Spis treści
Dobre wykorzystanie zbliżającego się okresu to gratka dla każdego marketera. Przedsmakiem świątecznej gorączki jest już dzień 6 grudnia. Ale to przygotowania do świąt Bożego Narodzenia są prawdziwą ceremonią zakupów. 85% badanych przez serwis Ceneo.pl deklaruje, że będzie kupować prezenty przez Internet [1]. To wielkie wyzwanie dla e-commerce. Jak wyróżnić się i przyciągnąć najwięcej zainteresowanych? Przedstawiamy kilka świątecznych inspiracji, w jaki sposób wykorzystać do tego email marketing.
Czy e-marketerzy potrafią wykorzystać świąteczny czas?
Firmy prześcigają się w świątecznych ofertach. Jak przekonać użytkownika, kiedy każdy oferuje mu coś dedykowanego? Z pomocą naszemu email marketingowi przychodzą narzędzia marketingu automatycznego. Systemy takie jak SARE ułatwiają szczegółowe zaplanowanie działań na większą skalę. Pamiętajmy, że poszukiwania konsumentów wraz z upływającym do świąt czasem będą coraz bardziej gorączkowe. Musimy więc zadbać o kilka niezmiernie ważnych detali:
1. Szybkie reakcje. Prócz kontaktu przez social media zadbajmy o niezawodne maile transakcyjne i te potwierdzające każdy etap zakupu. W ten sposób zapewnimy klientowi spokój i poczucie bezpieczeństwa.
2. Wygodny sposób płatności i dostawa. Oferowanie dodatkowych form płatności i dostarczenia produktu sprawi, że wyprzedzimy konkurencję w trosce o klienta.
3. Przejrzysta i ciekawa komunikacja.
Czy Polacy świętują w sieci?
Zdecydowanie tak! Nie zmarnujmy tej wyjątkowej okazji. Jedna trzecia Polaków wyda na prezenty 400 zł, część z nas około 200 zł, pozostali nawet powyżej 600 zł. Aż 44% z tego budżetu trafi do sklepów internetowych [3]. Wydatki oraz procent osób deklarujących zakupy w sieci są zbliżone do zeszłego roku, kiedy planowaliśmy wydać na prezenty około 450 zł, a 42% z nas dokonała tego przez Internet [4]. Czego szukamy w sieci? Są to gry, elektronika, dekoracje, kupony rabatowe, wyprzedaże [5], biżuteria, kosmetyki oraz odzież. Coraz częściej szukamy także spersonalizowanych upominków dopasowanych do potrzeb naszych bliskich. Dlatego praktycznie każdy produkt może okazać się idealnym świątecznym prezentem i każdy e-marketer powinien to wykorzystać!
Co może być inspiracją dla naszego email marketingu?
Nasze wysyłki mailowe będą doskonale wspierane działaniami w social mediach. Szczegółowo pisaliśmy o tym w artykule „Email marketing w świecie social media”. Upewnijmy się, czy nasi followersi wiedzą, że mogą zapisać się na newsletter. Przygotujmy kampanię social marketingową, która umożliwi rozpoczęcie subskrypcji bezpośrednio z poziomu Facebooka. Zaplanujmy integrację w obu kierunkach — dodajmy do naszych maili ikonki mediów społecznościowych, by odbiorca mógł łatwiej trafić na odpowiedni profil. Email marketing zawsze łączmy z innymi kanałami. Publikujmy ciekawe treści i zachęcajmy do dzielenia się nimi. W okresie świąt mamy przecież tyle rzeczy do komunikowania!
A czy zainspirował Was kiedyś guerilla marketing? To tzw. marketing partyzancki. Wykorzystuje on niekonwencjonalne techniki promocji dostosowane do miejsc, gdzie znajdziemy naszą grupę docelową. Przykładem są napisy sprayem na murach, vlepki czy oryginalnie pomalowana komunikacja miejska. Guerilla marketing może operować drastycznymi treściami wywołującymi efekt zaskoczenia. Taka promocja może doskonale wpisywać się w nasze dalsze działania email marketingowe i uczynić markę bardziej rozpoznawalną.
Obraz 1. Przykład skutecznego wykorzystania email marketingu na święta. Źródło: SARE.
Jak jeszcze możemy wykorzystać przedświąteczny czas?
Coraz więcej firm kreuje swój wizerunek za pomocą event marketingu. To bardzo złożone pojęcie. Event marketing opiera się na promocji poprzez różnorodne wydarzenia i imprezy, jak konferencje, szkolenia, gry miejskie, maratony, a nawet… Wyzwania podejmowane na Facebooku. Co zyskujemy? To rozgłos medialny, szerokie grono odbiorców, silne oddziaływanie na naszą grupę docelową, a także upowszechnienie wiedzy o firmie i jej produktach. Święta to doskonały czas, by w nasze wysyłki mailowe tchnąć powiew świeżego powietrza i nowych pomysłów. Pamiętajmy, że ten rodzaj marketingu pozostaje jednym z najskuteczniejszych, a w połączeniu z odważną, lecz dobrze zaplanowaną kampanią, może przynieść imponujące wyniki!
Święta, święta i po świętach?
Marketing nigdy nie kończy się na sprzedaży. Nie zapominajmy więc o naszych klientach, gdy nadejdą już te długo wyczekiwane święta. Spersonalizowana wysyłka mailowa umili im ten czas, jeśli znajdą w niej życzenia. A jeszcze przed Nowym Rokiem prześlijmy im unikatowy prezent w postaci wartościowego contentu, z którym będą mogli zapoznać się podczas odpoczynku od czysto sprzedażowej komunikacji. Z pewnością z chęcią zobaczą ludzką twarz swojej ulubionej marki właśnie podczas świąt.