Spis treści
Codziennie skrzynki pocztowe 98% ankietowanych zapychane są przez niechciane wiadomości. Na ich usuwanie 30% z nich przeznacza ponad 13 godzin rocznie!
„Nie do zniesienia” – tak uciążliwość spamu ocenia aż 24% ankietowanych. Jak definiują oni spam? Większość (81%) uważa, że są to wiadomości, których nie chcą otrzymywać oraz niezamówione informacje handlowe (71%).
Jak zauważają autorzy raportu: „Wyniki badania wskazują na dużą świadomość pojęcia spamu, nie mniej jednak pewien niepokój budzi fakt, że rośnie liczba osób, które za spam uważają legalnie prowadzone działania e-mail marketingowe.”
Choć deklarowana uciążliwość spamu jest duża, 33% ankietowanych nie widzi potrzeby zgłaszania spamu do administratora poczty, ale już 67% osób chciałoby korzystać z przycisku zgłaszającego spam do właściwych instytucji, gdyby administrator skrzynki pocztowej wprowadził taką opcję.
Parę słów o adresie abuse@(dowolna domena)
Tylko 21% ankietowanych wie, że adres abuse@(dowolna domena), służy do zgłaszania administratorowi danej domeny wszelkich naruszeń, również tych związanych ze spamem. Natomiast w grupie ankietowanych korzystającej z tego adresu aż 45% uważa go za skuteczną metodę.
Zdaniem autorów badania: „Niestety niektórzy administratorzy sieci komputerowych w dalszym ciągu nie przywiązują wagi do naruszeń zgłaszanych przez użytkowników i zasad przestrzegania Netykiety, czyli prawa zwyczajowego obowiązującego w Internecie.”
Coraz więcej kont pocztowych
Jak wynika z badania, największą grupę stanowią osoby mające dwa konta pocztowe (27%), ale niewiele mniej osób (22%) ma ich 5 lub więcej. Z czego może to wynikać? Wiele osób mających skrzynki prywatne albo służbowe, zakłada dodatkowo konta służące do zapisywania się do newsletterów czy rejestracji na portalach.
Usługa pocztowa Gmail jest niekwestionowanym liderem – korzysta z niej aż 76% respondentów. Zdecydowanie niższe wyniki osiągają następni w kolejności: Onet.pl i Wp.pl (po 30%) oraz O2.pl (26%).
O badaniu
Badanie przeprowadziła Fundacja Rozwoju i Ochrony Komunikacji Elektronicznej FORCE. Partnerami tegorocznego raportu są: SARE, INIS, Salelifter, mrTarget, Online Marketing, Marketer+, interaktywnie.com, SprawnyMarketing.pl oraz rybnik.com.pl
Pełna treść badania dostępna jest na stronie: force.org.pl/materialy/