Wszystkie wpisy

Martyna Witosz

Double opt-in czy single opt-in — co wybrać?

Spis treści

Od dobrych kilku już lat w e-mail marketingu toczy się niekończąca dyskusja: double opt-in czy single opt-in. Oba sposoby wykorzystywane w procesie akceptacji subskrypcji mają swoje wady i zalety. Wszystko jednak zależy od Ciebie, który z nich wybierzesz. Czym jest double opt-in i kiedy najlepiej skorzystać z podwójnej zgody — podpowiadamy!

Co to jest double opt-in?

Double opt-in (DOI) to metoda podwójnego potwierdzenia subskrypcji do Twojej bazy e-mail. Załóżmy, że użytkownik znajduje się na Twojej stronie internetowej i chce zapisać się na newsletter, pobrać e-booka lub założyć konto. Po wypełnieniu formularza, na adres e-mail użytkownika jest wysyłana wiadomość zawierająca link, w który należy kliknąć, aby potwierdzić subskrypcję. Dopiero wtedy użytkownik jest oficjalnie dodany do Twojej listy kontaktów. 

Double opt-in korzyści wdrożenia

Decydując się na wdrożenie metody double opt-in:

  1. Zmniejszysz prawdopodobieństwo wysyłania spamu. Podwójna weryfikacja użytkownika uniemożliwia botom zapisanie się do Twojej bazy. Dzięki temu unikniesz pułapek spamowych i zwiększysz swoją reputację nadawcy.
  2. W Twojej bazie adresowej znajdą się wyłącznie odbiorcy, którzy chcą otrzymywać od Ciebie wiadomości e-mail. Zatem wskaźnik Open Rate wysyłanych przez Ciebie e-maili wzrośnie, a co za tym idzie wpłynie to również pozytywnie na wskaźnik dostarczalności wiadomości.
  3. Nie musisz przejmować się kwestiami prawnymi — double opt-in jest zgodny z wymaganiami RODO.
  4. Zminimalizujesz liczbę twardych odrzuceń (zwroty, których główny powód niedostarczenia e-maila do odbiorcy jest stały, np. adres e-mail nie istnieje).
  5. Automatycznie eliminujesz mało aktywnych użytkowników. Osoba, która jest zbyt leniwa, aby kliknąć w e-maila z potwierdzeniem subskrypcji, prawdopodobnie nie zareaguje na Twoją komunikację w przyszłości.

Jak przygotować e-maila potwierdzającego subskrypcję?

Pamiętasz, jak pojawiłeś się pierwszy dzień w nowej pracy? Pewnie chciałeś zrobić jak najlepsze wrażenie. Podobne uczucie towarzyszyło Ci przy poznaniu znajomych i rodziny swojej drugiej połówki. Tak samo jest w e-mail marketingu. Na początku budowania relacji marka-klient, możesz czuć lekkie zdenerwowanie. Jeśli już na starcie popełnisz błąd, to późniejsze przekonanie odbiorcy do czegokolwiek będzie prawdziwym wyzwaniem. Wiadomość z potwierdzeniem subskrypcji to pewnie pierwszy e-mail, jaki od Ciebie dostaną. Warto więc pokazać się z jak najlepszej strony.

  • Jasno i czytelnie poinformuj użytkownika, że po wypełnieniu formularza, musi potwierdzić swój adres e-mail, aby otrzymywać wiadomości marketingowe i handlowe.
  • Przypomnij użytkownikowi w temacie wiadomości o potwierdzeniu adresu e-mail, dzięki temu nie pominie tego e-maila
  • Zamieść wyraźny przycisk call to action, za pośrednictwem którego użytkownik potwierdzi subskrypcję.
  • Stwórz prostą, niedługą, lecz angażującą treść. Pokaż, co zyska odbiorca, zapisując się do newslettera: wysoki rabat, informacje o najnowszych wydarzeniach, a może dedykowane oferty dla subskrybentów?
  • Umieść logotyp w wiadomości, aby odbiorca od razu rozpoznał Cię jako nadawcę.
  • Nie zapomnij dodać w stopce informacji o przetwarzaniu danych osobowych. Możesz umieścić tam również link do polityki prywatności.

Oprócz wiadomości potwierdzającej subskrypcję zastanów się także nad stroną z podziękowaniem za zapis do bazy. Thank you page powinna wyświetlać się za każdym razem, gdy ktoś przejdzie cały proces rejestracji i potwierdzi to w mailu. Zwykle to dołączone do wiadomości CTA — przenosi użytkownika do strony z podziękowaniem.

