Spis treści
Zwiększone zaangażowanie klientów w zautomatyzowaną komunikację e-mail marketingową to dobra wiadomość dla marketerów. Dziś chcemy Ci zapreznetować swoisty plan działań około email marketingowych akcentując to, czego unikać w prowadzeniu tego typu kampanii i na czym się koncentrować.
Wielogodzinna niedostępność Facebooka 4 października była najpoważniejszą awarią serwisu w 2021 roku. Trudno zlekceważyć jaskrawy przykład tego, co dla marketerów i w globalnej skali oznaczała długa przerwa w kontakcie z klientami. Wniosek? W sytuacji braku kontroli nad zewnętrznymi zasobami, własna baza mailowa to prawdziwy skarb.
Nic dziwnego, że 79 proc. marketerów umieściło e-mail w pierwszej trójce kanałów marketingowych, obok wyszukiwania płatnego i wyszukiwania organicznego. Dla 39 proc. jest on pierwszym i najbardziej zyskownym kanałem komunikacji. Ponad 90 proc. marketerów twierdzi, że e-mail marketing ma kluczowe znaczenie dla ogólnego sukcesu firmy, a 41 proc. uważa, że bardzo istotny. To wzrost odpowiednio o 20 punktów procentowych i 28 punktów procentowych w porównaniu do roku 2019 – wynika z badania 2021 State of Email Report. Ponad 50% ankietowanych z 18. Badania poczty email zamierza zintensyfikować działania email marketingowe w 2022 roku.
Użytkownicy czekają na wiadomości
Zwiększone zainteresowanie budowaniem własnych baz danych obserwujemy we wszystkich segmentach klientów. Zarówno duże organizacje, firmy MŚP czy osoby budujące markę osobistą inwestują dziś w budowę własnych baz klientów. W kategoriach opłacalności email marketing nie ma sobie równych. Jeden zainwestowany dolar przynosi 36 dolarów zwrotu z inwestycji.
Co o zachowaniu użytkowników mówią liczby? 99 proc. użytkowników poczty elektronicznej sprawdza skrzynkę codziennie. Rekordziści nawet 20 razy dziennie. Dla 58 proc. sprawdzenie pocztę jest pierwszą czynnością z samego rana. Dla 74 proc. osób z pokolenia baby boomers (urodzeni 1946-1964), 72 proc. pokolenia X, 64 proc. millenialsów i 60 proc. zetek, e-mail jest najbardziej osobistym kanałem otrzymywania komunikacji od marek. 64 proc. małych firm korzysta z email marketingu, aby dotrzeć do klientów. 78 proc. marketerów zaobserwowało wzrost zaangażowania klientów w komunikację mailową w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
O tym jak polscy użytkownicy postrzegają pocztę e-mail również w komunikacji marketingowej, dowiemy się już wkrótce z wyników 19. Badania wykorzystania poczty elektronicznej przeprowadzonego przez SARE. Biorąc pod uwagę zachowania marketerów i użytkowników oraz rynkowe trendy popatrzmy na to, czego unikać w planowaniu kampanii, a na czym się skupić.
Say hello! Nie zapomnij o powitaniu subskrybentów
Wyobraź sobie ten moment, gdy użytkownik po zapisie na newsletter z tęsknotą wyczekuje jego potwierdzenia. Jeśli zdarzyło Ci się być w podobnej sytuacji osobiście, znasz to uczucie zawodu. Dlatego zaprojektuj starannie e-mail powitalny i pokaż odbiorcy, że jest dla Ciebie ważny. Przygotuj również prezent: zaoferuj zniżkę na pierwsze zakupy, kod promocyjny lub podziel się linkiem do e-booka. To okazja, aby przełamać pierwsze lody, poznać klienta i zebrać o nim więcej informacji. Powitalne wiadomości generują 4 razy więcej otwarć i 5 razy więcej kliknięć (wg badania Dispatch).
Przeprowadzaj testy A/B/X
Nie zgaduj, która wersja kampanii będzie miała większy open rate. Przeprowadź test skuteczności A/B/X. Niech dwie wersje wiadomości różnią się tylko tym elementem, który planujesz przetestować. Okazuje się, że 55 proc. nadawców rzadko lub nigdy nie przeprowadza testu porównawczego. Z tych, którzy to robią, ponad 65 proc. tworzy średnio co najmniej 2 wersje wiadomości email. 16 proc. tworzy co najmniej 4 wersje.
