Skuteczna kampania e-commerce – tylko od święta?

Czy analizowałeś skuteczność swojej kampanii dla e-commerce? Jeśli nie — najwyższy czas to zmienić! Wszystkie nasze działania powinny przynosić określony zwrot z inwestycji, tzw. ROI (Return On Investment). Lecz by koszty przekładały się na wzrost sprzedaży, nie wystarczy już dobry produkt w atrakcyjnej cenie. Obecnie na rynku są tysiące produktów o podobnych właściwościach, więc sprzedaż w dużej mierze zależy od właściwie przeprowadzonej kampanii. Na czym skoncentrować swoje siły, by trafić do największej i najbardziej zainteresowanej zakupem grupy odbiorców? Jak powinna wyglądać skuteczna kampania e-commerce?

 

DOBRA ORGANIZACJA

Przed rozpoczęciem kampanii jedną z najważniejszych kwestii jest stworzenie grup reklam. Bez odpowiedniego materiału dopasowanego do naszych odbiorców szybko znikniemy w internetowym szumie. Dlatego warto stworzyć różne warianty przeznaczone dla osobnych grup docelowych. Przemyślane działania przynoszą najlepsze efekty. Stąd istotne jest przygotowanie szczegółowego planu kampanii przy jednoczesnym otwarciu na pewne modyfikacje. Te wprowadzamy na bieżąco w oparciu o wyniki przeprowadzanych testów.

 

ŁĄCZMY SIŁY W OMNICHANNEL

W zależności od naszej grupy docelowej powinniśmy kłaść nacisk na różnorodne narzędzia. Jednak nie warto z żadnego rezygnować przed wypróbowaniem jego skuteczności. Współczesny e-marketing to ogrom możliwości. Do większości grup odbiorców dotrzemy kilkoma podstawowymi drogami. Dlatego połączmy je wszystkie i oceńmy skuteczność każdej z osobna!

Dla „świeżego” biznesu e-commerce bardzo istotne jest uruchomienie kampanii Google Ads. Kampanie brandowe okazują się pomocne, gdy chcemy skierować ruch na naszą witrynę i promować naszą markę w sieci. Swój udział w zwiększeniu sprzedaży ma obecność w porównywarkach cenowych i portalach opinii. Królują tutaj takie strony jak Ceneo, Skąpiec, Nokaut, okazje.info czy Opineo. To dobry sposób, aby poprzez opinie o naszych produktach zachęcać użytkowników do odwiedzenia naszej strony internetowej. Już po zrealizowaniu pierwszego zakupu warto skontaktować się z klientem, np. wysyłając mailem link do krótkiej ankiety, badając jego opinie i dodatkowo przypominając o zostawianiu recenzji. Im więcej opinii innych użytkowników, tym bardziej wiarygodnie jawi się firma w oczach potencjalnego klienta. Pozytywnie może zaskoczyć nas wynik kampanii email marketingowej. Dobrze zaplanowana osiąga ROI na poziomie 3800% [1]. Wysyłka nie musi być naszym głównym kanałem komunikacji, można nią wesprzeć prowadzoną kampanię promocyjną, a także przeprowadzić działania remarketingowe. Doskonałym uzupełnieniem okazuje się social marketing. Kampania na Facebooku daje możliwości precyzyjnego targetowania. Możemy dzielić odbiorców ze względu na zainteresowania, płeć, dane geograficzne, wiek, status materialny czy wiele innych cech, które spersonalizują naszą komunikację.

 

KAMPANIA LEADOWA

Kampania leadowa wspiera dodatkowo nasze działania email marketingowe. Opiera się ona na najprostszym schemacie — obietnicy wymiany. Nie musimy czekać na gorączkę świąteczną czy Black Friday, żeby zaproponować naszemu odbiorcy prezent w postaci rabatu. Użytkownik zostawia nam swoje dane, a my dajemy mu w zamian ciekawy content (ebook, materiały szkoleniowe), zniżkę czy bon podarunkowy. Dzięki temu zyskujemy gorący lead zainteresowany naszą ofertą e-commerce. Dodatkowo, zdobywając adres mailowy, rozszerzamy naszą bazę kontaktów i w przyszłości możemy realizować wysyłki newsletterowe z informacją o naszych nowych produktach i usługach.

 

REMARKETING W E-COMMERCE

Dla każdego z rodzaju prowadzonej kampanii niezmiernie ważne będą działania remarketingowe. Warto uwzględnić je już na etapie planowania samej kampanii. Muszą być spójne z wcześniejszymi komunikatami: ideą, grafiką oraz contentem. Dzięki temu klient od razu skojarzy reklamę z wcześniejszymi komunikatami z naszej strony. Mogą być to banery ze zdjęciem produktu albo mailing z ofertą w treści wiadomości, wysłane do osoby porzucającej produkt w koszyku bez realizacji zakupu. Pamiętajmy, że wskaźnik otwieralności wiadomości retargetowanej jest 10 razy wyższy od zwykłego maila [2]. Celem takiej kampanii jest ukończenie akcji zapoczątkowanej przez użytkownika na stronie. Remarketing dynamiczny w wyszukiwarce oraz działania we wszystkich kanałach wykorzystanych w pierwotnej kampanii to remedium na porzucone koszyki oraz niezdecydowanie użytkowników.

 

Więcej na temat remarketingu w artykule „Remarketing w mailingu. To możliwe.”  

 

Jak widzimy, na skuteczność kampanii e-commerce składa się wiele czynników. Ale i możliwości mamy coraz więcej. Dlatego planujmy, testujmy i… rozwijajmy nasz biznes e-commerce.

 

Masz pytania o email marketing w e-commerce?
Napisz do nas!
Zarekomendujemy Ci właściwe działania
kontakt@sare.pl

Chcę newsletter

Nie przegap nowości, porad, wartościowych e-booków
i interesujących case studies