Spis treści
Email marketing to popularny i efektywny kanał komunikacji. Istotą tych działań jest zawsze mailing reklamowy, czyli wiadomość będąca formą marketingu bezpośredniego. Czy to to samo, co newsletter?
Niezupełnie. Ze względu na ciągły rozwój tej dziedziny, wykształciło się kilka rodzajów wiadomości elektronicznych. Każda z nich rządzi się swoimi zasadami.
Wśród form maili wysyłanych do grup naszych odbiorców możemy wyróżnić
• mailing tradycyjny, wysyłany nieregularnie i informujący o bieżących sprawach,
• newsletter, który buduje nasze relacje z klientami oraz
• autorespondery, będące natychmiastową reakcją na konkretne działanie użytkownika.
Każdy z nich spełnia nieco odmienną funkcję.
Obraz 1. Przykład mailingu typu autoresponder.
Newsletter jako mailing szczególny?
To wyjątkowa forma komunikacji mailowej ze względu na kilka kwestii. Po pierwsze – to wygodny i przyjazny sposób na budowanie relacji z klientami. Dlaczego? Użytkownicy czekają na taką wiadomość, ponieważ samodzielnie wyrazili chęć jej otrzymywania. Czego więc oczekują? Liczą, że otrzymają w niej wartościowe treści. Mogą to być informacje branżowe, ciekawostki, porady czy najgorętsze okazje. Dzielenie się wiedzą zbliża nas do użytkowników, a oni dzielą się swoją sympatią z innymi. Newsletter pozwala także na stałą komunikację z klientami. Warunkiem i jego cechą charakterystyczną jest regularność wysyłki. Oczywiście na początku warto przeprowadzić testy, jak wygląda współczynnik otwarć naszych wiadomości, zależnie od pory czy częstotliwości ich otrzymywania. Dzięki temu określimy idealny czas wysyłki mailingu.
Więcej o testach i analizie OR pisaliśmy w artykule „Co warto analizować w email marketingu? — raport z kampanii od a do z”.
Regularność powinna dotyczyć także wizualnej strony wiadomości. Stały wygląd jest bardzo istotny. Użytkownik przyzwyczaja się do jednorodnej komunikacji. Otwierając wiadomość, natychmiast może ją zidentyfikować. Dzięki temu łatwiej odnajduje także stałe elementy i pożądane treści. Przyjazna nawigacja nie narazi nas na irytację klientów, lecz odwrotnie – zaskarbi ich przychylność. Regularne maile, prócz wartościowej treści, powinny zawierać informacje premium. Co to znaczy? To treści niedostępne poza subskrypcją, jak pierwszeństwo w promocjach, e-booki czy unikalne rabaty.
Obraz 2. Przykład mailingu reklamowego. Źródło: Rynek Finansowy.
Czy taki mailing jest mi potrzebny?
Właśnie dlatego, że współcześnie panuje przesyt informacji, konsumenci poszukują czegoś, co kierowane jest specjalnie do nich, czegoś szytego na miarę. Nie chcą nietrafionych wiadomości czy niedopasowanych ofert. Nie mają na to czasu. Wygoda sprawia, że zgłaszają się po otrzymywanie interesujących treści i nie muszą szukać ich już na własną rękę. Dla firmy to wyjątkowa okazja, by być bliżej stałych klientów i z sukcesem pozyskiwać nowych, już zainteresowanych ofertą. Użytkownicy kochają biuletyny elektroniczne i tendencja ta stale rośnie. Zamieszczając na swojej stronie zaproszenie do subskrypcji treści, przekonamy się o tym sami. Powodzenie dalszej komunikacji zależy także od ciekawego formularza zapisu. Skuteczna zachęta i systematyczne budowanie relacji z klientem przenosi się natomiast na zwiększenie sprzedaży i rozwój naszego biznesu.
Obraz 1. Przykład newslettera. Źródło: archiwum SARE.