Wszystkie wpisy

Klaudia Szostok

Jak ratować porzucone koszyki w e-sklepie?

Jak ratować porzucone koszyki w e-sklepie

Spis treści

Prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z nieustannym monitorowaniem rynku oraz wprowadzaniem optymalizacji. Największą bolączką wielu marketerów pozostają porzucone koszyki. Jednak w istocie stanowią one ważny element procesu zakupowego klienta. Kiedy nauczymy się je wykorzystywać ich potencjał, to skutecznie sprawimy by użytkownicy do nas powracali i stali się lojalnymi Klientami! 

Z artykułu dowiesz się:

1. Jak efektywnie utrzymać relacje z Klientem?

2. Jakimi kanałami komunikacji możesz odzyskać porzucone koszyki?

3. W jaki sposób automatyzacja wpiera e-commerce?

Czas czytania: około 5 minut

Skąd się biorą porzucone koszyki?

Aż 67% koszyków zakupowych w e-sklepach zostaje porzuconych przed finalizacją transakcji [1]. Dlaczego tak się dzieje? Powodów jest bardzo dużo. Część klientów nie jest po prostu gotowa do zakupu, inną grupę zniechęcają wysokie koszty dostawy, zbyt wolne ładowanie się strony czy niejasny proces zakupowy, jeszcze inni chcą zestawić nasze ceny z konkurencyjnymi ofertami. Osobną grupę stanowią konsumenci, którzy przerwali zakupy przez zupełnie przypadkowe okoliczności. Taką przykładową sytuację opisaliśmy we wpisie Jak odzyskać porzucone koszyki? Przerywanie zakupów ma miejsce w każdym sklepie internetowym. Monitorowanie i analiza danych, mówiących o tym, w którym momencie użytkownicy porzucają koszyki na naszej stronie internetowej, pomoże wykluczyć przyczyny związane z funkcjonalnościami strony, niesatysfakcjonującą ofertą bądź formami płatności czy dostawy. Natomiast z innymi powodami możemy skutecznie walczyć przy pomocy kampanii remarketingowych!

Jak wykorzystać porzucone koszyki?

Porzucone koszyki to tak naprawdę wartościowe leady, które możemy przygotować do finalizacji zakupów. Są to klienci, którzy poznali już naszą ofertę, więc pozostaje nam tylko dostosowanie jej do ich potrzeb! Obserwując zachowania internautów na naszej stronie oraz analizując dodane do koszyka produkty — poznajemy ich zainteresowania i preferencje zakupowe. Systemy takie jak SAREhub mogą na tej podstawie zaproponować użytkownikowi produkty komplementarne do już wybranych. Być może klient nie trafił na nie samodzielnie, a rozbudowanie koszyka podczas jednej transakcji przekona go do złożenia zamówienia. System umożliwia również tworzenie kampanii up-sellingowej, czyli proponowanie towaru lub usługi o większej ilości funkcji lub wyższych parametrach. To nie wszystko. Możemy również przypomnieć klientowi o pozostawionych w koszyku zakupowym, rzeczach. Okazuje się, że taka wiadomość działa na około 40% badanych! [2] Właśnie dlatego tak istotne jest pielęgnowanie już pozyskanych leadów!

 

Kreacja e-mail informująca o zniżkach i porzuconym koszyku

Obraz 1. Kreacja graficzna e-mail informująca o porzuconym koszyku (e-commerce fashion). Źródło: materiały szkoleniowe SARE.

Dlaczego remarketing?

Przy wprowadzaniu nowych działań w naszym e-sklepie, zbyt często skupiamy się głównie na nowych odbiorcach, zapominając o dotychczasowych klientach. W jaki sposób możemy zoptymalizować koszt pozyskania leada? To proste! Odzyskiwanie porzuconych koszyków z pomocą działań remarketingowych pozwala obniżać koszty reklamy, zwiększać lojalność użytkowników, a przy odpowiedniej automatyzacji — oszczędzać czas marketerów.

Optymalizacja sklepu internetowego powinna obejmować nie tylko jego funkcjonalności i zamieszczany content, ale również skuteczne działania remarketingowe.

Efektywny remarketing w Google AdWords, na Facebooku oraz realizowany za pomocą kampanii mailingowych, jest możliwy dzięki prostej integracji SAREhub z innymi systemami. Wydajność takich działań potwierdzają statystyki. Remarketingowa reklama osiąga 10 razy wyższą klikalność od innych reklam display, a szanse, że klient wybierze właśnie nasz produkt po przekierowaniu z takiej kampanii, rosną o 70% [3].

 

Kreacja graficzna web-push informująca o pozostawionych rzeczach w koszyku ecommerce rozrywka

Obraz 2. Kreacja graficzna web-push, informująca o porzuconym koszyku (e-commerce rozrywka). Źródło: materiały szkoleniowe SARE.

Jakimi kanałami dotarcia ratować porzucone koszyki?

Porzucone koszyki możemy odzyskiwać, posługując się różnymi sposobami. Działania cross-selling i up-selling z powodzeniem zastosujemy np. w mailingach. Odpowiednio zaprojektowana kampania email marketingowa pozwoli przypomnieć klientowi o produktach pozostawionych w koszyku zakupowym, ale również pozwoli zaproponować mu nowe rozwiązania. Opisaliśmy to zagadnienie dokładnie w artykule Jak ratować porzucone koszyki — przykładowy e-mail dla e-commerce. Innym sposobem odzyskiwania zainteresowania użytkowników są treści dynamiczne na naszej stronie oraz wspomniane już kampanie display. Warto wykorzystać uzyskane zgody na wyświetlanie powiadomień web-push, by zachęcić klienta do powrotu na naszą stronę. Pomocne może okazać się zaoferowanie mu zniżki czy kuponu promocyjnego. Remarketing w social media również skutecznie wspiera odzyskiwanie porzuconych koszyków. Możliwości mamy naprawdę wiele. Warto rozważyć je wszystkie i systematycznie wprowadzać zgodnie z przyjętą strategią marketingową. Systematyczność i konsekwencja pozwoli na optymalizację naszych działań w e-commerce, by skutecznie zachęcać naszych klientów do powrotu.

Mailing-do-firm-jak-komunikować-się-w-B2B
Poprzedni

Mailing do firm — jak komunikować się w B2B

Następny

SMS marketing w 3 krokach

Kampania-SMS-SARE
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, jednak brak jej wyrażenia uniemożliwi przesłanie newslettera. Dane przetwarzane będą zgodnie z Polityką prywatności.

Administratorem Danych Osobowych jest DIGITREE GROUP S.A. Pełną informację o przetwarzaniu danych osobowych przez Spółkę znajdziesz tutaj: Zasady przetwarzania danych osobowych przez Spółkę