Spis treści
Tymczasem w e-commerce efektywność kosztowa jest szczególnie istotna, dlatego warto podążać za trendami i wykorzystywać coraz to nowsze możliwości oferowane przez systemy do e-mail marketingu. Aby wskazać właściwą drogę, krótko opiszę najważniejsze trendy:
1. Budowa własnych baz
Stara prawda mówi, że łatwiej (czytaj taniej) jest sprzedać coś swojemu klientowi niż osobie obcej. W myśl tej zasady rośnie znaczenie budowania i wykorzystywania baz własnych. Dzięki łączeniu danych z wielu wykorzystywanych systemów otrzymujemy potężną dawkę wiedzy o kliencie, którą możemy wykorzystywać w procesie sprzedażowym. Na tym tle wiedza o rekordach z zakupionych baz zewnętrznych wypada blado.
2. Wielokanałowość
Internauci coraz powszechniej do czytania maili wykorzystują smartfony. Rośnie grono osób, dla których pierwszą czynnością po przebudzeniu staje się sprawdzenie poczty e-mail – jednak nie w komputerze tylko przez telefon. Korzystanie z internetu przez telefon staje się standardem, a nie kaprysem. To wszystko zamazuje wyraźną kiedyś granicę pomiędzy komunikacją mailową a telefoniczną. Dodatkowo wciąż rośnie znaczenie komunikacji poprzez social media, a do uzupełnienia komunikacji wykorzystać można również „tradycyjny” display. System mailingowy staje się najlepszym miejscem do zintegrowania wszystkich tych kanałów. W efekcie z poziomu systemu mailingowego po utworzeniu komunikatu decydujemy jakim kanałem chcemy dotrzeć z tą informacją do konkretnego użytkownika. W ten sposób możemy budować jeden proces sprzedażowy rozpoczynający się e-mailem, kontynuowany SMS’em, a zakończony w CallCenter. Kolejność kanałów w procesie może być oczywiście różna, ale kluczem jest połączenie w jednym miejscu.
3. Projektowanie responsywne
Biorąc pod uwagę wielokanałowość, kluczowe przy mailu staje się sprostanie, aby nasz komunikat wyświetlił się poprawnie bez względu na urządzenie w jakim jest odbierany. Błędne wyświetlenie to niemal pewność, że transakcja nie dojdzie do skutku. Dlatego obecnie obok rozwijającego się od lat trendu projektowania responsywnego serwisów, coraz głośniej mówi się o mailach responsywnych i takie maile są już tworzone, a wkrótce powinny stać się standardem.
4. Integrowanie danych z platformami e-commerce
Prawdziwym krwiobiegiem dla e-sklepu są dane transakcyjne. Informacje zebrane przez platformę e-commerce, takie jak historia zakupów, zawartość koszyka, porzucone koszyki dają najlepsze możliwości generowania dodatkowej sprzedaży. Jednak trzeba umieć je odpowiednio wykorzystać. W tym celu pomocny również staje się system mailingowy. Jednak aby uruchomić takie działania na szeroką skalę i prowadzić je efektywnie konieczne staje się jak najgłębsze integrowanie platformy e-commerce z systemem mailingowym. Lepszego argumentu dla e-commerce niż zwiększanie sprzedaży nie ma, dlatego trend integrowania tych systemów już się toczy i obejmuje coraz więcej e-biznesów.
5. Pogłębiona analityka i Marketing Automation
Kiedyś statystyka wysyłki maili sprowadzała się do prezentacji 3 kategorii danych: dostarczalność maila, otwieralność maila i klikalność w mailu. Ten stan już dawno odszedł w zapomnienie. Obecnie analityka związana z wysyłką obejmuje też cały ciąg zachowań w e-sklepie po otrzymaniu maila. Świadomie używając tych danych można coraz bardziej dostosowywać komunikację do konkretnego użytkownika. W ten sposób tworzone są scenariusze działań dla konkretnych typów klientów, wykorzystujące całą gamę dostępnych kanałów komunikacji. Skutkiem działań ma być sprzedaż i to nie koniecznie tylko jednego produktu. Systemy do email marketingu umożliwiają budowanie i automatyzowanie takich procesów, a e-commerce powinien być jednym z głównych ich beneficjentów.
Autor artykułu: Jarek Królikowski – Marketing Manager SARE SA.[:]