Wszystkie wpisy

Klaudia Szostok

Porzucone koszyki – podnoś współczynnik konwersji

piramida z porzuconych koszyków

Spis treści

Czym jest współczynnik konwersji, gdy analizujemy go pod kątem porzuconych koszyków w e-commerce? Śpieszymy z odpowiedzią. Jest to odsetek sfinalizowanych transakcji wśród wszystkich rozpoczętych procesów zakupowych w naszym e-sklepie. Ratowanie porzuconych koszyków to jeden ze sposobów na optymalizację tego współczynnika. Jak podnieść sprzedaż i tym samym zwiększyć konwersję w swoim sklepie? Zapraszamy do artykułu.

Czas czytania: 6 minut

Z artykułu dowiesz się:

Skąd biorą się porzucone koszyki?

Jak marketing automation wpływa na współczynnik konwersji?

W jaki sposób odzyskać porzucone koszyki?

Skąd się biorą porzucone koszyki?

Na samym początku musimy odpowiedzieć na pytanie, jakie są  powody przerywania zakupów przez e-konsumentów. Jest ich dosyć sporo, jednak skupiliśmy się na tych najistotniejszych czynnikach. Porzucony koszyk może być efektem lepszych warunków płatności czy dostawy u konkurencji, atrakcyjniejszej oferty naszej konkurencji, ale także błędów, które cyklicznie pojawiają się na naszej stronie czy po prostu od przypadkowych okoliczności. Szerzej na ten temat pisaliśmy w artykule Porzucone koszyki = zmarnowana szansa? Dlatego pierwszym krokiem do podniesienia konwersji jest zawsze przyjrzenie się i poprawienie naszej oferty, zadbanie o różnorodność form dostawy oraz zaufany proces płatności. Kolejnym krokiem jest optymalizacja sklepu internetowego oraz samej witryny www. Warto rozważyć konsultacje ze specjalistą od user experience, ale także samemu sprawdzające funkcjonalności strony czy poprosić znajomych o “przeklikanie” konkretnych podstron. Trzecim etapem działań, mających na celu podniesienie konwersji, jest wprowadzenie do naszej działalności e-commerce systemu do marketing automation.

Jak podnosić współczynnik konwersji z marketing automation?

Integrując swój sklep internetowy z SAREsystem zwiększamy możliwości monitorowania zachowań klientów na naszej stronie e-commerce. Śledząc ich ruchy, możemy dokładnie przeanalizować, co jest powodem porzuconego koszyka, który z etapów stanowi problem. Dzięki temu możemy także zaplanować serię działań zmierzających do odzyskania takiego klienta i zachęcenia go, by sfinalizował rozpoczęty proces zakupowy.

 

Średni wskaźnik porzuconych koszyków w sklepach internetowych wynosi 66% [1]. Oznacza to, że aż 2/3 konsumentów nie kończy procesu zakupowego, tym samym odzyskując ich zainteresowanie możemy zwiększyć nasz współczynnik konwersji – zwiększyć sprzedaż.

Co robić, by zachęcić klienta do powrotu? Jakie narzędzia marketingu automatycznego wykorzystać, by osiągnąć najlepsze wyniki? Wszystko to zależy od specyfiki naszego biznesu, branży oraz grupy docelowej. Warto testować i łączyć różnorodne funkcjonalności oraz kanały dotarcia. Jakie są to kanały? Na finalną konwersję użytkowników, którzy porzucili swój koszyk zakupowy, silnie wpływa reklama remarketingowa typu display w różnych miejscach w sieci, również w mediach społecznościowych. Konsumentom wyświetlają się porzucone produkty lub podobne, które przypominają o ostatniej wizycie na naszej witrynie. W taki sam sposób możemy użyć e-mail marketingu z dynamicznymi treściami. Mail remarketingowy wysyłany jest po ustalonym wcześniej czasie od porzucenia koszyka zakupowego. By dowiedzieć się więcej, możemy powrócić do artykułu Jak ratować porzucone koszyki? – przykładowy e-mail dla e-commerce.

Warto wykorzystać również kanał web push, jeśli mamy już sporą bazę uzyskanych zgód. Automatyzacja marketingu wspiera efektywną segmentację naszej grupy kontaktów, dzięki czemu wysyłane komunikaty są wysoce spersonalizowane. Przykładowo: do jednej grupy możemy wysłać voucher na darmową dostawę, a dla innej możemy prowadzić dalszy lead nurturing poprzez wyświetlanie produktów komplementarnych czy materiałów edukacyjnych. Pewnie zastanawiasz się w jaki sposób odpowiednio przeprowadzić dobór grup docelowych, podpowiadamy. Pozwala na to lead scoring, który przydziela punkty internautom za konkretne akcje na stronie, następnie na ich podstawie system do marketing automation dodaje ich do określonego segmentu. Dzięki temu do każdej grupy kierowane są inne, spersonalizowane komunikaty.

 

przykładowa kreacja web-pusha dla branży turystycznej, z wykorzystaniem CTA

Obraz 1. Przykład kreacji graficznej web push dla branży turystycznej. Źródło: Materiał szkoleniowy SAREsystem.

Czy możemy odzyskać wszystkie porzucone koszyki?

Nie uratujemy każdego porzuconego koszyka zakupowego. Wynika to z faktu, że nie każdy potencjalny klient jest gotowy do zakupu. Pewna część użytkowników trafia do naszego sklepu przypadkiem lub dopiero „rozgląda się” za rozwiązaniem dla siebie. Natomiast kolejna z osób nie będzie należała do naszej grupy docelowej i nasza oferta po prostu nie będzie odpowiada na jej potrzeby. Inni nie wrócą od razu, ale sfinalizują swoją transakcję po pewnym, nieokreślonym czasie. Nie możemy traktować porzuconych koszyków jako naszej sprzedażowej porażki. Warto dostrzec w nich szansę na zwiększenie konwersji w naszym sklepie internetowym i właśnie to stawiać sobie za cel!

Poprzedni

Jak nie tworzyć CTA? 7 grzechów głównych

Następny

Wysyłka mailingu — 7 praktycznych przykładów

Wyrażenie zgody jest dobrowolne, jednak brak jej wyrażenia uniemożliwi przesłanie newslettera. Dane przetwarzane będą zgodnie z Polityką prywatności.

Administratorem Danych Osobowych jest DIGITREE GROUP S.A. Pełną informację o przetwarzaniu danych osobowych przez Spółkę znajdziesz tutaj: Zasady przetwarzania danych osobowych przez Spółkę