Dziel subskrybentów i rządź bazą danych – email marketing automation
Nie ma dwóch tych samych subskrybentów. Wykorzystaj dane, które zebrałeś do segmentacji odbiorców. Dlatego podziel swoją bazę na różne grupy wg typowych, ale również nieoczywistych klasyfikacji. Prowadząc komunikację email marketingową możesz także zdefiniować cechy użytkownika i dokonać segmentacji bazy, np. na podstawie częstotliwości wysyłania maili, otwarć i kliknięć oraz ich tematyki. Skutecznie temu posłużą tzw. flowcharty – czyli narzędzie do intuicyjnego tworzenia grup odbiorców na podstawie danych z przeprowadzonych kampanii.
Optymalizuj komunikaty pod kątem urządzeń mobilnych
55 proc. ruchu internetowego na świecie przechodzi przez komórki. Ponad połowa wszystkich wyszukiwań odbywa się na urządzeniach mobilnych. Z Google na urządzeniach mobilnych korzystało w Polsce z końcem 2021 r. 78 proc. internautów. Nawet mały ekran smartfona nie wybacza. Dlatego nie możesz dać plamy. Korzystaj z responsywnych szablonów, aby wiadomości otwierały się poprawnie, a font i zdjęcia skalowały do żądanych rozmiarów. Tu z pewnością konieczne są wcześniejsze testy A/B/X.
Wykorzystaj w pełni możliwości marketing automation
79 proc. marketerów korzysta z automatyzacji. 59 proc. zamierza rozszerzyć automatyzację w 2021 roku. Widać wzrost wykorzystania narzędzi marketing automation. Stwórz reguły, które automatyzują komunikację w oparciu o podjęte przez niego działania. Perspektywiczna sprzedaż to budowanie długofalowej relacji. Porzucony koszyk może zdarzyć się każdemu. Możesz o nim przypomnieć na 100 sposobów, odwołując się także do humoru. Marketing automation wykorzystując algorytmy sztucznej inteligencji analizuje historię zakupów i wspiera Cię w tworzeniu rekomendacji. Twórz przyjazne konkretne treści. Odbiorca zawsze ma za mało czasu, a o jego uwagę walczy również Twoja konkurencja. Poza wszystkim zbieraj dane i mierz aktywność klienta, analizuje dane, aby stworzyć pełniejszy profil klienta.
Projektuj czytelne wiadomości i przykuwające uwagę tytuły
Potraktuj tę wskazówkę jako zasadę ogólną, ale z szczególnym zastosowaniem do wiadomości, które są odbierane na komórkach. Gdy informacje są szybko skanowane, a na komórce przewijane kciukiem, o decyzji co użytkownik zrobi z mailem decydują sekundy. Zaplanuj ułożenie treści. Jeśli jest dłuższa, nie zapominaj o elementach graficznych. Pamiętaj o tytułach wiadomości. Krótko, rzeczowo, ale jednocześnie zaczepnie i zaskakująco. Wiemy, że to trudne. Ale dobre tytuły w email marketingu są wszystkim. I nie przesadzaj z liczbą CTA. Odbiorca nie powinien się zastanawiać, gdzie kliknąć.
Personalizuj. Personalizuj. I jeszcze raz personalizuj
Nie spamuj. Nie wysyłaj wiadomości, jeśli nie masz powodu. 75 proc. konsumentów źle postrzega markę, gdy wysyła za dużo e-maili. Efekt? Twoje wiadomości nie tylko zapychają skrzynkę i wywołują irytację, ale mogą wpłynąć na dalsze relacje z klientem. Ten zaś oczekuje, że do jego skrzynki trafi dobrze skrojona do jego preferencji wiadomość. Jak skutecznie personalizować? Przeczytaj więcej w naszym wpisie. Dodatkowo, wykorzystując możliwości marketing automation nie tylko odpowiesz na jego oczekiwania, ale pozytywnie zaskoczysz. Pamiętaj, że dziś personalizacja jest kluczowa dla strategii biznesowej – klienci po prostu oczekują bardziej spersonalizowanego przekazu od marketerów, aby nawiązać bliższą relację z marką.
Uczyń doświadczenie użytkownika priorytetem
Podsumowując. Na każdym etapie zadbaj o stworzenie przyjaznego doświadczenia użytkownika. Wejdź w buty odbiorcy i myśl o jego potrzebach. Pamiętaj również, że twoje wiadomości, ich styl i charakter są jednym z ważnych punktów styku z marką. Myśl świadomie o treściach jakie przekazujesz i jak budujesz relacje. Doświadczenie pandemii jeszcze mocniej pokazało, że klienci cenią firmy, które otwarcie mówią o swoich wartościach, dbają o pracowników, środowisko i wykazują się autentyczną empatią. W natłoku ciekawych ofert i promocji nie zapomnij również o tym komunikacie.
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat skutecznych kampanii email? Śmiało, skontaktuj się z nami!
Umów się na spotkanie