Co to jest single opt-in?

Single opt-in to jednostopniowa metoda zapisania się do newslettera (np. użytkownik odwiedza Twoją stronę i zapisuje się za pomocą formularza czy okienka pop-up). Odwiedzający wypełnia wymagane dane — najczęściej jest to imię, adres email i automatycznie trafia od razu do Twojej bazy odbiorców. 

Single vs. double opt-in

SZYBKOŚĆ

Pod względem szybkości rozbudowania listy mailingowej o wiele lepiej sprawdzi się metoda single opt-in. Bardzo często ten dodatkowy krok zniechęca mniej zdeterminowane osoby do zapisu. Jeżeli więc dopiero rozkręcasz swoją listę mailingową i zależy Ci na zdobyciu możliwie jak największego grona kontaktów, to metoda z pojedynczym potwierdzeniem jest w tym przypadku lepsza. 

JAKOŚĆ

Tutaj double opt-in zdecydowanie wygrywa. Dlaczego? Wymagając potwierdzenia zapisu, masz pewność, że na listę trafią osoby, którym zależy na subskrypcji. Nie uzupełnili formularza kontaktowego przez przypadek, tylko naprawdę są zainteresowani komunikacją z Tobą. Lista więc może będzie krótsza, ale za to lepszej jakości. Dowodzi temu case study Warrior Forum. Wynika z niego, że nawet do 20% adresów e-mail pozyskanych za pomocą metody single opt-in może być bezwartościowa. Istnieje ogromne prawdopodobieństwo, że część osób zrobiła literówkę w swoim e-mailu, wpisało fałszywy adres e-mail lub to działania botów. 

KOMFORT UŻYTKOWNIKA

Wygoda użytkownika — tutaj znowu przewagę ma metoda single opt-in. Dzięki temu potencjalny odbiorca, aby zapisać się na newsletter, musi wyrazić zgodę tylko raz — podając swój email. Im dłuższy proces zapisu, tym więcej pracy po stronie użytkownika, a to nie zawsze wpływa pozytywnie na jego costumer journey.

BEZPIECZEŃSTWO

Podwójna opcja potwierdzenia zapisu jest bezpieczniejsza dla użytkownika niż single opt-in. Użytkownik ma wtedy pewność, że nikt nie podszyje się pod niego w żadnym formularzu i z automatu jego adres nie wpadnie do bazy kontaktów firmy, o której nawet nie miał wcześniej pojęcia.

Double opt-in w SARE

Dalej nie wiesz, co wybrać? W SARE użytkownik może sam zadecydować, która metoda zapisu do bazy adresowej jest dla niego korzystniejsza – single opt in lub double opt in. W tej potyczce nie ma wyraźnego zwycięzcy. Musisz trochę poeksperymentować, aby sprawdzić, co lepiej u Ciebie zadziała.

Na początku zacznij od pojedynczej zgody na miesiąc i obserwuj takie wskaźniki, jak:

  • Ilość subskrybentów 
  • Współczynnik otwarć — OR
  • Współczynnik kliknięć
  • Konwersję

W kolejnym miesiącu przetestuj DOI i zrób to samo. Jeśli liczba nowych subskrybentów nie spadnie, to warto pozostać przy podwójnej akceptacji (Ci użytkownicy będą mieli większą średnią wartość!). Natomiast, w momencie, gdy zauważysz znaczny spadek nowych obserwatorów, skorzystaj z pojedynczego wyboru, aby rozwinąć swoją bazę adresową.

  • Jeśli nie możesz sobie pozwolić na utratę potencjalnych, krótkoterminowych klientów — pojedyncza zgoda będzie najlepszym rozwiązaniem.
  • Jeśli zmagasz się z wysokim odsetkiem twardych zwrotów — podwójne zapisy pomogą Ci zmniejszyć tę liczbę.

Ponadto, jako użytkownik systemu SARE możesz nie tylko tworzyć formularze na swojej stronie www czy zarządzać bazą adresową — zachęcamy Cię do wykorzystania wszystkich możliwości, które oferują e-mail marketing oraz marketing automation.

Potrzebujesz więcej informacji na temat potwierdzenia subskrypcji w modelu double opt-in?
Skontaktuj się z nami: kontakt@sare.pl

wskaźniki CAC i LTV
Poprzedni

Wskaźniki CAC i LTV — dlaczego warto je analizować?

Następny

Channel Scoring – 8 korzyści dla Twojego e-biznesu

Scoring Channel SARE