Ci obraz na wskaźnik ROI (ang. Return On Investment). Da także wgląd do tego, jak dobrze radzi sobie Twoja kampania, gdzie możesz obniżyć koszty i na czym dalej się skupiać. Korzystając z automatyzacji, marketerzy są w stanie lepiej kwalifikować i segmentować leady, podnosząc tym samym szanse na sprzedaż.

Podsumowanie

Krótko mówiąc, automatyzacja marketingu pozwoli oszacować skuteczność kampanii marketingowych. Pomoże zobrazować przełożenie działań na wynik sprzedażowy i jeśli owe działania są skutecznie – marketerzy mogą uzyskać większy budżet na kolejne. Ponadto, dzięki systemom do automatyzacji tworzysz maksymalną wartość klienta w ujęciu indywidualnym, zwiększając szansę na dokonanie transakcji w Twoim sklepie. Reagujesz na zachowanie każdego klienta i docierasz do niego ze spersonalizowanym komunikatem. Odciążasz swój zespół w wykonywaniu powtarzalnych zadań, ograniczasz koszty pozyskania nowych leadów i utrzymujesz relacje z obecnymi klientami.

Chcesz dowiedzieć się więcej o automatyzacji oraz o tym, co możemy zrobić dla Twojego biznesu?

Skontaktuj się z nami!

kontakt@sare.pl

sukces w komunikacji marketingowej
Poprzedni

Get dressed for success – jak ubrać komunikację email marketingową w skuteczne działania?

Następny

Open Rate a.k.a. OR – jak zwiększyć wskaźnik otwarć mailingu?

open-rate
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, jednak brak jej wyrażenia uniemożliwi przesłanie newslettera. Dane przetwarzane będą zgodnie z Polityką prywatności.

Administratorem Danych Osobowych jest DIGITREE GROUP S.A. Pełną informację o przetwarzaniu danych osobowych przez Spółkę znajdziesz tutaj: Zasady przetwarzania danych osobowych przez Spółkę