Spis treści
Sprzedaż internetowa rośnie w siłę. E-commerce w Polsce zawdzięcza swoją popularność nieskomplikowanym procedurom towarzyszącym zakładaniu pierwszego sklepu internetowego, niskim kosztom rozkręcenia takiego biznesu oraz oczywiście rosnącemu popytowi na tego typu usługi. Wciąż zwiększa się odsetek osób kupujących przez internet. Mamy też coraz mniej zastrzeżeń, by kupować na odległość nawet produkty o wysokiej wartości. To dobre wieści dla wszystkich, którzy planują oraz zaczynają swoją przygodę ze sprzedażą w sieci.
Od czego zacząć?
Biznes internetowy to świetny sposób, by zacząć zarabiać na tym, co lubimy, co jest naszą pasją, na czym się znamy. Dzięki temu możemy dzielić się swoją wiedzą i robić to z przyjemnością. Jest to tym łatwiejsze, że powstało mnóstwo narzędzi, z pomocą których obsłużymy na najwyższym poziomie wielu klientów nawet przy ograniczonych zasobach ludzkich! Na początek nie potrzebujemy wielu pracowników, a jedynie nieco merytorycznej wiedzy o ecommerce marketingu. Bardzo szczegółowo o skutecznym prowadzeniu biznesu internetowego pisaliśmy w artykule Sprzedaż w e-commerce — jak ją generować? O sukcesie naszego biznesu może zadecydować sam pomysł, ciekawa promocja oraz skuteczność docierania do zainteresowanych. Plus właściwie dobrane narzędzia zasilające nasz ecommerce marketing.
Czym jest e-commerce marketing?
Marketing ecommerce to w najprostszych słowach stosowanie takich taktyk promocyjnych, które mają na celu zwiększanie ruchu w sklepie internetowym, zamienianie tego ruchu w konwersję użytkowników oraz zatrzymywanie i zachęcanie klientów do powrotu. To wszystkie tego typu działania w sieci, ale również poza nią. By dobrze realizować takie założenia, niezbędny jest cel oraz strategia jego osiągnięcia. Dobrze zaplanowany zrównoważony rozwój biznesu to klucz do sukcesu, przy założeniu, że mamy za sobą wszelkie analizy rynku oraz badanie naszych grup docelowych. Wtedy nawet z raczkującym sklepem internetowym możemy szybko i skutecznie rozkręcić sprzedaż. W jaki sposób? — Wykorzystując zaplanowane wcześniej kampanie. Więcej na ten temat pisaliśmy w Skuteczna kampania w ecommerce — tylko od święta?
Jakie narzędzia wspierają sprzedaż e-commerce?
Skuteczne zaprojektowanie lejków sprzedażowych, po jakich poruszać się będą nasi klienci, nie byłoby możliwe bez wsparcia marketing automation. System śledzi zachowania użytkowników i przeprowadza ich przez kolejne etapy ich customer journey dzięki automatycznym kampaniom email marketingowym, wysyłkom sms oraz działaniom remarketingowym. Planując i testując kolejne działania, decydujemy, w którym momencie kierujemy ruch bezpośrednio na stronę sprzedażową, a kiedy konieczne jest budowanie silniejszych relacji z użytkownikiem przez np. mailingi edukacyjne. Kluczowa w e-handlu jest praca nad zbudowaniem bazy kontaktów oraz jej systematycznym poszerzaniem. Działania te wspierają nowoczesne formularze zapisu, zaproszenia na webinary lub zachęcające do pobrania ebooki.
Obraz 1. Przykładowy formularz zapisu do newslettera
Źródło: Materiały szkoleniowe SAREsystem.
E-handel dla branży B2B czy B2C?
Rozwiązania kierowane do sektora biznesowego wydają się bardziej wymagające. Dlaczego? Zwykle mówimy o większych nakładach finansowych. Rynek B2B ecommerce jest pięciokrotnie większy od B2C i wyniósł w 2018 roku aż 10,6 bilionów dolarów. Serwis PayU oraz inni specjaliści przewidują jednak stopniowe przenikanie się rozwiązań B2B i B2C. Analogie w zachowaniach klientów obu sektorów przekładają się na stosowane narzędzia. Konsument porównuje i jednocześnie dokładnie zapoznaje się z ofertą, przez co stawia poprzeczkę coraz wyżej. Jak temu sprostać?
Kilka oczywistych i nieoczywistych pomysłów na rozkręcenie sprzedaży e-commerce
Kiedy już postawimy na legalne, bezpieczne systemy, będziemy budować wiarygodność e-sklepu poprzez zaufane systemy płatności oraz wiadomości, które nie wpadają do spamu, wesprzemy biznes estetycznymi oraz wartościowymi treściami… Wtedy nastanie odpowiedni czas, aby testować kolejne rozwiązania!
Przygotowaliśmy 10 inspiracji:
- Twórz ciekawe akcje czy happeningi; wyjdź do swoich klientów i pokaż ludzką twarz swojej marki.
- Bądź kreatywny. Obserwuj konkurencję — nie naśladuj, ale staraj się wyróżnić. Obserwuj najlepszych, a także unikaj błędów popełnianych przez innych.
- Proś klienta o opinie. Treści generowane przez użytkowników, ich recenzje mają wielką moc.
- Działaj w mediach społecznościowych, otwórz się na konwersację.
- Zoptymalizuj wersję mobilną swojej strony.
- Pamiętaj o content marketingu, angażuj swoich odbiorców treścią.
- Bądź zawsze na czasie, śledź branżę i nowinki.
- Bądź tam, gdzie Twoja grupa docelowa.
- Przetestuj współpracę z influencerami. Czy ktoś znany pasuje do Twojego biznesu?
- Testuj kanał wideo.